یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس پیشین امنیت ملی افغانستان می‌گوید، در سه ماه اخیر نزدیک به ۱۸۰۰ سرباز نیروهای امنیتی افغانستان کشته‌اند.

افغانستان ارتش سرباز

به گزارش ایسنا، امرالله صالح، به تلویزیون خصوصی "طلوع" گفت که ارقامی در دست دارد که نشان می‌دهد، نزدیک به ۱۸۰۰ تن از مأموران امنیتی افغانستان در طی سه ماه گذشته کشته و ۴۰۰۰ دیگر زخمی شده‌اند.

 نظر به گفته‌های صالح، تشدید حملات در ماه‌های اخیر، باعث بالا رفتن شمار کشته شدگان و زخمی‌های نیروهای امنیتی افغان شده است.

 به گزارش بی.بی.سی، ایمل فیضی، سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان پذیرفته که آمار کشته شدگان و زخمی‌های نیروهای امنیتی افغان در ماه‌های اخیر بالا بوده است، ولی کشته شدن نزدیک به ۱۸۰۰ را تأیید نکرد.

 این در حالیست که حامد کرزای، رئیس جمهوری افغانستان، در نشست فوق‌العاده قوای سه گانه در ساختمان شورای ملی گفته بود که در هر ۲۴ ساعت بیش از ۲۰ مأمور امنیتی افغان کشته می‌شوند.

 بر اساس این آمار، تعداد مأموران کشته شده در طول سه ماه (۹۰ روز) می‌تواند حتی از ۱۸۰۰ تن هم بیشتر باشد.

 سخنگوی رئیس جمهوری، رقم بالای کشته‌ها و زخمی‌ها را برای دولت افغانستان نگران کننده خواند.

 دولت افغانستان می‌گوید که نزدیک به ۸۰ درصد تلفات نیروهای امنتی ناشی از انفجار بمب‌های هوشمند جاسازی شده در کنار جاده‌هاست.

 در جواب به این سوال که چه گروهی این بمب‌های هوشمند را جاسازی می‌کنند، فیضی گفت: این کار دشمنان افغانستان است. کسانیکه از تقویت نهاد‌های امنیتی افغانستان هراس دارند، این نیروها را به شکل استراتژیک و روشمند هدف قرار می‌دهند.

 فیضی افزود که "این کار ساده‌ای نیست که بشود گفت طالبان به تنهایی می‌توانند از پس آن برآیند."

 سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان افزود که دولت برای جلوگیری از تلفات نیروهای این کشور، تدابیر جدی را در نظر دارد.

 بیشتر کشته شدگان را نیروهای پلیس افغان تشکیل می دهند.

 گفته می‌شود تکنولوژی‌ای که مخالفان دولت برای هدف قرار دادن نیروهای امنیتی به کار می‌برند‌ دقیق، هوشمند و تقریبا در تمام موارد موفق است.

 صالح، همچنین افزود که دولت افغانستان در بعضی از نقاط کشور عملا در گیر جنگ داخلی است.

 از سوی دیگر سخنگوی رئیس جمهوری، سخنان صالح را "غیر مسئولانه" خواند و گفت که جنگ داخلی تعریف خاص خود را دارد و افزود: دولت افغانستان درگیر هیچ‌گونه جنگی با هیچ گروهی نیست و این جنگ به دولت افغانستان تحمیل شده است.

 او افزود که جنگ در افغانستان "جنگ علیه تروریسم" است، نه جنگ داخلی.

 قرار است نیروهای امنیتی افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۴ مسئولیت‌های امنیتی را از نیروهای خارجی به رهبری ناتو بدست بگیرند.

کد خبر 177532
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز