پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۸:۱۶
۰ نفر

علی مولوی: جام ملت‌های اروپا، از سال 1960 میلادی، کارش را به میزبانی فرانسه آغاز کرد. در آن دوره آلمان‌غربی، انگلیس و ایتالیا حضور نداشتند که در غیاب آن‌ها، شوروی و یوگسلاوی به فینال رسیدند و شوروی قهرمان شد.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 653

 این جام آغازی بود برای رقابت‌هایی که بعدها «جام‌جهانی کوچک» لقب گرفت.

more  جام ملت‌های اروپا / قهرمانان جام ملت‌های اروپا / برنامه کامل مسابقات جام ملت‌های اروپا

این جام هر چهارسال یک‌بار برگزار می‌شود و همه‌ی تیم‌ها به جز کشور یا کشورهای میزبان، باید در مرحله‌ی مقدماتی بازی‌ها شرکت کنند و امتیازهای لازم را به دست بیاورند تا به این رقابت‌ها راه پیدا کنند.

پرافتخارترین تیم این رقابت‌های اروپایی، تیم ملی آلمان است. آلمان‌ها توانسته‌اند سه‌بار قهرمان و سه‌بار نایب‌قهرمان اروپا شوند. اسپانیا در رتبه‌ی بعدی این رده‌بندی ایستاده و دوبار قهرمان و یک‌بار نایب‌قهرمان شده است و حتی اگر امسال هم بتواند قهرمان شود، به‌خاطر نایب‌قهرمانی‌های کم‌تر، باز هم در رده‌ی دوم می‌ماند.

آلمان‌ها هم‌چنین بیش‌ترین تعداد بازی را در این رقابت‌ها انجام داده‌اند. آن‌ها در مجموع 38بازی در این سال‌ها انجام داده‌اند که 19برد، 10تساوی و 9شکست نتیجه‌ی حضور آن‌ها بوده است. بعد از آلمان‌ها، فرانسوی‌ها با 32بازی، 17برد، 8تساوی و 7شکست در رده‌ی دوم و اسپانیا با 30بازی، 13برد، 9تساوی و 8شکست، در رده‌ی سوم قرار دارند.

هلند و آلمان بهترین خط حمله‌ی تاریخ جام ملت‌های اروپا را با 55 گل در اختیار دارند، اما هلند به‌خاطر تعداد بازی کم‌تر نسبت به آلمان در رده‌ی اول بهترین خط حمله‌ی اروپا ایستاده است و پس از آن‌ها آلمان با همان تعداد گل و فرانسه با 46گل رده‌های دوم و سوم را در اختیار دارند.

لهستان، اتریش، اسلوونی و لتونی هم ضعیف‌ترین تیم‌های جام ملت‌های اروپا هستند که هرگز در هیچ بازی‌ای پیروز نشده‌اند.

«اِدوین فَن‌دِرسار» از هلند و «لیلیان تورام» از فرانسه، با 16 بازی، بیش‌ترین تعداد بازی در جام‌ملت‌های اروپا را انجام داده‌اند و «میشِل پِلاتینی» از فرانسه در سال 1984 با 9 گل، بیش‌ترین تعداد گل را در طول یک‌دوره‌ی این رقابت‌ها به ثمر رسانده است.

هفته‌نامه‌ی همشهری دوچرخه شماره‌ی 653

1 ، 2 و 3- بعد از جنگ جهانی دوم، از سال‌های 1949 تا 1990 میلادی، کشور آلمان به دو کشور آلمان شرقی و آلمان غربی تقسیم شد. قهرمانی‌های سال 1972 و 1980 و نایب‌قهرمانی 1976 توسط آلمان غربی به دست آمده بود که پس از اتحاد آلمان شرقی و غربی، این جام‌ها به عنوان افتخارات آلمان به حساب آمدند.

4- این جام توسط چک‌اسلواکی به دست آمده بود که پس از جدایی کشورهای چک و اسلواکی به عنوان افتخارات جمهوری چک به حساب آمد.

کد خبر 173229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز