سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: اجرای نمایش‌‌های خارجی چندسالی ا‌ست که خارج از زمان جشنواره‌ها در سالن‌های تئاتری رونق پیدا کرده‌است.

تماشاخانه ایرانشهر

از سوی دیگر اجرای نمایش‌های مشترک با بازیگران و کارگردان‌های خارجی یکی دیگر از مواردی است که در تئاتر ایران جای خود را باز کرده‌است.

کارهای مشترک رونق می‌گیرد

اگر «پیتر اشتاین» کارگردان مطرح آلمانی به‌دلیل ناهماهنگی و آماده نبودن متن، تمرین نمایش «اورستیا» را در ایران رها کرد و ترجیح داد که این نمایش را در فضای آرام‌تری آماده کند، این روزها خبر می‌رسد که همایون غنی‌زاده تصمیم دارد که نمایش «آنتیگونه» را با حضور بازیگران مطرح تئاتر کشور استونی و آتیلا پسیانی از اواخر مردادماه در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد.

این نمایش اثری است که همایون غنی‌زاده آن را با حضور بازیگران مطرح تئاتر استونی در بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به صحنه برد. این نمایش در بخش‌های کارگردانی، نویسندگی و بازیگری مرد مسابقه بین‌الملل جشنواره بیست‌وهشتم نامزد دریافت جایزه بود و جایزه بازیگری زن مسابقه بین‌الملل را از آن خود کرد.

قرار است غنی‌زاده این اثر نمایشی را از اواخر مردادماه در سالن شماره یک تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد و از اواسط اجرا آتیلا پسیانی جایگزین یکی از بازیگران خارجی این نمایش شود. «آنتیگونه» با بالانویس فارسی برای مخاطبان اجرا می‌شود و پسیانی از زمان حضور در اجرا دیالوگ‌های خود را به زبان فارسی بیان می‌کند.

نمایش «آنتیگونه» که با حضور غنی‌زاده در کشور استونی تولید شد در کشورهای فنلاند و استونی چندین اجرا داشت و طبق برنامه‌ریزی کمپانی تولیدکننده در کشورهای مختلف اروپایی نیز اجرا می‌شود. بازیگر مرد نمایش «آنتیگونه» برای بازی در این نمایش به‌عنوان بازیگر سال تئاتر استونی انتخاب شد.

2 اجرای خارجی در ایرانشهر

تماشاخانه ایرانشهر مدت کوتاهی است که به جمع اندک سالن‌های تئاتری کشور اضافه شده با این حال توانسته‌است جای خود را در میان اهالی تئاتر به خوبی باز کند. سال گذشته مجید سرسنگی، مدیرعامل خانه هنرمندان اعلام کرد: برای تقویت جنبه‌های بین‌المللی تماشاخانه تلاش کردیم که از سال91 علاوه بر کارهای داخلی گروه‌های خارجی هم به تماشاخانه بیایند و در اینجا تئاتر اجرا کنند. این فرصتی است برای هنرمندان و تماشاگران ایرانی تا بتوانند از نزدیک کارهای کارگردانان غیرایرانی را ببینند و بر تجاربشان افزوده شود.

حال این وعده با اجرای 2 نمایش ایتالیایی در تماشاخانه ایرانشهرعملی می‌شود تا اجرای نمایش‌های خارجی تنها منوط به جشنواره‌ها نباشد. اجرای نمایش «لو» و « 3 (a+b) » که در جشنواره بیست‌ونهم تئاتر فجر حضور موفقی داشتند اواخر شهریور ماه در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌روند. نمایش «لو» تولید سال2008 است که تاکنون در بیش از 30 جشنواره اجرا شده و نمایش 3 (a+b) هم تولید 2007 است که در 40 جشنواره به صحنه رفته است.

تبادل تئاتر

اجرای 2 نمایش خارجی و یک نمایش مشترک تنها برنامه‌های تماشاخانه ایرانشهر برای فعالیت‌های بین‌المللی نیست. امیرحسین حریری، نماینده خانه هنرمندان در نشست خبری این دو نمایش با ارائه توضیحاتی درباره شناسایی گروه‌ها و کمپانی‌های معتبر بین‌المللی خاطرنشان کرد: در حال حاضر اقداماتی در این راستا از سوی امور بین‌الملل تماشاخانه ایرانشهر انجام شده و تاکنون 6 درخواست از سوی گروه‌های خارجی به ما رسیده است.

وی از اعزام گروه‌های خوب ایرانی برای اجراهای عمومی به خارج از کشور خبر داد و گفت: قرار است این آثار از میان اجراهای پرتماشاگر تماشاخانه ایرانشهر انتخاب شوند. به گفته او تولیدات مشترک یکی دیگر از برنامه‌های امور بین‌الملل تماشاخانه ایرانشهر است و به همین دلیل قرار است که این کار هدفمند بشود تا همانگونه که گروه‌های خوب داخلی آثارشان را در کشورهای دیگر اجرا می‌کنند از کشورهای دیگر هم نمایش‌های خوب خارجی در ایران اجرای عمومی بشوند.

کد خبر 170480

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز