گروه بین‌الملل: فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه که در زمان رقابت‌های انتخاباتی خود وعده خروج نیروهای این کشور از افغانستان را تا پایان سال۲۰۱۲ داده بود به‌دنبال کشته‌شدن چهار سرباز فرانسوی به‌صورت رسمی اعلام کرد که نظامیان کشورش از ماه آینده به خانه باز می‌گردند.

ساعاتی پس از کشته شدن چهار نظامی فرانسه و زخمی شدن پنج‌ نفر دیگر در حمله انتحاری شبه‌نظامیان طالبان، رئیس‌جمهور جدید فرانسه به‌صورت رسمی اعلام کرد که خروج نظامیان فرانسوی از افغانستان از ماه آینده آغاز خواهد شد و تا پایان سال‌جاری میلادی به اتمام می‌رسد. نظامیان فرانسوی روز شنبه در حمله انتحاری شبه‌نظامیان طالبان در بازار کوچکی در ولایت کاپیسا کشته و زخمی شدند.

این حمله توسط یک عامل انتحاری که برقع پوشیده بود صورت گرفت که کشته شدن یک مترجم افغان و زخمی شدن چند غیرنظامی دیگر را هم به‌دنبال داشت. شبه‌نظامیان طالبان مسئولیت این حمله را بر عهده گرفتند. اعلام خروج زودهنگام نیروهای فرانسوی در حالی صورت می‌گیرد که قرار است براساس برنامه از پیش اعلام‌شده نیروهای ناتو تا پایان سال۲۰۱۴ از افغانستان خارج شوند. در حال حاضر فرانسه، با ۳هزار و ۳۰۰نفر، پنجمین کشور از لحاظ تعداد نیروی نظامی در ناتو است و خروج نظامیان فرانسوی می‌تواند دیگر کشورهای حاضر در افغانستان را تحت فشار بیشتری قرار دهد.

پیش از این جولیا گیلارد، نخست‌وزیر استرالیا هم اعلام کرده بود که نظامیان کشورش را یک سال زودتر از موعد مقرر ناتو، از افغانستان خارج خواهد کرد.در ژانویه گذشته نیکولا سارکوزی، رئیس‌جمهوری سابق فرانسه با کشته‌شدن تعدادی از سربازان این کشور اعلام کرده بود که نظامیان این کشور تا سال۲۰۱۳ افغانستان را ترک می‌کنند. اولاند در راستای مخالفت افکار عمومی فرانسه با ادامه حضور نظامیان این کشور در افغانستان- زمان رقابت‌های انتخاباتی- خروج نیروهای فرانسوی تا پایان سال۲۰۱۲ را از برنامه‌های خود اعلام کرده بود. حمله روز شنبه تعداد نظامیان کشته شده فرانسه در افغانستان را به ۸۷ نفر از سال۲۰۰۱ تاکنون رساند.

اولاند در بیانیه‌ای اعلام کرده است که از نیروهای کشته شده «قدردانی ملی» به عمل خواهد آمد.او تأکید کرده است که تا قبل از خروج کامل، نیروهای این کشور باید وظایف خود را انجام دهند اما این کار باید با احتیاط برای تأمین امنیت جانی آنها صورت بگیرد. اولاند همچنین وزیر دفاع فرانسه را برای بررسی کشته شدن نظامیان این کشور به افغانستان اعزام کرده است.

انتقاد مجدد کرزی از آمریکا

با وجود عذرخواهی فرمانده نیروهای ناتو و آمریکا از خانواده قربانیان حمله هفته گذشته در افغانستان، حامد کرزی بار دیگر با انتقاد از این اقدام اعلام کرد: ادامه حملات یکجانبه آمریکا، تجاوز به خاک افغانستان به‌حساب می‌آید. چهار روز پس از عملیات نیروهای ناتو در ولایت لوگار که کشته شدن ۱۸غیرنظامی افغان را به‌دنبال داشت هیأت حقیقت یاب نتایج تحقیقات خود را به رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد.

در این گزارش آمده که نیروهای ناتو بدون هماهنگی با نیروهای افغان، یک خانه مسکونی را هدف قرار داده‌اند. ایمل فیضی، سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد: در این نشست تأکید شد که ادامه چنین عملیات‌هایی به معنای «تجاوز» به خاک این کشور خواهد بود. وی تأکید کرد ادامه عملیات خودسرانه نیروهای بین‌المللی در افغانستان مغایر با توافقنامه همکاری‌های استراتژیک میان کابل و واشنگتن است. سخنگوی رئیس‌جمهور افغانستان اعلام کرد که حمله هوایی در استان لوگار از زمان امضای پیمان همکاری‌ استراتژیک با آمریکا، پنجمین حمله‌ یکجانبه‌ای بوده است که مرگ غیرنظامیان را به همراه داشته است.

اعلام کشته‌شدن ۴۵‌شبه نظامی

وزارت کشور افغانستان روز گذشته اعلام کرد که ۴۵‌شبه‌نظامی در عملیات مشترک نیروهای ناتو و افغان کشته شده‌اند. در بیانیه وزارت کشور افغانستان آمده است: این افراد طی ۱۰عملیات پاکسازی در کابل، لغمان، پروان، هلمند، اروزگان و فراه کشته شده‌اند. براساس اعلام دولت افغانستان از ابتدای ماه گذشته میلادی(می) حدود ۴۳۰شبه نظامی کشته، ۱۳۰نفر زخمی و ۴۵۰ نفر بازداشت شده‌اند.

کد خبر 173622
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز