دوشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مراسم اهدای جوایز جشنواره کشوری عکس "بوی عیدی" با حضور دکتر علی زارعی نجفدری مشاور رئیس جمهور، اساتید و جمع کثیری از هنرمندان و عکاسان در استودیو فرهنگ برگزار شد.

عکاسی

به گزارش همشهری آنلاین، هیئت داوران جشنواره عکس بوی عیدی با انتشار بیانیه‌ای ضمن ارج نهادن به تلاش وافر همه کسانی که با مشارکت در این رخداد هنری، به رونق دانش و حرفه عکاسی کمک کرده‌اند تاکید کرد: عکاسی از نوروز که موضوع جشنواره با نام سمبولیک "بوی عیدی" بوده است، مقوله کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت.

داوران این جشنواره متشکل از سعید دستوری رییس هیئت داوران، علیرضا کریمی صارمی و مسعود زنده روح کرمانی در بخشی از بیانیه خود اعلام کردند:

دنیای امروز ما، دنیای ارتباطات است و بخش عمده‌ای از تبادلات ارتباطی به عهده عکس و تصویر.

حضور عکس را در زندگی انسان امروز به خصوص در روابط اجتماعی نمی‌توان انکار کرد.

شاید این بیان معروف که قدرت ارتباطی عکس می‌تواند از هزاران کلمه بیشتر و تاثیرگذارتر باشد قابلیت تکرار هزار باره داشته باشد.

زمانی که یک موسسه فرهنگی برگزاری جشنواره عکس با موضوع مشخصی را در سر می‌پروراند و برای آن فراخوان می‌دهد و به انتخاب هیأت داوری می‌پردازد به خودی خود چیزی را به داوران منتقل می‌کند که شاید دقیقاً همانی باشد که تفکر برگزاری جشنواره به آن دلیل شکل گرفته و یا حداقل در پس زمینه‌های فکری برگزار کننده وجود مخفی دارد.

این فرآیند فکری جدا از جنبه‌های تکنیکی و نگاه عکاسانه، دانش عکاس نسبت به موضوع انتخابی برای عکاسی است و بدیهی است که اشراف به موضوعیت جشنواره از طرف عکاس مورد توقع هیات داوران باشد.

عکاسی از نوروز که موضوع جشنواره با نام سمبولیک "بوی عیدی" بوده است مقوله کوچکی نیست که بتوان به سادگی از کنار آن گذشت و بدون مطالعه و تفحص در ریشه‌های فرهنگی و سابقه طولانی برگزاری مراسم مختلف آن به اشکال گوناگون با توجه به قومیت‌های متعددی که در کشور وجود دارد، صرفاً به روخوانی آ ن پرداخت و تصاویر را تا حد عکس‌های یادگاری از یکی از قدیمی‌ترین و با شکوه ترین اعیاد پایین آورد.

پرداختن به عظمت و شکوه و فلسفه برپایی جشن‌های نوروزی در این مقال نمی‌گنجد و قصد آن هم نیست، اشاره‌ای که رفت در واقع تلنگریست به عزیزان عکاس که چنانچه خود را ملزم به مطالعه در خصوص نوروز که موضوعیت مورد عکاسی آنها بوده است می‌دیدند، تصاویر نوروزی ما به فروش ماهی و گذاشتن سبزه روی سنگ مزار عزیزان از دست رفته‌مان بسنده نمی‌شد.

بهرحال هیات داوری از میان 658 عکس رسیده از 131 عکاس 43 عکس از 30 عکاس را شایسته حضور در نمایشگاه تشخیص داده است.

هیات داوران علیرغم پیش‌بینی در فراخوان جشنواره علاوه بر انتخاب 3 نفر به عنوان نفرات اول تا سوم 2 عکاس را قابل تقدیر دانسته است.

علیرضا عباسی از شیراز بخاطر جذابیت مجموعه 5 عکسی عکاس

ابوذر بدری دریاسری از گیلان به دلیل زیبایی و حال و هوای نوروزی 2 عکس ارسالی ایشان

جایزه نفر سوم جشنواره بوی عیدی تعلق گرفته است به نوید عزیزی از ارومیه

جایزه نفر دوم جشنواره بوی عیدی تعلق گرفته است به عبدالرضا کاکائی از کرمانشاه

جایزه اول جشنواره عیدی تعلق گرفته است به جمشید فرجوند فردا ازبیجار کردستان

 

کد خبر 173697

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز