گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: نشست خبری پانزدهمین جشنواره بین‌المللی «تئاتر مقاومت-‌ فتح خرمشهر» با حضور قادر آشنا، رئیس مرکز هنرهای نمایشی و سید لطف‌الله سپهر، دبیر جشنواره و البته انتقاد دبیر به مدیریت سابق مرکز هنرهای نمایشی در سالن کنفرانس تئاتر شهر برگزار شد.

جشنواره تئاتر مقاومت

در این نشست اعلام شد با حضور 2کشور افغانستان و تاجیکستان سرانجام وعده بین‌المللی شدن جشنواره که از دوره سیزدهم داده می‌شد تحقق می‌یابد. پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر با بودجه‌ای معادل450 میلیون تومان برگزار می‌شود؛ بودجه‌ای که به‌نظر دبیر جشنواره مناسب است؛ خصوصا که بخش بین‌المللی جشنواره و هزینه‌های 2 گروه خارجی شرکت‌کننده بر عهده مرکز هنرهای نمایشی خواهد بود.

سپهر علاوه بر متفاوت بودن شرایط جشنواره‌های موضوعی با جشنواره‌ای مثل تئاتر فجر، به حضور کشور‌های مختلفی اشاره کرد که خواهان شرکت در آن بودند. او در ادامه گفت: اکثر متونی که از سوی حدود 10 کشور خارجی رسیده بود به‌دلیل عدم‌همخوانی متون و گروه‌های معرفی شده به جشنواره راه پیدا نکردند. ارزیابی ما از کار‌های خارجی این بود که با این دو کار جشنواره را بین‌المللی کنیم و امیدوارم که در آینده میزبان کشورهای بیشتری باشیم و حضور این دو کشور تجربه‌ای است که قدم‌های بلندتری را برای آینده برداریم و در دوره‌های بعدی شاهد حضور کشورهای بیداری اسلامی باشیم.

در سیزدهمین دوره این جشنواره نمایش برگزیده بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که پیش از این در تماشاخانه ایرانشهر نیز به صحنه رفته بود به دلایل مسائلی حاشیه‌ای متوقف شد. سید لطف‌الله سپهر در پاسخ به این سؤال که چه تمهیداتی اندیشیده شده تا مواردی از این دست پیش نیاید گفت: با اینکه موضوع مطرح شده در نمایش مورد نظر با شرایط جشنواره ما هماهنگ نبود، اما قطعی برق در آن کار تعمدی نبوده است.

او در این میان نوک پیکان انتقاد را به سمت مدیریت تئاتر آن دوره نشانه گرفت و گفت: نقدی را به مرکز هنرهای نمایشی داشتیم. گاهی اوقات برخی گروه‌ها از مرکز هنرهای نمایشی به جشنواره تحمیل می‌شد. اگر من دبیر جشنواره هستم باید حضور گروه‌ها را متناسب با شرایط استان درنظر بگیرم. امیدوارم طی تعاملی که با مدیریت جدید صورت می‌گیرد هماهنگی لازم ایجاد شود.

فراخوان این جشنواره 6 ماه گذشته منتشر شده است که زمان کمی برای آمادگی نمایش‌ها و البته گروه‌های خارجی محسوب می‌شود. سپهر، فعالیت دیرهنگام دبیرخانه جشنواره را با شرایط متغیر مرکز هنرهای نمایشی در این چند سال اخیر مرتبط دانست و اعلام کرد که نقد جدی بر عدالت تقسیم بودجه مرکز هنرهای نمایشی در استان‌های کشور داشته است. همچنین او اعلام کرد: بیش از 80‌درصد هزینه این جشنواره را استان متقبل شده است و مابقی آن توسط اداره کل هنرهای نمایشی تامین می‌شود.

این انتقادات باعث شد که قادر آشنا که به تازگی بر صندلی مدیریت مرکزهنرهای نمایشی تکیه زده است بگوید: زمانی که در استان البرز به سر می‌بردیم با شرایطی که در استان داشتیم نیازمند مساعدت مرکز هنرهای نمایشی بودیم. اما خود مرکز هم مشکلات و محدودیت‌هایی دارد. باید بگویم که همه دوستان در گذشته به این بحث توجه داشته‌اند. ما هم از این به بعد بیشتر به استان‌ها توجه خواهیم کرد و مسئله تئاتر مقاومت یکی از مسائلی است که ما به آن توجه ویژه خواهیم داشت.

پانزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت- فتح خرمشهر همزمان با سی‌و‌یکمین سالگرد عملیات فتح خرمشهر که به‌عنوان فتح‌الفتوح جنگ به حساب می‌آید، با حضور 15 گروه در خرمشهر و آبادان از سوم تا هشتم خرداد برگزار می‌شود. دیبر این دوره از جشنواره پیشنهاد داد: خوب است جشنواره مستقلی برای بحث نمایشنامه‌نویسی در عرصه دفاع مقدس در کشور تعریف کنیم. دهه 70 تئاتر وضعیت بهتری داشت و اکنون آثار به کلیشه و تکرار رسیده‌اند. بنابراین بهتر است بازنگری روی این موضوع داشته باشیم و قدم‌های بلندتری برداریم.

کد خبر 171343

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز