رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با بیان اینکه اماکن عمومی و تجاری پرمخاطب نباید بدون داشتن پارکینگ مجوز تأسیس و ساخت بگیرند، گفت:

نیاز است که برای هر خودرویی که شماره‌گذاری می‌شود پارکینگ مناسب وجود داشته باشد، بنابراین پیشنهاد ما این است که قانونی در این مورد تصویب شود که خودرویی بدون پارکینگ شماره‌گذاری نشود. سردار اسکندر مؤمنی ادامه داد: در حال حاضر تقاضا برای خودرو دم‌افزون است و حدودا هر روز 1100خودرو در تهران شماره‌گذاری می‌شود.

حال برای اینکه برای این تقاضا شهر تبدیل به یک پارکینگ بزرگ نشود، باید هرکدام از دستگاه‌ها کار خودشان را انجام دهند. مؤمنی ادامه داد: ترافیک کلانشهرها باید مدیریت شود و در همین راستا، اماکن عمومی و تجاری پرمخاطب نباید بدون داشتن پارکینگ اجازه تأسیس بگیرند.

قوانین در مورد دستگاه‌ها ضمانت اجرایی ندارد

رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد: متأسفانه قوانین ما در مورد دستگاه‌ها ضمانت اجرایی ندارد. اگر قوانین به همان شکلی که برای رانندگان اجرا می‌شود، برای دستگاه‌ها هم اجرایی شود، مشکل کمتر خواهد شد. مؤمنی اظهار کرد: برای رسیدن به نقطه مطلوب، قوانین باید بازدارندگی لازم را در مورد دستگاه‌ها و مردم داشته باشند و انتظار ما این است که مجلس جدید به این موضوع بپردازد.

خودروها گران هستند و ایمنی آنها کم

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به لزوم افزایش کیفیت و ایمنی خودروهای ساخت داخل، گفت: افزایش کیفیت و ایمنی خودرو یا با رقابت به دست می‌آید و یا با نظارت. در شرایطی که امکان وجود رقابت در بازار داخلی نیست، نظارت باید جدی باشد. قانون باید برای همه اجرا شود، نه اینکه برای مثال یک بنگاه صنعتی که نمی‌تواند تولیداتش را با قانون هماهنگ کند، برای خودش یک مصوبه خاص بگیرد. رئیس پلیس راهور ناجا ادامه داد:

چرخه ورود و خروج خودروها باید متوازن باشد. متأسفانه در کشور ما خودروها گران هستند ولی ایمنی آنها کم است. با این حال مصرف خودرو ارزان است و این مسئله باعث می‌شود خودرو تبدیل به سرمایه شود. مردم در حال حاضر مدت زیادی خودروی خود را نگه می‌دارند. این چرخه باید عوض شود. به اعتقاد ما خودرو باید ارزان و ایمن باشد.

مؤمنی با اشاره به اقدامات پلیس راهور برای مدیریت ترافیک و نظارت بر تولید خودروها گفت: اقدامات خوبی برای جلوگیری از شماره‌گذاری خودروهای ناایمن انجام شده است. برای مثال در مورد اجبار نصب ترمز ضد‌قفل و کیسه هوا، تأکید بسیاری صورت گرفت که به نتیجه مؤثری هم رسید اما در این مورد باید توجه داشت که پلیس براساس قانون و در حدود اختیارات خود اقدام می‌کند و نمی‌تواند بیشتر از قانون و فراتر از آن اقدام کند.

درج نمره منفی راکبان موتورسیکلت‌ها در گواهینامه

رئیس پلیس راهور ناجا در مورد قوانین مربوط به راکبان موتورسیکلت به ایسنا گفت: ساماندهی راکبان موتورسیکلت، یکی از موضوعات در دستور کار ماست. راکبان موتورسیکلت باید در استفاده از این وسیله نقلیه به چهارمورد استفاده از کلاه ایمنی، عدم‌عبور از پیاده‌رو، ردنکردن چراغ قرمز و حرکت‌نکردن خلاف جهت خیابان، توجه داشته باشند.

مؤمنی در پایان تأکید کرد: همه قوانین مربوط به رانندگان خودرو در مورد موتورسیکلت‌ها هم صادق است. بنابراین نمره منفی راکبان موتورسیکلت در گواهینامه رانندگی آنها اعمال می‌شود و درخواست ما از افراد این است که هنگام انتقال مالکیت موتورسیکلت حتما به انتقال پلاک آن دقت کنند چون در غیر این صورت خلاف خریدار موتورسیکلت به نام صاحب پلاک ثبت خواهد شد.

کد خبر 174250
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز