یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۴:۵۸
۰ نفر

یاسوج- سیدولی موسوی نژاد: 111‌سال از ورود سینما توگراف به ایران می‌گذرد و استان 650هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد که به گفته مسئولان فرهنگی آن بیش از نیم قرن است سابقه فعالیت در زمینه فیلمسازی دارد هم‌اکنون هیچ سینمایی در آن مشغول به کار نیست.

 نخستین سینمای استان کهگیلویه و بویراحمد در سال‌1331 افتتاح و به گفته مسئولان فرهنگی این استان فعالیت‌های فیلمسازی‌ و سینمایی هنرمندان این استان نیز شش سال بعد آغاز شد.

اما آیا هم‌اکنون نوار سینمای استان که بیش از نیم قرن سابقه دارد همچنان می‌چرخد یا قطع شده است؟ آیا این پرده جادویی همچنان جادو می‌کند یا خود جادو شده است؟ و آیا هنری که معجزه پیامبران عصر مدرنیته بود هنوز ایمان مردم را برمی‌انگیزد؟ در یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد، هم‌اکنون خیابانی وجود دارد که به اسم خیابان سینما مشهور است اما هیچ سینمایی در آن مشاهده نمی‌شود و سینمای سابق این خیابان در چند سال گذشته به مکانی برای پارکینگ خودروهای مغازه‌داران و مردم تبدیل شده است. شهرداری یاسوج که مالک این سینما بوده است آن را در خرداد 1386 تخریب کرد و هم‌اینک در زمین خاکی آن به جای نمایش فیلم‌های روز ایران و جهان، خودروهای روز ایران و جهان به نمایش گذاشته می‌شود.

سینمای شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه که در اوایل دهه70 ساخته شده بود هم‌اکنون به تالار عروسی تبدیل شده است. سینمای شهر گچساران نیز که در سال‌1331 تاسیس شده بود حدود 17‌سال است که به دلایل مشکلاتی تعطیل شده است. اسحاق آقایی، معاون فرهنگی هنری حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: در سطح این استان تنها یک سینما فعال است که شرکت نفت گچساران مالکیت آن را دارد و تنها کارکنان شرکت نفت حق استفاده از آن را دارند که سینمای مجهزی نیز هست. سینمای گچساران که در سال 1337 ساخته شده در طول 17‌سال گذشته تعطیل بوده است. رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گچساران درباره آن می‌گوید: این سینما در سال 1376 به بخش خصوصی واگذار شد اما به‌دلیل اینکه مالک آن نتوانست اقساط تسهیلات دریافتی از بانک را پرداخت کند در اختیار بانک قرار گرفته است.

سیدزمان علی‌پور می‌افزاید: در حال حاضر این سینما به دلیل بدهی 3میلیارد و 500میلیون ریالی به بانک تعطیل است. مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد درباره اخبار پیرامون تخریب این سینما توسط بانک می‌گوید: تخریب سینمای گچساران و تغییر کاربری آن غیرقانونی است و از جنبه قانونی قابل پیگری است. امین کمالوندی اضافه می‌کند: از نظر قانونی می‌بایست توقیف و تخریب این سینما از ابتدا در کمیسیون مربوطه در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب می‌شد اما مسئولان بانک، بدون درنظر گرفتن این قانون اقدام به توقیف سینما کرده‌اند. به گفته وی طبق قوانین موجود، توقیف، تخریب و تغییر کاربری سینما بدون کسب مجوزهای لازم پیگرد قانونی دارد.

وعده 10 سالن سینما

جواد شمقدری معاون سینمایی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سفری که شهریور ماه سال گذشته به یاسوج داشت، گفته بود که طی دو سال آینده 10‌سالن سینمایی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد با همکاری استانداری این استان راه‌اندازی خواهد شد.

کمالوندی اضافه می‌کند: تاکنون این تفاهمنامه عملیاتی نشده است اما تا 15 ماه آینده برای عمل به این تعهدات فرصت باقی است. به گفته وی استانداری کهگیلویه و بویراحمد تاکنون نتوانسته است ساخت هیچ‌یک از این سالن‌ها را آغاز کند و بنابراین هنوز تعهدات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شروع نشده است. کمالوندی می‌گوید: آنچه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تعهد کرده تبدیل مجتمع فرهنگی هنری به یک سینما بوده است که به آن عمل کرده و سالن سینمای ارشاد تا پایان خرداد ماه سال‌جاری در یاسوج افتتاح می‌شود. وی اضافه می‌کند: این سینما در مکان سابق سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی و هنری استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است.

احتمالا تا آخر خرداد

به گفته کمالوندی، با تغییراتی که در سالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری استان صورت گرفته از خرداد ماه امسال به‌طور موقت به‌عنوان یک سالن سینما از آن استفاده می‌شود. کمالوندی اظهار می‌کند: پروژه تبدیل سالن آمفی تئاتر شهر یاسوج به سینما نزدیک به 75 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تا پایان خردادماه سال‌جاری افتتاح خواهد شد. به گفته وی این سالن گنجایش 190 نفر را دارد و می‌تواند بخشی از مشکلات نبود سینما در این شهر را برطرف کند.

اما معاون فرهنگی هنری حوزه هنری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: چندین سال است که تسهیلاتی از سوی یکی از بانک‌های استان به فردی پرداخت شده اما این سینما هیچ‌گاه ساخته نشده است و هم‌اکنون پس از گذشت چندین سال تنها تابلوی آن مشاهده می‌شود. اسحاق آقایی می‌گوید: بهتر است مسئولان به فکر ساخت این سینما که دست‌کم زمین آن مشخص شده است باشند تا دنبال پروژه‌های جدید.

استان کهگیلویه و بویراحمد 650‌هزار نفر جمعیت و هفت شهرستان دارد. بیش از 90‌هزار نفر در شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، بیش از 80‌هزار نفر در گچساران مرکز شهرستان گچساران و نزدیک به 50 هزار نفر در دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه زندگی می‌کنند. در سال‌های اخیر چهار شهرستان دنا، باشت، بهمئی و چرام نیز تاسیس شده است که همچون سه شهرستان پرجمعیت دیگر سینما ندارند.

کد خبر 173522

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز