سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۶:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر: 14 دی‌ماه1386 حمید سمندریان پس از هفت سال دوری از صحنه، نمایش «ملاقات بانوی سالخورده» از فریدریش دورنمات را به روی صحنه برد؛ نمایشی که سالن اصلی تئاتر شهر را پس از بازسازی طولانی مدت افتتاح کرد.

حمید سمندریان

 حال او پس از پنج سال دوری از تئاتر بار دیگر با نمایش «بازی استریندبرگ» به صحنه برمی‌گردد. به گزارش ایسنا این نمایش با بازی رضا کیانیان ، هما روستا و احمد ساعتچیان در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

تکرار مجدد نمایش‌های موفق

سال1351 حمید سمندریان کارگردان و مدرس تئاتر نمایش ملاقات بانوی سالخورده را با بازی جمیله شیخی در تالار مولوی روی صحنه برد. او پس از 35‌سال این نمایش را با نگاه و بازیگران جدید روی صحنه برد. گوهر خیراندیش، پیام دهکردی، احمد ساعتچیان، میرطاهر مظلومی، هوشنگ قوانلو، علی رامز، ژاله شعاری، فرخ نعمتی، سمندریان را در این اثر همراهی کردند.سمندریان که قبلا و در سال79 نمایش بازی استریندبرگ را به صحنه برده بود، حالا این نمایش را مجددا با همان گروه روی صحنه می‌برد. نمایش بازی استریندبرگ از جمله آثار مشهور دورنمات است که سال79 با کارگردانی حمید سمندریان و بازی هما روستا، رضا کیانیان و احمد ساعتچیان اجرا شده بود.

این نمایش در زمان اجرای خود مورد توجه قرار گرفت و حالا گروه اجرایی آن قصد دارند همین اثر را با تغییرات اندکی دوباره به صحنه بیاورند تا خاطره اجرای آن بار دیگر زنده شود، در حال حاضر تمرین‌های ابتدایی این نمایش در حال انجام است.هما روستا که سال‌ها پیش همراه با همین دو بازیگر در این نمایش به ایفای نقش پرداخته بود، درباره اجرای دوباره این نمایش به ایسنا گفت: پیش از این قرار بود من این نمایش را با بازیگران جدید اجرا کنم، اما چون این روزها مشغله ذهنی زیادی دارم، دیدم از عهده این کار برنمی‌آیم که یک دغدغه دیگر به دغدغه‌هایم اضافه کنم بنابراین به این نتیجه رسیدیم که با همان گروه قبلی و با همان کارگردانی آقای سمندریان اجرا کنیم.این هنرمند همچنین از پانته‌آ بهرام که قرار بود در این نمایش بازی کند، عذرخواهی کرد و گفت: از پانته‌آ بهرام بازیگر بسیار خوبی که لطف کرد و می‌خواست با من همکاری کند، بسیار عذرخواهی می‌کنم. سال‌ها آرزو داشتم با او کار کنم اما حالا که این شرایط داشت فراهم می‌شد، وضعیت ذهنی خود من خوب نبود و دیدم کارگردانی این کار در توانم نیست.

گزیده‌کاری استاد

حمید سمندریان کارگردان گزیده‌کاری است. او درفاصله 12 ساله بین اجرای نمایش بازی استریندبرگ تا اجرای ملاقات بانوی سالخورده تصمیم داشت نمایش «گالیله» را اجرا کند اما هر بار به دلایلی موفق به این کار نشد. اما در سال 86 با دعوت مرکز هنرهای نمایشی قرار شد ملاقات با بانوی سالخورده را در تالار اصلی تئاتر شهر به صحنه ببرد.

اجرای این نمایش از ۱۴ دی‌ماه ۱۳۸۶ در سالن اصلی تئاتر شهر آغاز شد و در۲۴ اسفندماه ۱۳۸۶ به پایان رسید. حضور نمایش ملاقات بانوی سالخورده در بیست و ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر باعث رونق جشنواره شد و عنوان پربیننده‌ترین نمایش را از آن خود کرد.

ایرانشهر میزبان بزرگان

اگر این روزها خبرهایی از انصراف اجرای هنرمندان مطرحی همچون داوود رشیدی، منیژه محامدی، سهراب سلیمی و حسین پاکدل در سالن اصلی تئاتر شهر به گوش می‌رسد، به‌نظر می‌رسد که هنرمندان دلخوشی خود را در تماشاخانه ایرانشهر پیدا کرده‌اند. به‌گفته هما روستا، اگر همه شرایط فراهم شود بازی استریند برگ مهرماه امسال در تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

کد خبر 173799

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز