یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۴
۰ نفر

بین‌الملل: همزمان با تهدید کشورهای عربی به قطع روابط با چین و روسیه، یک منبع خبری در کویت از حضور صدها عضو گروه‌های رادیکال عربی در جنگ علیه ارتش سوریه پرده برداشت.

به نوشته روزنامه کویتی القبس، صدها عضو گروه‌های اسلامگرای افراطی و مسلح از کشورهای کویت، پاکستان، عربستان سعودی و الجزایر تحت نام جهاد وارد خاک سوریه شده و در کنار گروه‌های شبه‌نظامی مخالف، علیه ارتش سوریه می‌جنگند.
این افراد با عقاید افراطی به محض ورود به خاک سوریه، ضمن دیدار با نمایندگان گروه موسوم به ارتش آزاد سوریه، مجهز به سلاح شده و شناسنامه سوری دریافت می‌کنند.

به نوشته القبس، برخی از این افراد به‌علت پایین بودن سن از عضویت در این گروه‌های پیکارجو بازمانده‌اند. اغلب این افراد به‌علت گسترش عقاید سلفی در کشورهای خود، درگیری با ارتش سوریه را جهاد در راه خدا دانسته و به‌صورت مخفی وارد سوریه می‌شوند. چنین سناریوهایی پیش از این با پشتوانه القاعده و طالبان در افغانستان و پاکستان و الجزایر و یمن رخ داده است. از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک فرانسوی از برنامه‌ریزی کشورهای عربی برای قطع روابط با چین و روسیه به‌منظور اعمال فشار بر این کشور در قطع حمایت از دولت بشار اسد خبر دادند.

به گزارش سایت اسلامگرای مفکره‌الاسلام، منابع دیپلماتیک فرانسوی در شورای امنیت سازمان ملل تاکید کردند علاوه بر کشورهای تونس و لیبی، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس هم قصد دارند روابط اقتصادی، تجاری، نظامی و تسلیحاتی را با چین و روسیه قطع کنند. علت این امر مواضع این دو کشور در قبال بحران سوریه است.

کشورهای لیبی و تونس به‌علت نفوذ لابی قطری و عربستانی در آنها و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس به‌علت داشتن سیاست واحد با قطر و عربستان اینگونه هماهنگ عمل می‌کنند. این در حالی است که شورای ملی سوریه که برهان غلیون رهبر آن به‌علت اعتراض به تمدید چند باره ریاست وی، مجبور به استعفا شده بود، این بار عبدالباسط سیدا را به‌عنوان رهبر خود معرفی کرد. به گزارش خبرگزاری رویترز، در جلسه این شورا که در استانبول ترکیه برگزار شد عبدالباسط سیدا از کردهای سوریه به‌عنوان رهبر این شورا معرفی شد.

سیدا در حالی به رهبری این شورا انتخاب می‌شود که پیش از این، فراکسیون کردها به‌علت به حاشیه راندن آنها در تصمیمات این شورا، از آن جدا شده بودند. به‌نظر می‌رسد اعطای رهبری این شورا به یک کرد به‌منظور جذب کردها و کشاندن آنها برای عضویت مجدد در این شورا صورت می‌گیرد. این امر بیش از هر چیز نشانگر اختلافات درونی شورا و تلاش برای جذب کردها به‌منظور افزایش عددی و گستردگی چتر آن صورت می‌گیرد تا مجددا این شورا احیا شود. سیدا پس از انتخاب به‌عنوان رهبر شورا، متعهد به بازسازی این شورا و حمایت از پیکارجویان ارتش آزاد سوریه با تمامی امکانات شد.

پیشنهاد کمک انسان‌دوستانه تل‌آویو به سوری‌ها

در تازه‌ترین مواضع رژیم صهیونیستی درباره سوریه، یک مقام این رژیم پیشنهاد اعطای کمک‌های بشر دوستانه به مردم سوریه را داد. دانی ایالون معاون وزیر خارجه این رژیم، با اشاره به اینکه مردم سوریه اطمینانی ندارند که کنار رفتن بشار اسد باعث مهار بحران کنونی خواهد شد، افزود: با صلیب سرخ جهانی و دیگر نهادهای امدادرسانی در این باره در ارتباط مستمر است.

کد خبر 173624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز