سه‌شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: سرانجام حسین مسافر‌آستانه، مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی روبه‌روی خبرنگاران قرار گرفت تا با آنان درباره وضعیت تئاتر سخن بگوید.

 حدود 9 ماه است که او سکان هدایت مرکز هنرهای نمایشی را برعهده دارد. با این حال نخستین نشست رسانه‌ای او صبح دیروز در مجموعه تئاتر شهر برگزار شد و او به تشریح برنامه‌هایش پرداخت و به سؤالات خبرنگاران در باره حدود و حوزه اختیاراتش پاسخ داد.
اگر پیش از این مسافرآستانه در مقام کارگردان و یا دبیر جشنواره تعامل خوبی با رسانه‌ها داشت در این مدت کمتر با رسانه‌ها صحبت کرد.

پیش از این از سوی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شده بود که مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی تنها ناظر است نه عامل. نکته‌ای که بعد از گذشت یک هفته در خبری که از سوی روابط عمومی معاونت هنری به رسانه‌ها اعلام شد تکذیب شد. دراین نشست مسافر آستانه در این باره گفت: در این بحث کمی خلط مبحث پیش آمده است، از همان آغاز فعالیت‌ام این نگاه را داشتم که مدیرکل نباید آنقدر درگیر مسائل اجرایی بشود که از کارهای کلان و سیاستگذاری باز بماند.

در این مدت کوتاه، صحبت‌هایی مبنی بر دخالت مستقیم معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه تئاتر بارها به گوش رسیده‌است و سؤالاتی همواره هم از سوی هنرمندان و هم از سوی اصحاب رسانه در پی داشت. مسافر‌آستانه در این باره به مطابقت نگاه خودش و معاون هنری اشاره کرد و تایید شاه‌آبادی در اجرای هر سیاستی را طبیعی خواند.

به گزارش ایسنا، او مبهم‌بودن برنامه‌های تئاتری و بلاتکلیفی گروه‌های نمایشی را تاکید کرد اما این دوره را‌گذار خواند و تصریح کرد: از هفته آینده برنامه تمام سالن‌های نمایشی مشخص می‌شود. به‌طوری‌که دست‌کم 2 نمایش آینده هر سالن معرفی می‌شود و بعد از دوسه ماه این برنامه را می‌توان برای کل سال اعلام کرد. این‌طور نیست که ما برنامه‌ریزی نداشته باشیم. اگر گروه‌هایی مراجعه می‌کنند و با این پاسخ روبه‌رو می‌شوند که وضعیت‌تان معلوم نیست به معنای آن است که تا 2ماه آینده جزء اجراها نیستند. من این را بلاتکلیفی نمی‌دانم بلکه آن را دقت در برنامه‌ریزی می‌دانم.

مدتی است که آمار فروش و تماشاگران تئاتر اعلام نمی‌شود. مسافرآستانه با تاکید بر اینکه هیچ مشکلی در این زمینه نیست اعلام کرد که در سال‌های گذشته به‌دلیل کسر مالیات از قرارداد گروه‌های نمایشی این آمار فروش اعلام نمی‌شده تا از گروه‌ها مالیات گرفته نشود. با این حال، او تاکید کرد: باید معافیت مالیاتی را به‌عنوان مطالبه جامعه هنری پیگیری کنیم.

سال گذشته مسافر‌آستانه سکوت خود را با گفت‌وگو در مورد مشکل هداگابلر شکست. مشکلات ممیزی و برخورد سلیقه‌ای با کارهای در حال اجرا هم نکته‌ای است که با اعتراض مسافرآستانه روبه‌رو بوده‌است. او در این باره گفت: بنا گذاشته‌ام به هیچ نمایشی نباید نگاهی غیراز استانداردهای جاری به آن بشود.

مسئولیت تمام نمایش‌ها را از طریق اداره کل هنرهای نمایشی پیش می‌بریم. حتی نمایش‌هایی که به سفارش نهادها و بنیادها اجرا می‌شود باید با ارزیابی تخصصی و مالی اداره کل به صحنه برود. همچنین او شایعه توقف برگزاری جشنواره تئاتر کودک را رد کرد و این جشنواره را به‌دلیل نقش و جایگاهش در دنیا با اهمیت خواند و تعطیلی‌ آن را به صلاح جامعه تئاتری ندانست. در این نشست به سقف اندک پرداخت کمک‌هزینه به گروه‌های شهرستانی، لحاظ‌شدن فروش گیشه در قرارداد گروه‌های نمایشی و وضعیت قرارداد تیپ تبلیغات تئاتر اشاره شد.

کد خبر 134618
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز