سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۵:۲۲
۰ نفر

گروه ادب و هنر: پرونده پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر دانشگاهی با معرفی برگزیدگان به پایان رسید.در این دوره از جشنواره فرهاد ناظرزاده کرمانی از استادش حمید سمندریان و شاگردش مجید سرسنگی تقدیر کرد تا این تقدیرها یادآور فضای دانشجویی جشنواره باشد.

تئاتر دانشجویی

 از سوی دیگر مجید سرسنگی در مقام مدیرعامل خانه هنرمندان و تماشاخانه ایرانشهر و سعید اسدی در مقام مدیر تالار مولوی برای اجرای عمومی آثار برتر در این دو نهاد تئاتری به دانشجویان نوید دادند. به گزارش ایسنا آیین پایانی این جشنواره 31 اردیبهشت ماه در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. اما نکته مهم در آیین پایانی پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر گله‌های هنرمندان از شرایط موجود تئاتر بود.

چراغ اول این گله از شرایط موجود تئاتر را علیرضا نادری، نمایشنامه‌نویس و کارگردان تئاتر روشن کرد. او که برای اهدای جایزه بخش نمایشنامه خوانی روی سن رفته بود با اشاره به خالی بودن سالن اصلی تئاتر شهر گفت: این چندمین برنامه‌ای است که در این مدت در تالار اصلی برگزار می‌شود. درحالی‌که سالن تئاتر باید محل اجرای تئاتر باشد اما به‌دلیل مشکلات مدیریتی تعطیل است و به مکانی برای اجرای برنامه‌ها تبدیل شده است. تالار اصلی اجرایی ندارد و میزبان مراسم اختتامیه جشنواره دانشگاهی است.

اما نادر برهانی مرند دیگر هنرمند تئاتر هم هنگام اهدای جایزه به برگزیدگان نمایشنامه‌نویسی جایزه اکبر رادی با اظهار تأسف از مشکلات فعلی تئاتر ایران گفت: مشکلات بسیاری در تئاتر داریم اما چند سال است که از اسفند تا اواخر اردیبهشت بهترین روزهای زندگی‌ام است. وقتی آثار مربوط به مسابقه نمایشنامه‌نویسی را می‌خوانم تازه به تئاتر امیدوار می‌شوم. به شما تبریک می‌گویم که عید مرا سرشار می‌کنید.

اما نقل خاطرات از استادان امروز و دانشجویان دیروز یکی از جذابیت‌های جشنواره دانشگاهی است. ناظرزاده هم خاطراتی از سمندریان و سرسنگی تعریف کرد. این استاد دانشگاه در پایان صحبتش گفت: امشب از یک استاد و یک دانشجویم تقدیر می‌کنم و این از ویژگی‌های میانسالی است.

حمید سمندریان حق بسیار بزرگی بر گردن تئاتر ایران دارد و شاگردان بسیاری را به دنیای تئاتر معرفی کرده‌است. او با فروتنی موفقیت‌های خودش را به جمع تئاتر منصوب کرد و از کسانی که تئاتر را در لحظه‌های خاموشی و در لحظه‌هایی که کمتر پشتیبان داشته، رشد داده‌اند تشکر کرد.

مجید سرسنگی، مدیر خانه هنرمندان ایران و استاد دانشگاه هم یکی دیگر از سخنران این مراسم بود و از حضور در این مراسم تشکر کرد و گفت: امروز روز خوبی برای من است. هم اختتامیه جشنواره تئاتر دانشگاهی است و هم در مکانی ایستاده‌ام که دو تن از بزرگ‌ترین استادان تئاتر کشور که بیشترین سهم را در تئاتر داشته‌اند، حضور دارند.

اما شاید مهم‌ترین اتفاق در این مراسم را باید نوید سرسنگی برای حمایت از جوانان دانست. مدیرعامل خانه هنرمندان با اعلام درهای باز خانه هنرمندان به روی جوانان گفت: امسال یکی از بهترین دوره‌های جشنواره برگزار شد. شاید کمترین حمایت ما از این دوستان این باشد که به انتخاب ستاد برگزاری و دبیرخانه جشنواره، امکان اجرای عمومی آثار مناسب را در خانه هنرمندان فراهم کنیم.اما دیگر نویدهای این دوره از جشنواره برای اجرای عمومی نوید دکتر سعید اسدی، مدیر تالار مولوی -که یکی از داوران جشنواره هم بود- به برگزیدگان مژده داد که حداقل 6 نمایش در تالار مولوی- اجرای عمومی خواهند گرفت و از دیگر نمایش‌ها هم حمایت می‌شود.سخنران دیگرنیز هما روستا همسر حمید سمندریان بود که تئاتر دانشجویی را به‌دلیل خلاقیت جوانی بهترین شکل تئاتر خواند. وی با اشاره به حمید سمندریان یادآور شد: نزدیک 40 سال است در کنار ایشان هستم. عشق به تئاتر و انسان‌ها و گذشت را از ایشان یاد گرفته‌ام.

کد خبر 171515

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز