همشهری آنلاین: رییس جمهور افغانستان چهار دانشگاهی را به خاطر انتشار کتابی که به گفته وی توهین به قومیت هزاره بود اخراج کرد.

خبرگزاری آلمان از کابل گزارش داد، در بیانیه‌ای که روز چهارشنبه کاخ ریاست جمهوری افغانستان منتشر کرد، "محتوای این کتاب به شدت خصمانه است و توهین به همه قومیت‌های ساکن در افغانستان و کل مردم افغان است.

آکادمی علوم که مرکز پژوهشی دارای ارتباط نزدیک با کاخ ریاست جمهوری افغانستان است و بودجه آن را دولت تامین می‌کند، کتاب اطلس جغرافیای قومیتی قومیت‌های افغان را منتشر کرده است.

حامد کرزای رییس و سه مدیر دیگر این مرکز را اخراج کرده و دولت هم دستور گردآوری این کتاب را داده است.

رییس جمهور افغانستان از دادستان کل افغانستان هم درخواست کرده "همه کسانی را که به عنوان پژوهشگر دخیل در توهین به قومیت‌های افغان بوده‌اند، در پیشگاه عدالت قرار دهد."

این کتاب خشم هزاره‌ای‌ها، سومین اقلیت بزرگ قومیتی را در افغانستان برانگیخته است، ‌زیرا آنها را "دروغگو، خشن و ضداسلام" معرفی کرده است.

فعالان هزاره می‌گویند این کتاب تلاش کرده جمعیت آنها را کمتر جلوه دهد و تاریخ را به نفع پشتون‌ها، بزرگ‌ترین اقلیت ساکن در افغانستان بنگارد.

از آنجا که هیچ سرشماری در افغانستان از دهه 1970 میلادی صورت نگرفته، آمار دقیقی در خصوص توزیع قومیتی در این کشور وجود ندارد.

کد خبر 174658
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز