چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: بازسازی، مقاوم‌سازی و این روزها ساخت ساختمانی جدید، گزینه‌های مطرح برای اداره تئاتر است، اما مشکل کجاست که از سال گذشته معضل اداره تئاتر حل نشده‌است؟

ابوالفضل بیدخام، معاون شهرسازی و معماری منطقه 12 در مورد این مسئله گفت: تا جایی که من خبر دارم اداره تئاتر سند مالکیت ندارد. کار ما در شهرداری منطقه12 سیستماتیک است و زمانی که مکانی سند مالکیت نداشته باشد، ما نمی توانیم مجوز صادر کنیم. معاون شهرسازی و معماری منطقه12 با اعلام آمادگی برای همکاری با اداره تئاتر اعلام کرد: ما به هر شخص حقیقی و حقوقی مجوز می‌دهیم، اما مجوز دادن ما در قالب شرایط خاصی است؛ یعنی اسناد مالکیت زمین زمانی که مشخص و کامل باشد و این مدارک به شهرداری هم ارائه بشود، با توجه به این اسناد پروانه ساخت یا بازسازی صادر می‌شود.

او تصریح کرد: روی تمام مکاتبات درباره اداره تئاتر دستور مساعد داده‌ام اما مشخص شده‌است که این گروه سند مالکیت ندارند و چون سند مالکیت ندارند، برایشان پروانه صادر نمی‌شود.خانه تئاتر یک خانه مسکونی بوده که در خدمت اهالی تئاتر قرار گرفته بود. زمزمه‌های ناامن بودن ساختمان اداره تئاتر از مدت‌ها پیش به گوش می‌رسید اما با پایان بیست‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر بود که خبر تعطیلی اداره برنامه‌های تئاتر و تخریب و بازسازی این بنا به گوش رسید. خوشحالی اهالی تئاتر زیاد طول نکشید چرا که با تعطیلی بنای قدیمی اداره تئاتر و آغاز سال90 اداره تئاتر خالی و بدون کوچک‌ترین بازسازی به حال خود رها شده بود؛ امری که تا به امروز ساختمان قدیمی خیابان پارس را رها نکرده‌است.آن زمان موضوع شکلی دیگری داشت، از خرید ملک کناری اداره تئاتر تا تامین هزینه‌های ساخت‌و‌ساز‌ و... اما این روزها مشکل خانه تئاتر که محل تمرین اهالی تئاتر بود شکل دیگری به خود گرفته است. سید عباس عظیمی، مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد که بازسازی اداره تئاتر به‌خوبی پیش‌رفته ولی وقفه‌هایی که پیش آمده است مربوط به مسائل و مشکلاتی است که بخش عمده آن به شهرداری باز می‌گردد.

بیدخام با اعلام اینکه اگر سند خانه تئاتر را ارائه کنند به سرعت به آنها مجوز داده می‌شود، تصریح کرد: ما هیچ مشکلی برای بازسازی یا مقاوم‌سازی خانه تئاتر نداریم. حتی در این زمینه به آنها کمک هم خواهیم کرد؛ چرا که اداره تئاتراز نظر ما کاربری عمومی و منافع عمومی دارد. شهرداری تهران و شهرداری منطقه 12 روی این فضاها که مربوط به هنر و عمومی است تاکید جدی دارد. به همین دلیل هم ما کارشان را پیگیری می‌کنیم که روند کارشان کوتاه‌تر باشد و مساعدت بیشتری به‌ آنها می‌کنیم و حتی در جاهایی که مشکل داشته‌باشند تا حد امکان به آنها کمک می‌کنیم تا زودتر بتوانند به مجوزشان دست پیدا کنند.

او با اشاره به بخشنامه‌ها و مصوبات شورای شهر که مربوط به کمک‌های مالی شهرداری به نهادهایی همچون اداره تئاتر است به این نکته اشاره کرد: ما در هر بخش و هر کاربری که بخشنامه‌ای مربوط به تخفیف و مساعدت از سوی شورای شهر داشته‌باشد، حتما این موارد را لحاظ می‌کنیم. ما ملزم به رعایت مصوبات شورای شهر مخصوصا در بخش در‌آمد و هزینه هستیم. تا الان هیچ درخواستی از ارشاد و نهادی دیگر برای این موضوع به من داده نشده‌است.

انتقاد دیگری که از سوی ارشاد مطرح شد تغییر مدیریت شهرداری منطقه 12 بود، اما معاون شهرسازی و معماری منطقه 12 با رد این موضوع گفت: در دوره شهردار قبلی و شهردار جدید من معاون شهرسازی و معماری این منطقه بوده‌ام و دستور کار را من می‌دهم، اما تا به حال هیچ درخواستی برای من نیامده‌است.

کد خبر 172528

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز