سه‌شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۸۵ - ۱۴:۴۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: نشست دومین سالگرد همکاری‌های مؤثر میان یونیسف و نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با هدف حمایت پلیس از کودکان و نوجوانان و استاندارد سازی رفتار پلیس با نوجوانان برگزار شد.

به گزارش همشهری، در این نشست سردار محمد تقی عصار معاون آموزشی ناجا گفت: در راستای همکاری‌های مشترک بین نیروی انتظامی و پلیس بیش از 500 نیروی پلیس در 12 استان کشور در زمینه حقوق کودک و استانداردهای بین‌المللی قضایی کودک آموزش دیده‌اند و یونیسف با حمایت از این آموزش‌ها و دیگر اقدامات مشابه، نیروی انتظامی را در بهبود دانش فنی و مهارت‌های عملی نیروهایش یاری کرده است.

وی افزود: این اقدام مشترک آغاز یک فرهنگ جدید است که می‌تواند اساس حرکت‌های مؤثر در آینده باشد.

نیروی انتظامی 4 رویکرد اساسی را در این مورد دنبال کرده است که در مورد اول تلاش براین بوده که آنچه مورد خواسته یونیسف است را با توجه به فرهنگ کشور به اجرا درآورد. در مرحله بعد اولویت را به 12 استان محروم و مرزی برای این برنامه در نظر گرفته است و در بخش دیگر تلاش بر این بوده که با مسئولان قوه قضاییه در این زمینه هماهنگ باشد.

سردارمحمد تقی عصار همچنین گفت: در رویکردهای بعدی آموزش ویژه نوجوانان برای قضات و اساتید در نظر گرفته شده، ضمن اینکه همکاری و تبادلات علمی با یونیسف نیز انجام می‌شود.

وی افزود: با حضور کارشناسان مرکز 110 جلسات مشترکی در خصوص لایحه تشکیل پلیس نوجوان با قوه قضاییه داشته‌ایم که در صورت تصویب مشکلی در این زمینه نیز نخواهیم داشت. ضمن اینکه برای سال 1386 نیز برنامه آموزشی را برای 10 استان دیگر در نظر گرفته‌ایم و برای غنی‌تر شدن این کارگاه‌ها برای  افسران و درجه‌داران دوره‌های خاص درسی در این زمینه در نظر گرفته‌ایم.

کریسین سالازار فولکمن، نماینده یونیسف در ایران نیز گفت: ساختار جوان جامعه ایرانی چالشهای ویژه‌ای را پیش روی پلیس در زمینه دانش و مهارتهای لازم برای برخورد با این جوانان قرار خواهد داد. جمعیت جوان ایران و برخورد خاص با کودکان و نوجوانان روانشناسی خاصی را می‌طلبد و به همین دلیل پلیس ایران برای این انطباق و تغییرات باید خود را آماده کند.

وی افزود: استانداردهای بین‌المللی و قانون پیش روی مجلس بر دو اصل مهم تاکید دارند. اول اینکه آموزش بهتر از تنبیه و مجازات است و دوم اینکه کودک و جامعه و خانواده را با هم تلفیق کنیم به جای اینکه این دو را کنار هم بگذاریم.

سالازار گفت: این دو اصل اشاره شده نشان می‌دهد که پلیس نقش و مسئولیت اجتماعی پیدا می‌کند. اول نقش پلیس در حمایت از کودکان در هنگام معارض بودن با قانون و دوم اینکه پلیس به کودکانی که جرائم کوچک انجام داده‌اند کمک کنند که از طریق مشاوره وارد سیستم قضایی نشوند و نقش سوم این که به مهدکودکها و دیگر مراکز آموزشی که کودکان و نوجوانان هستند برویم و آموزش بدهیم تا از وقوع رویدادها پیشگیری شود.

کد خبر 17281

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز