همشهری آنلاین: موسم تقسیم نمایندگان مجلس در کمیسیونهای تخصصی رسیده است و طبق روال همیشگی کمیسیونهایی که کمترین امکانات را دارند یا می توانند جذب کنند در صف آخر انتخاب قراردارند . کمیسیون اصل 90 همیشه برای جذب اعضا با مشکل مواجه می شود.

مجلس نهم به تازگی کار خود را آغاز کرده است. بعد از تصویب اعتبارنامه ها و تعیین اعضای هیات رئیسه مهمترین کار ، تقسیم نمایندگان در کمیسیونهای تخصصی است. کمیسیونها ی سیاسی، امنیتی، مالی، اقتصادی و صنعتی همیشه پر طرفدارترین کمیسیونها هستند زیرا نمایندگان عضو آن درمرکز توجهات دولت، اشخاص و خبرنگاران و کسب انواع امتیاازات از جمله سفرهای خارجی، گرفتن بودجه برای طرحهای عمرانی صنعتی حوزه های انتخابیه خود و ......قرار دارند. به همین دلیل اکثر نمایندگان برای عضویت در این کمیسیونها حتی اگر تخصصی در  زمینه  های مربوط به آن نداشته باشند داوطلب می شوند.

هر چهار سال یک بار،  با شروع بکار مجلس جدید، اعتراضات زیادی به نحوه تقسیم نمایندگان در این کمیسیونها به هیات رئیسه می رسد و یا در جلسات علنی مجلس در قالب تذکرات آیین نامه ای و یا قانون اساسی مطرح می شود. دراین میان بعضی کمیسیونها حتی تا پایان دوره خود باکمبود نفرات روبرو هستند و بعضی نمایندگان نیز که موفق به راهیابی به سایر کمیسیونها نشده اند اجبارا راه دیگر کمیسیونهای کم داوطلب را در پیش میگیرند دراین میان وضعیت کمیسیون اصل 90 در بدترین شرایط است این کمیسیون، نظارتی است و عمدتا به شکایات اشخاص از دستگاههای دولتی و قضایی رسیدگی می کند. کاری که نمایندگان عضو آن را در مقابل دولت و قوه قضائیه قرار می دهد. آنها تقریبا کمترین سفرهای خارجی را دارند در رابطه با وزارتخانه خاصی در دولت نیستند تا بتوانند در موارد لزوم برای طرحهای حوزه های انتخابیه اشان کاری انجام دهند تا مردمی که به آنها رای داده اند نگویند برایشان کاری نکرده اند و خلاصه دعوای کمیسیون اصل 90 برای پر کردن تعداد اعضایش ، بحث همیشگی تقسیم نمایندگان در کمیسیونهاست.

به گزارش همشهری آنلاین ، این دوره هم ظاهرا جدای از دوره های دیگر نیست. باز هم کمیسیون اصل 90 محبوبیتی میان نمایندگان ندارد و باز هم اعضای سرشناس و عضو هیات رئیسه مجلس برای آبروداری از مجلس ناچار شده اند خود به عضویت این کمیسیون در آیند تا در موضع بیطرف و عادلانه ای قرار گرفته و بتوانند به اعتراضات مطرح توسط سایر نمایندگان رسیدگی کنند.

در اولین مرحله فعلا 7 نماینده داوطلب عضویت در کمیسیون اصل 90 شده اند از جمله رئیس و دو نایب رئیس مجلس که عضویت در این کمیسیون را انتخاب کرده اند. آنها از پر مشغله ترین نمایندگان مجلس اند و در هر کمیسیونی که باشند از امتیازات خاص همه کمیسیونها بهره مندند.

7 نفری که به عضویت این کمیسیون در آمده اند عبارتند از:

1- روح الله حسینیان
2- داوود محمدی
3- سید محمد حسن ابوترابی فرد
4- محمد علی پورمختار
5- علیرضا زاکانی
6- محمدرضا باهنر
7- علی اردشیر لاریجانی

هر کمیسیون می تواند حدود 25 عضو داشته باشد و نمایندگان بیشتری برای عضویت در کمیسیون اصل 90 داوطلب نیستند . به نظر می رسد به تدریج نمایندگانی که به دلیل پر شدن کمیسیون های مورد تقاضا هنوز در هیچ کمیسیونی عضو نیستند اجبارا به عضویت کمیسیون اصل 90 درآیند.

کد خبر 173576
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز