همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: طبق ماده 233 آئین‌نامه 3 تخلف از وزارت نفت را گزارش کردیم و پس از طرح در صحن علنی به قوه قضائیه فرستادیم که از سرنوشت آن بی‌اطلاع هستیم.

فارس نوشت: حمیدرضا کاتوزیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز مجلس که آخرین جلسه علنی مجلس هشتم است، طی سخنانی با ارائه گزارش عملکردی از کمیسیون انرژی مجلس خاطر نشان کرد: در کمیسیون انرژی حدود 202 جلسه که شامل 572 ساعت بود جلسه تشکیل دادیم و مجموعا  58 طرح و لایحه را بررسی کردیم.

وی ادامه داد: ما در این مدت 58 مورد سؤال از وزرای نفت و 2 تحقیق و تفحص در ارتباط با بحث نفت و گاز کشور داشتیم، همچنین کمیسیون انرژی تاکنون 37 سؤال از وزیر نیرو و یک تحقیق و تفحص در ارتباط با وزارت نیرو انجام داده‌اند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه 111 موضوع مرتبط با بخش انرژی در این کمیسیون بررسی شده است، گفت: یکی از قوانین مهمی که در کمیسیون انرژی به تصویب رسید، قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی بود چراکه کشورمان به دلیل نداشتن الگوی مصرف درست یکی از بیشترین مصرف‌کنندگان انرژی است که اگر با آهنگ موجود انرژی مصرف شود کشور ایران در سال 1404 یکی از بزرگترین واردکنندگان انرژی خواهیم بود.

کاتوزیان افزود: بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی را به صحن مجلس آوردیم و به تصویب رساندیم که امیدوارم ابلاغ و اجرای این قانون هرچه زودتر صورت بگیرد.

وی ادامه داد: در ارتباط با اساسنامه شرکت ملی نفت نیز تلاش‌هایی صورت گرفته که ابتدا لازم بود قانون تأسیس وزارت نفت و هم قانون نفت اصلاح شود که در این رابطه قانون نفت تجزیه و تحلیل شد و به تصویب مجلس رسید.

این نماینده مجلس همچنین خاطرنشان کرد: قانون تأسیس وزارت نفت نیز پس از مقدمات اصلاح اساسنامه شرکت ملی نفت در مجلس بررسی و تصویب شد و بر این اساس وظایف و اختیارات نفت کاملا روشن شد، همچنین اساسنامه به شرکت ملی نفت و شرکت تابعه آن نیز در کمیسیون انرژی قسمت بیشتری از آن بررسی شده است که متأسفانه در مجلس هشتم فرصت نشد به طور کامل آن را بررسی کنیم که امیدواریم مجلس نهم با همت بیشتری بتواند اینها را به صحن علنی برساند.

کاتوزیان همچنین یادآور شد: در ارتباط با قانون برنامه فعالیت‌هایی که کمیسیون انرژی انجام داد منجر به این شد که سیاست و قوانین معینی را داشته باشیم برای اینکه در زمینه افزایش ضریب بازیافت مخازن نفتی اقدام جدی انجام شود.

وی اضافه کرد: در ارتباط با افزایش خدمات سوخت‌رسانی در قانون برنامه پنجم مواردی گنجانده شد و در کمیسیون انرژی در قانون برنامه تصویب شد که دو درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت به استان‌های نفت‌خیز و مناطق محروم در قالب بودجه‌های سنواتی داده شود تا این مناطق به توسعه بیشتری دست یابند.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس همچنین ادامه داد: دولت مکلف شد در خصوص تدوین برنامه 20 ساله تولید برق اقدامات جدی انجام دهد که امیدواریم در این زمینه فعالیت‌‌هایی انجام بگیرد، همچنین کمیسیون انرژی در بخش نظارت موارد زیادی در حوزه نفت و گاز و وزارت نیرو مورد بررسی قرار دادیم.

کاتوزیان ادامه داد: یکی از آن موارد استفاده از ماده 233 آئین‌نامه داخلی مجلس بود که بر این اساس 3 تا از تخلفات وزارت نفت را گزارش کردیم و برای قوه قضائیه ارسال کردیم که از سرنوشت آن بی‌اطلاع هستیم.

وی در پایان اضافه کرد: یکی از موارد اساسی و مهم که باید به آن توجه شود، موضوع عقد قراردادهای نفتی و گازی به شکل بین‌المللی است که منابع ملی ما را طی این قراردادها به کشورهای دیگر می‌فروشند و لازم است تا طبق قانون اساسی این قراردادها در مجلس شورای اسلامی تصویب شود.

 

کد خبر 171702

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز