پنجشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد تا به حال 315 کانون سالک در سطح مشهد شناسایی شده است.

sanfly

به گزارش وب دا  در نشست مشترک معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد و شهرداری مشهد درباره بیماری سالک، دکتر محمد رضا جویا گفت تا کنون 315 کانون سالک از جمله مکانهای انباشت زباله، مسیر فاضلاب، انباشت نخاله‌های ساختمانی، کال های غیر بهسازی شده، ساختمان‌های مخروبه، نماهای ساختمانی بهسازی نشده و زمین‌های وسیع رها شده در سطح شهر مشهد شناسایی و برای بهسازی به شهرداری معرفی شده است.

در این نشست برای مبارزه با سالک انجام این اقدامات تصویب شد: گسترش اطلاع رسانی در خصوص راهکارهای پیشگیری و کنترل سالک ، مشارکت دادن رسانه‌های گروهی در زمینه پیشگیری از بیماری، تهیه ویژه‌نامه سالک در روزنامه‌های محلی، جلب مشارکت مردم جهت نصب توری در پنجره ها و نصب پشه بند، افزایش مراکز کیایوتراپی و آهک پاشی در مناطق آلوده توسط شهرداری.

سالک شایعترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان به شمار می رود که در مناطق شهری از سگ و در مناطق روستایی از موش صحرایی و از طریق پشه خاکی به انسان منتقل می شود

با اجرای طرحهای پیشگیرانه از جمله پوشاندن زخم در صورت ابتلا ، پوشیدن لباسهای آستین بلند در مکانهای باز و در زمان خواب ،نصب توری در پنجره ها و پاکسازی مکانهای مستعد شیوع بیماری می توان از انتشار این بیماری جلوگیری کرد.

این بیماری در آغاز به صورت یک برجستگی کوچک (پاپول) است که به تدریج بزرگ شده و به صورت زخم در می‌آید. زخم‌ها خود به ‌خود طی مدت شش ماه تا یک سال بهبود می‌یابد و پس از درمان کامل محل ضایعه به صورت یک جوشگاه باقی می‌ماند و به غیر از یک فرورفتگی ساده، عارضه‌ دیگری برای فرد ندارد.

کد خبر 172666

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز