گروه ادب وهنر - مریم ادیبی: گلبرگ ابوترابیان، کارگردان نمایش، دارای مدرک دکتری فرهنگ‌شناسی و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر از دانشگاه فرهنگ و هنر مسکو است.

گلبرگ ابوترابیان - کارگردان نمایش

 نمایش «چی شد که من مار خوردم» ساعت 30/18 هر روز(جز شنبه) در خانه نمایش در حال اجراست.

  • از نویسنده شروع کنیم؛ اصل نمایشنامه از کیست؟

نمایشنامه را از متنی به نام «چی شد که من سگ خوردم» از یوگنی گریشکاوتس برداشت کردم که در ایران، این نویسنده شناخته‌شده نیست. این نویسنده حدود 51 سال دارد و در روسیه به‌عنوان چخوف معاصر از او یاد می‌شود؛ چون ریزبینی چخوف را در نوشته‌هایش می‌توان دید. ریزبین و در عین حال ساده؛ هم در نوشته‌هایش، هم بازی و هم کارگردانی. او نگاهی ساده اما عمیق به مسائل زندگی دارد. من ذهنیت و نگرش خودم را به متن اضافه کردم جاهایی از نمایشنامه ایرانی شده، جاهایی از متن کاملا نوشته خودم است؛ برای همین هم می‌توانم با جرأت اسم گلبرگ ابوترابیان را به‌عنوان نویسنده این نمایشنامه بیاورم.

  • این نمایش فقط یک بازیگر دارد (مونولوگ)، آیا نترسیدید که وجود یک بازیگر، نمایش را یکنواخت کند؟

نه. این نمایش مونولوگ نیست. نمایشنامه‌نویس با خلق موقعیت‌های مختلف، ذهن تماشاگر را فعال می‌کند. نویسنده به تماشاگر تصویر ارائه نمی‌کند، شخصیت‌ها بازی نمی‌شوند؛ بلکه در ذهن تماشاگر به‌وجود می‌آیند. بعضی از موقعیت‌ها برای خود تماشاگر در زندگی اتفاق افتاده، اما از کنار آن گذشته و حالا ما آن اتفاق را جلوی چشم او قرار می‌دهیم.

  • چرا طراحی صحنه نمایش خیلی ساده است؟

بله. نمایش، دکور خاصی ندارد. بیشتر فضاهایی که من در فکر ایجاد آن بودم، با نور به‌وجود می‌آید. طراحی صحنه، فقط یک صفحه کوچک چوبی و حجم زیادی از طناب‌های کشتی و ماهیگیری است. چون نمایش درباره انسانی است که سربازی‌اش را در اقیانوس آرام گذرانده است. این نمایش، بعد زمان و مکانی خاصی را دربرنمی‌گیرد؛ یعنی نمایش، درباره مردی است که در جزیره کلاه‌آبی‌ها (که همه به او تذکر می‌دهند به آنجا نرود) سربازی‌اش را می‌گذراند که چنین جایی وجود خارجی ندارد. از شهری به اسم شهر سایبری به سربازی می‌رود. شهرهایی که در مسیر سربازی‌اش هستند، شهر آنودا و همچنین بلاد شرق روی نقشه جغرافیایی وجود ندارند، گرچه معادل چنین شهرهایی را می‌توان یافت.

  • این نمایش را شما در سی‌امین جشنواره تئاتر فجر هم اجرا کردید. آیا نسبت به اجرای جشنواره، در نمایش تغییری ایجاد کرده‌اید؟

بله. این نمایش نسبت به اجرای جشنواره تغییر کرده است. سعی کرده‌ایم تا حد امکان ردپایی از کارگردان در نمایش وجود نداشته باشد. من بعد از 10سال که به ایران برگشتم با امیر کربلایی‌زاده سر تمرین تئاتر آشنا شدم. امیر کربلایی‌زاده را خیلی از تماشاگران به‌عنوان بازیگر کمیک می‌شناسند. خیلی خوشحالم از اینکه ایشان را به‌عنوان بازیگر نمایشم انتخاب کردم. این نمایش، دومین تجربه کارگردانی من در ایران است. نخستین‌بار در دوره تحصیلم در مسکو، با نمایش «زمین مقدس»(در جشنواره رضوی) با یک گروه روسی به ایران آمدم. البته اگر تجربه‌های کارگردانی در روسیه را هم حساب کنم، این نمایش ششمین تجربه کارگردانی من به‌حساب می‌آید.

کد خبر 173650

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز