همشهری آنلاین: رئیس پلیس راهنمایی‌ و رانندگی نیروی انتظامی از محرومیت 1071 راننده متخلف در سفرهای تابستانی خبر داد و گفت: در عین حال 4 هزار و 531 راننده نیز بیش از 20 نمره منفی داشته و در آستانه محرومیت از رانندگی قرار دارند. لذا اکیدا به آنها توصیه می‌کنیم که از انجام تخلفات حادثه‌ساز خودداری کنند.

مومنی سردار

به گزارش ایسنا، سردار دکتر اسکندر مومنی روز دوشنبه با اشاره به اینکه رانندگانی که هنوز حد نصاب نمره منفی را دریافت نکرده‌اند اگر شش ماه تخلف نکنند تمام نمرات منفی آنها پاک می‌شود افزود: در عین حال رانندگانی که سفرهای تابستانی خود را از دست داده و از انجام آن محروم شده‌اند، در صورت رانندگی مجرم بوده و برابر قانون با آنها برخورد می‌شود.

 پراید، وانت پیکان و وانت نیسان بیشترین تصادفات سال 90 را داشتند

وی در ادامه با اشاره به اینکه با مدیریت سرعت، در سال 90 شاهد کاهش تخلفات سرعت غیرمجاز و کاهش ده کیلومتر بر ساعتی میانگین سرعت غیرمجاز و تخلفات حادثه‌ساز و متعاقب آن صدور قبوض جریمه بودیم افزود: در عین حال سبقت غیر مجاز در سال گذشته افزایش یافته است.

 رئیس پلیس راهور ناجا تاکید کرد: آمارها نشان می‌دهد پراید، وانت پیکان و وانت نیسان بیشترین تصادفات را در سال 90 به خود اختصاص داده‌اند.

 مومنی با اشاره به اینکه در بحث پیشگیری از بروز تخلفات رانندگی و قوانین آن، حرکت رو به جلویی داشتیم، گفت: درعین حال در بحث ایمنی خودرو، حرکت رو به جلویی نداشتیم.

 وی با اشاره به اینکه میانگین کشته‌های تصادفات در دنیا به ازای هر 10 هزار وسیله نقلیه هشت نفر است گفت: خوشبختانه سال گذشته با اقدامات صورت گرفته این رقم از 5/19نفر در 5 سال گذشته به 1/8 نفر رسید که بر این اساس رتبه‌ ایران در کشته‌های تصادفات رانندگی در کشورهای وسط قرار گرفته است.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه علیرغم کاهش تلفات رانندگی در دو ماهه امسال روند «دم افزون» تقاضای سفر و تقاضای خودرو را امسال خواهیم داشت افزود: سال 91 سال سختی در خصوص کاهش تلفات رانندگی خواهد بود و با توجه به اینکه تا پایان این دهه شمار خودروهای کشور به 30 میلیون دستگاه می‌رسد، پیش‌بینی می‌کنیم در اواسط دهه جاری با مشکلات جدی مواجه شویم لذا تحول بنیادین در زمینه راه و ایمنی وسایط نقلیه باید هرچه سریعتر آغاز شود.

 به گفته وی در صورت ادامه روند فعلی کلان‌شهرهای ما به پارکینگ تبدیل شده و جاده‌های ما نیز به جاده‌های مرگ تبدیل می‌شوند.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به مجموعه قوانین رانندگی در کشور به لحاظ بازدارندگی وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند گفت:‌ در عین حال در خصوص تکالیف دستگاه‌ها و استنکاف از تکالیف قانونی و حقوق مردم همچنان با ضعف قوانین مواجهیم که امیدواریم در سال جاری این امر به شکل مقتضی اصلاح شود تا دستگاه‌ها نیز وظایف خود را به طور دقیق اجرا کنند.

 وی با اشاره به اینکه استمرار روند فعلی نیازمند همکاری همه دستگاه‌ها به خصوص در حوزه زیر ساختی است گفت:‌ در عین حال در بحث ایمنی خودرو نیز باید تحولات بنیادینی صورت گیرد.

وی به برنامه‌های سال 91 اشاره کرد و گفت:‌ با فعالسازی همه ظرفیت‌های قانونی به طور جدی با تخلفات حادثه ساز امسال برخورد می‌شود. از سوی دیگر گسترش سیستم‌های هوشمند به بیش از 2 هزار کیلومتر از راه‌های کشور با اولویت جاده‌های پرتردد نیز از جمله برنامه های اصلی پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی است.

 نظام صدور گواهینامه و آموزش رانندگی از مهرماه متحول می‌شود

وی در ادامه از ایجاد تحول بنیادین در نظام صدور گواهینامه و آموزش رانندگان خبر داد و گفت: 10 مولفه در تصادفات رانندگی دخیل است که عامل انسانی یکی از مولفه‌های مهم این امر است؛ لذا پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی در تلاش است تا این اولویت را در دستور کار جدی خود قرار داده و بر این اساس از مهرماه نظام صدور گواهینامه و آموزش رانندگان متحول خواهد شد.

 رئیس پلیس راهنمایی‌ورانندگی نیروی انتظامی با اشاره به اینکه پلیس طرح تابستانه را پیش رو دارد، افزود: بر این اساس در سال جاری طرح تابستانه پلیس راهنمایی و رانندگی در دو مرحله شامل مرحله اول از 31 خرداد تا 30 تیر و مرحله دوم از 29 مرداد تا 2 مهرماه به مرحله جرا گذاشته می‌شود.

 مومنی با اشاره به اینکه در طرح تابستانه امسال با هشت تخلف حادثه ساز اولویت دار برخورد می‌کنیم گفت: بر این اساس به غیر از سرعت غیرمجاز با سبقت غیر مجاز، انحراف به چپ و راست،‌عدم استفاده از کمربند و کلاه ایمنی، دنده عقب رفتن در بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها، صحبت با تلفن همراه در حین رانندگی، تجاوز به گذرگاه عابر پیاده و توقف دوبله به طور جدی در تابستان امسال برخورد می‌شود.

تخلفات موتورسواران نیز مانند خودروها یکپارچه می‌شود

 وی از ساماندهی موتورسواران با چند اولویت عمده همزمان با آغاز فصل تابستان خبر داد و گفت: بر این اساس با عدم استفاده از کلاه ایمنی، حرکت در پیاده رو، حرکت در خلاف جهت و عبور ازچراغ قرمز توسط موتورسواران در کنار سایر تخلفات آنها برخورد خواهد شد.

 مومنی با اشاره به اینکه سالانه 5 هزار کشته در بخش موتورسیکلت داریم که 70 درصد آنها به دلیل ضربه به سر و عدم استفاده از کلاه ایمنی است گفت: قطعا با استفاده از کلاه ایمنی می‌توان شمار کشته‌های موتورسواران را حدود 4 هزار نفر کاهش داد.

 وی از یکپارچه سازی تخلفات موتورسواران مانند خودروها از تابستان امسال خبر داد و گفت: از 31 خردادماه تمام تخلفات موتورسواران مانند نمرات منفی و سوابق رانندگی آنها در سیستم اجرائیات یکپارچه شده و حتما مالکان موتورسیکلت‌ها در نقل و انتقالات خود به این مسائل توجه جدی کنند. لذا تاکید می‌کنیم که مالکان موتورسیکلت‌ها حتما در زمان نقل و انتقال نسبت به نقل و انتقال قطعی موتورسیکلت خود مانند خودرو اقدام کنند تا با مشکلات بعدی مواجه نشوند.

 انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز اولویت اصلی برخورد پلیس در تابستان امسال

 وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه در 327 مورد انحراف به چپ و سبقت غیرمجاز در سال جاری 514 نفر در سر صحنه کشته شده‌اند افزود: ‌در عین حال در 427 فقره تصادف رانندگی در سال جاری به علت عدم توجه به جلو رخ داد 478 نفر کشته شدند که بر این اساس پلیس راه کشور موضوع تخلف انحراف به چپ و سبقت غیر مجاز را جزو اولویت‌های اصلی خود در برخورد با رانندگان متخلف قرار داده است.

 نظر دولت در خصوص خودروهای فرسوده ارائه تسهیلات است نه توقیف آنها

 وی در پاسخ به سوالی در خصوص ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از اول تیرماه در تهران گفت: عدم تردد خودروهای فرسوده به منزله حتما برخورد پلیس نیست و قطعا در کنار این امر باید اقدامات نرم افزاری و تسهیلاتی ارائه شود.

 رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه سیاست دولت هم برخورد با مالکان خودروهای فرسوده که از اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه هستند، نیست گفت:‌ اولویت در این زمینه ارائه تسهیلات است و آخرین مرحله توقیف خودرو که مصادیق قانونی آن نیز مشخص شده است.

 وی با تاکید بر اینکه در زمینه خودروهای فرسوده نباید صورت مسئله را پاک کنیم، و این امر شایسته نیست گفت: دولت پس از مصوبه ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده از تیرماه، مصوبه دیگری نیز داشته است که در آن ارائه تسهیلات و زمان فرسودگی را تغییر داده است.

 مومنی با اشاره به اینکه پلیس نیز تاکید دارد که آلودگی هوا باید مدنظر مسئولان تصمیم‌گیر قرار گیرد، گفت: در این مقوله هم در بحث تولید و هم بهره‌برداری باید موضوع مدنظر قرار گیرد که در این راستا به عنوان مثال باید تکلیف خودروهایی که طی سالهای گذشته بدون کنیستر تولید شده و هم اکنون نیز به راحتی در خیابان‌ها تردد می‌کنند و گازهای سمی را وارد هوا می‌کنند مشخص شود.

 وی در پاسخ به سوالی در خصوص خروج خودروهای فرسوده در سال گذشته و تفاوت آماری اعلام شده توسط پلیس راهور و ستاد حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: در سال گذشته یک میلیون و 680 هزار خودرو در کشور شماره گذاری شده است که حتی اگر آمار ستاد سوخت را هم در نظر بگیریم روند خروج خودروهای فرسوده بسیار کند بوده است لذا باید در این خصوص تدابیر ویژه‌ای از سوی مسئولان ذیربط اتخاذ شود.

 مومنی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اعلام وزارت راه مبنی بر مسدود بودن جاده هراز در فصل تابستان نیز گفت: در خصوص این خبر اشتباهی رخ داده است و قطعا بستن جاده هراز در فصل تابستان که اوج سفرهای شهروندان است، صحیح نیست اما در هر صورت جلسه امروز با حضور مسئولان راهداری و پلیس در این زمینه برگزار و پس از بررسی تمامی جوانب موضوع به اطلاع عموم خواهد رسید.

 وی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص شماره گذاری خودروی گران قیمت مازاراتی در کشور گفت: این خودرو تمام مجوزهای شماره گذاری را دریافت کرده است اما هنوز تا این لحظه شماره گذاری نشده است.

 رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: اینکه آقایان در سال حمایت از تولید ملی مجوز می‌گیرند که خودروی بدون کیسه هوا و ترمز ضد قفل را شماره گذاری کنند این سوال برای پلیس مطرح است که ورود چنین خودروی گران قیمتی چه توجیهی دارد و مراجع ذیربط چگونه در این خصوص مجوز صادر می‌کنند.

کد خبر 173726
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز