همشهری آنلاین: محسن مومنی شریف رییس حوزه هنری در همایش معماری و هنر که دیروز 21 خرداد در حوزه هنری برگزار شد، معماری ایرانی – اسلامی را دارای نگاه به مبدا و معاد عنوان کرد.

معماری ایران

به گزارش پایگاه خبری حوزه هنری، مومنی شریف درهمایش معماری و هنر گفت : معماری مظلوم ترین هنر است و آنقدر مظلوم است که باید در ابتدا ثابت کنیم هنر است و و این حاصل غفلت تاریخی است و به هجومی که از سوی مغرب زمین به فرهنگ و تمدن ما صورت گرفته است مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: این تهاجم تمام ارزش‌های سنتی و فرهنگی ما را مورد هجوم قرار داد و هدف آنها از میان بردن هویت ملی و اسلامی کشورمان بود و در این میان برخی هنرها مانند معماری بیشتر مورد هجمه دشمن قرار گرفتند.

مومنی با اشاره به ابعاد این تهاجم فرهنگی گفت: هنوز از این تهاجم فرهنگی به خودمان نیامده‌ایم. ما در گذشته سرآمد بودیم، با نگاهی به معماری شهر اصفهان یا خانه‌های بروجردی‌ها و طباطبایی‌ها در شهر کاشان این مسئله بسیار روشن و پدیدار است که معماری ما آمیخته با حکمت و سرافرازی بوده است، باید امروز دغدغه اصلی ما بازگشت به هویت ملی - اسلامی باشد اما متاسفانه هنوز این دغدغه در میان مردم و متفکران ما درک نشده است.

رییس حوزه هنری ادامه داد: نهادها و سازمان‌ها به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه توجه به معماری اسلامی و هویت دینی و ملی که در هنر معماری باید پدیدار شود باید دقت بیشتری داشته باشند.

مومنی افزود: معماری نشان دهنده هویت ما است و هویت نشانه ماهیت، ماهیت ما دین مبین اسلام است و با نگرشی دینی به مسله هویت مسله معماری دینی و ملی ما بسیار پیشرفت محسوسی نشان خواهد داد چرا که معماری هنر چگونه اندیشیدن یک ملت است.

وی در پایان سخنانش افزود: با تاسیس مرکز معماری حوزه هنری نشان دادیم که معماری هنر است، هنری که با حکمت آمیخته است و امیدوراریم این نگاه به دانشگاه‌ها نیز برسد و بتوانیم با انجمن معماری انقلاب اسلامی همیاری و همفکری مناسبی در جهت رشد و تعالی این هنر والای ایرانی - اسلامی داشته باشیم و تاثیر آن را در شهر سازی و معماری در آینده‌ای نه چندان دور مشاهده کنیم.

کد خبر 173702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز