چهارشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۰ - ۰۵:۰۹
۰ نفر

ندا طیبی: سرانجام پس از مدتی کش‌وقوس، تماشاگرانی که شامگاه دوشنبه -26دی‌ماه- به تالار مولوی آمده بودند توانستند به تماشای نمایش «مخزن» کار جدید جلال تهرانی بنشینند؛ نمایشی که آغازگر فعالیت دوباره این هنرمند تئاتر است.

نمایش مخزن

7سال پیش در چنین روزهایی بود که تهرانی نمایش «هی مرد گنده گریه نکن» را در تالار اصلی مجموعه تئاتر شهر اجرا کرد؛ نمایشی که به‌رغم استقبال تماشاگران به دلیل همزمان شدن اجرایش با جشنواره تئاتر فجر تنها به مدت یازده شب میهمان تالار اصلی بود. گروهی که 7سال پیش تهرانی را همراهی کرده بودند حالا امیدوارند نمایش «مخزن» سرنوشت بهتری داشته باشد. هر چند شروع اجرای این نمایش هم مانند بسیاری از آثار نمایشی که در یکی دو سال اخیر اجرا شده‌اند، بی‌دردسر نبود اما به هر حال پس از 7سال صدای بازیگران گروه جلال تهرانی در تالار مولوی پیچید.

جلال تهرانی در آغاز علاقه‌مند بود مهرماه نمایشش را اجرا کند، اما به دلیل پر بودن جدول برنامه‌های تالار مولوی، مقرر شد این گروه از 6دی‌ماه اجرایشان را آغاز کنند. اما ناگهان مشکل دیگری پیدا شد؛ تفاهمنامه میان تالار مولوی و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد به حالت تعلیق درآمد. تعلیق این تفاهم‌نامه موجب تعطیلی دوهفته‌ای تالار مولوی شد. مدیر این تالار تلاش کرد برای حل این مشکل دیدار و گفت‌وگویی با معاونت هنری ترتیب دهد که این امر هم مانند هر موضوع اداری دیگری با مدتی پیگیری به نتیجه رسید.

تفاهمنامه‌ای که پا در هوا مانده بود، در این مدت سر از مطبوعات و خبرگزاری‌ها درآورد و بار دیگر نام تالار مولوی با اظهار نگرانی همراه شد. طبیعتا علاقه‌مندان و کسانی که امیدوار بودند بعد از 7 سال نمایشی دیگر از جلال تهرانی ببینند هم نگران شدند اما به هر حال مدیران هر دو طرف به توافقاتی دست یافتند؛ هر چند معاونت هنری در خبری که به رسانه‌ها ارسال کرد جزئیاتی از این تفاهمنامه اعلام نکرد. با این حال گویا این مشکل فعلا حل شده است. با حل شدن این مشکل بود که دوباره بحث اجرای «مخزن» مطرح شد اما 2هفته تعطیلی کافی بود تا اجرای این نمایش هم با چند روز تأخیر همراه شود. این تأخیر البته بیش از 2هفته زمان برد. «مخزن» هم مانند بسیاری از نمایش‌‌های دیگر بیش از یک نوبت بازبینی داشت. اما در هر حال هم گروه اجرایی اصلاحیه‌ها را پذیرفت و هم تالار مولوی بهتر دید شرایط اجرای این نمایش فراهم شود و این چنین بود که روز 26‌دی‌ طلسم اجرای «مخزن» شکسته شد و جلال تهرانی پس از 7سال در اتاق فرمان تالار مولوی نشست تا آخرین رتوش‌های کارش را انجام دهد.

صادق ملکی، امیر قنبری و مجید آقاکریمی، همان بازیگرانی که 10سال پیش «آقام»، «داداش» و «داداشی» نمایشنامه مخزن را بازی کرده بودند باز هم همان نقش‌ها را بازی می‌کنند؛ بازیگرانی که در مدت دوری جلال تهرانی از تئاتر همچنان به او وفادار ماندند. آنها که کمتر در آثار دیگر هنرمندان تئاتر بازی می‌کنند، 26‌دی‌ماه در برابر تماشاگرانی ایستادند که پس از 7سال گروه جلال تهرانی را تشویق می‌کردند.

هر چند فضای «مخزن» فضای سنگینی است اما نمایش، خالی از لحظات طنز هم نیست و همین لحظات با بازی شیرین بازیگرانی است که هر از گاهی لبخندی بر لبان تماشاگران می‌نشانند؛ لبخندهایی که گاه به خنده‌هایی ظریف هم می‌رسد.

هر چند متن تغییر چندانی نکرده اما شیوه اجرایی عوض شده است. تهرانی که خود طراح، نویسنده و کارگردان این نمایش است، دیدگاهش را نسبت به نمایشنامه‌اش تغییر داده و با پرسشی دیگر به سمت متن رفته که نتیجه آن تغییر در تعویض صحنه‌هاست.

اما تغییر تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود؛ موسیقی نمایش را علیرضا مشایخی ساخته؛ هنرمند نوگرای موسیقی که تا به حال دعوت تئاتری‌ها و فیلمسازان بزرگ را بی‌پاسخ گذاشته، این بار اما برای نمایش «مخزن» قطعه‌ای موسیقی ساخته که در فاصله میان تعویض صحنه‌ها شنیده می‌شود؛ جایی که هیچ دیالوگی گفته نمی‌شود و فقط صدای موسیقی مشایخی شنیده می‌شود.

اجرای این نمایش از 26‌دی‌ماه در تالار مولوی آغاز شده و تا 10بهمن‌‌ماه ادامه دارد. البته تاریخ تکرار می‌شود و اجرای این نمایش به دلیل جشنواره تئاتر فجر متوقف می‌شود و به گفته گروه اجرایی ممکن است نمایش مخزن بعد از جشنواره تئاتر فجر در این تالار اجرایش ادامه پیدا کند که البته این موضوع هنوز قطعی نیست.

کد خبر 157612

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز