گروه سیاسی: کار بررسی اعتبارنامه‌های نمایندگان مجلس نهم دیروز تقریبا تمام شد و تنها موردی که وجود داشت اعتراض مهدی کوچک‌زاده به اعتبارنامه نماینده مبارکه بود و اعتراض احمد توکلی به اعتبارنامه نماینده بیله‌سوار که همین 2 مورد ساعتی وقت مجلس را گرفت و حاشیه‌هایی برای جلسه علنی روز گذشته ساخت.

این اعتراض‌ها خود زمینه اعتراض به اعتبارنامه‌های نمایندگان تهران را هم رقم زد؛ چنان که در مجلس هشتم نیز چنین گروکشی سیاسی‌ای رخ داده بود؛ وقتی که فاطمه آلیا به اعتبارنامه رضا عبداللهی اعتراض کرده بود و عبداللهی به اعتبارنامه 18 نماینده تهران. دیروز مسعود میرکاظمی وزیر سابق نفت و منتخب مردم تهران با تایید اعتراضی که به اعتبارنامه نمایندگان تهران شده است گفت که یکی از منتخبان که اعتراضی نسبت به پرونده او وجود داشت در عملی متقابل به پرونده 30 نفر از منتخبان تهران اعتراض کرد که این موضوع باعث شد اعتبارنامه منتخبان تهران در مجلس به تصویب نرسد.

او اشاره کرد که این موضوع در دوره‌های قبلی هم وجود داشته به‌طوری که منتخبانی که اعتراضاتی نسبت به پرونده آنها وجود دارد در عملی متقابل، اعتراضاتی را نسبت به پرونده چندین نفر از نمایندگان مطرح می‌کنند تا با این شرایط، دیگر به اعتراضات آن نماینده رسیدگی نشود. مطمئنا روال آیین‌نامه کنونی شرایطی را فراهم می‌کند که افراد، چنین عکس‌العمل‌هایی از خود بروز دهند.

ابراز تأ‌سف 2 نماینده نسبت به یکدیگر

جنجال، از اعتراض مهدی کوچک‌زاده به اعتبارنامه علی ایرانپور، نماینده مردم مبارکه آغاز شد که بنا به گفته وی، پیش از این سابقه زندان داشته است. نوع اعتراض مهدی کوچک‌زاده البته صدای رئیس مجلس را هم درآورد. مهدی کوچک‌زاده نماینده تهران گفت که یکی از منتخبان، پرونده‌اش در شعبه 13 به‌دلیل 3 ماه و 10 روز زندانی‌بودن و 6 ماه حکم زندان مورد بررسی قرار گرفت و اعضای شعبه13 با تسامح و بزرگواری به‌رغم وجود مشکلات عدیده پرونده منتخب مبارکه را تایید کردند.

او از مردم مبارکه به‌دلیل تایید این پرونده عذرخواهی کرد اما علی لاریجانی رئیس موقت مجلس نهم شورای اسلامی در پاسخ به این تذکر با تاکید بر اینکه این بحث نباید در صحن علنی مجلس از طریق تریبون بیان می‌شد گفت موضوع این پرونده در هیات رئیسه مجلس بررسی خواهد شد.

علی ایرانپور اما در دفاع از خود با اعلام تذکری خطاب به نمایندگان گفت: بنده نیز مانند شما به‌عنوان اصولگرای مستقل با 31 سال سن وارد عرصه انتخابات شده‌ام. او با اشاره به کوچک‌زاده ادامه داد: از مردم تهران به‌دلیل این نوع انتخاباتی که داشته‌اند و این شخص را انتخاب کرده‌اند عذرخواهی می‌کنم. ایرانپور ادعا کرد اتهامی که کوچک‌زاده به او زده است در نتیجه رفت‌وآمدهای نماینده سابق مبارکه به لابی مجلس در 3 روز گذشته بوده است.

بنا به اخباری که سایت‌های خبری بدان‌ها استناد کرده‌اند، ماجرا به یک درگیری در‌سال 69 برمی‌گردد که این نماینده در آن سال فقط 9سال سن داشته است. ایرانپور درخصوص اتهاماتی که کوچک‌زاده به وی وارد کرد گفت: امروز با صدای بلند اعلام می‌کنم تمام این اتهامات کذب محض است و بنده این را ثابت خواهم کرد. امیدوارم دیگر چنین اتفاقاتی نیفتد. اعتراض دیگر از سوی احمد توکلی به اعتبارنامه نماینده بیله‌سوار و پارس‌آباد بود. اعتبارنامه او ابتدا تصویب شد اما احمد توکلی تذکر داد که به این اعتبارنامه اعتراض داشته و از هیات رئیسه خواست با تخلف شعبه4 مبنی بر عدم‌رسیدگی به این اعتراض برخورد کند. توکلی گفت: از صبح تا الان هم نمایندگانی آمدند به قصد خیرخواهی و خواستار پس‌گرفتن اعتراض من بودند که من نپذیرفتم.

بعد از این تذکرات غلامرضا مصباحی مقدم رئیس شعبه 4بررسی‌کننده اعتبارنامه منتخبان مجلس نهم توضیحاتی در این باره داد و گفت: پرونده اعتراض ساعت 8:55 به شعبه4 ارجاع شده است اما اطلاعات به موقع به ما نرسیده بود به همین دلیل من اعلام کردم تا ساعت9 گزارشی به شعبه نرسیده است.وی با عذرخواهی از توکلی که نسبت به این موضوع اعتراض کرده بود، گفت: چون این پرونده به موقع نرسیده بود نمی‌توانستیم کاری کنیم اما ‌در شعبه4 رسیدگی خواهد شد.

بذله‌گویی‌ها و گروکشی تکراری

دیروز اما بررسی اعتبارنامه‌ها حواشی جالب دیگری نیز داشت؛ از بذله گویی‌ها و شوخی‌های لاریجانی با اعتبارنامه‌های حسن کامران و جواد جهانگیرزاده گرفته تا ‌ اعتراض فاطمه آلیا به اعتبارنامه نماینده گرمسار و گروکشی سیاسی دیگری در مجلس نهم. چنان که خبرگزاری مهر نوشته است آلیا به اعتبارنامه کاتب نماینده گرمسار که رقیب پروین احمدی‌نژاد در انتخابات بود اعتراض کرده و کاتب هم اعتبارنامه 30 نماینده تهران را مورد اعتراض قرار داده است. این به غیراز اعتراض ایرانپور به اعتبارنامه 22 نماینده تهران است.

سه‌شنبه، انتخابات هیأت رئیسه دائم

دیروز اعتبارنامه 245 نماینده مجلس تصویب شد و بنا بر آیین‌نامه داخلی مجلس شرایط برای انتخاب هیات رئیسه دائم مهیاست. طبق آیین‌نامه بعد از تصویب اعتبارنامه دو سوم نمایندگان، هیات رئیسه دائم می‌تواند انتخاب شود. جلسه بعدی مجلس که روز سه‌شنبه است هیات رئیسه دائم انتخاب می‌شود.

در جلسه علنی دیروز 7 نماینده که مراسم تحلیف را به جا نیاورده بودند به جا آوردند، به این ترتیب تنها نماینده‌ای که تاکنون مراسم تحلیف را به جا نیاورده است روح‌الله حسینیان نماینده مردم تهران است که علت این امر مسافرت وی اعلام شده است.

کد خبر 172662
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز