چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۸:۰۵
۰ نفر

یکی از ایراداتی که بعضا به مجلس هشتم وارد می‌شد، عدم اراده جدی برای پیگیری مطالبات رهبری بود که در موضوعاتی مانند تصویب قانون نظارت بر نمایندگان نمود داشت.

در روزهای آغازین فعالیت مجلس نهم این موضوع را با مهرداد لاهوتی، نماینده مردم لنگرود به بررسی نشستیم.

  • مهم‌ترین برنامه مجلس نهم در جهت تحقق مطالبات رهبری چه می‌تواند باشد؟

به‌نظر بنده نخستین و مهم‌ترین موضوعی که مجلس باید در راستای تحقق مطالبات رهبری در دستور کار قرار دهد، پیام نوروزی ایشان است که در آن به حمایت از تولید ملی تاکید شده بود. این مهم‌ترین مطالبه‌ای است که ایشان در سال‌جاری مطرح فرمودند و از سوی دیگر مهم‌ترین مشکلات فعلی کشور نیز موضوع بیکاری و مشکلات اقتصادی است که اینها با تولید ملی در ارتباط کامل هستند و مجلس باید حل این مشکلات را مورد توجه قرار دهد. ما در مجلس هشتم برای حمایت از سال جهاد اقتصادی کمیسیون ویژه‌ای را تشکیل دادیم که آن کمیسیون ویژه خیلی نتوانست به اهداف ترسیم شده نزدیک شود.

  • اشاره داشتید به تشکیل کمیسیون ویژه جهاد اقتصادی در مجلس هشتم. برخی تشکیل این کمیسیون را اقدامی شعاری ارزیابی کردند. آیا فکر نمی‌کنید همین برخورد‌ها مانع از تحقق اهداف مورد نظر شده است؟

البته بنده معتقد نیستم که تشکیل کمیسیون ویژه سال جهاد اقتصادی اقدامی شعاری بوده باشد و مجلس هشتم در این زمینه اقدامات موثری هم داشت، مانند قانون هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها که اقدام بسیار موثری در این زمینه محسوب می‌شود.

  • اما تصویب قانون هدفمندی یارانه‌ها مربوط به سال 89 می‌شود.

بنده اقدامات کلی مجلس در زمینه حمایت از جهاد اقتصادی را عرض کردم. به هر حال این نکته را نیز نمی‌توان انکار کرد که این اقدام، چندان اقدام مناسبی نبود و نتیجه ملموسی را نیز در پی نداشت. به اعتقاد بنده اگر این موضوع در قالب همان 13 کمیسیون تخصصی مجلس پیگیری می‌شد می‌توانست منجر به حصول نتایج بهتری شود؛ ضمن اینکه تشکیل این کمیسیون ویژه عملا موجب این شده که کمیسیون‌های تخصصی مجلس نیز وظایف ذاتی خود در این زمینه را انجام ندهند و خود را از فعالیت در این زمینه بی‌نیاز ببینند.

  • در پیام رهبری برای افتتاحیه مجلس نهم بر فصل الخطاب قرار داشتن قانون تأکید شده است. عملکرد مجلس هشتم را در این زمینه چگونه ارزیابی می‌کنید؟

همانطور که رهبری در این پیام تاکید فرمودند همه باید قانون را فصل الخطاب بدانند و به قانون تمکین کنند. متاسفانه در مجلس هشتم مواردی دیده شد که دولت اعلام کرد قانون را اجرا نمی‌کند و مجلس نیز نتوانست دولت را ملزم به اجرای قوانین کند و از این منظر عملکرد مناسبی نداشت.

  • مجلس نهم چگونه می‌تواند این ضعف را برطرف نماید؟

ببینید، اگر مجلس قوانین شفاف و کارآمد و قابل اجرایی را به تصویب برساند دولت هم خود را ملزم به اجرای این قوانین بداند، این مشکل تا حد بسیار زیادی مرتفع خواهد شد. ما ابتدای مجلس هشتم روند بسیار مناسبی را در این زمینه در پیش گرفته بودیم؛ به این شکل که به‌طور مرتب و مستمر جلساتی را با دولت برگزار می‌کردیم و در این جلسات، قوانین مد نظر دولت و مجلس‌ پیش از طرح در صحن علنی مورد بررسی قرار می‌گرفت‌ و در همانجا ملاحظات دولت و نمایندگان مورد بحث و بررسی قرار می‌گرفت و در قوانین لحاظ می‌شد. این موضوع سبب می‌شد که دولت نیز بهانه‌ای برای عدم‌اجرای قوانین نداشته باشد.

  • پس چرا این جلسات متوقف شد؟

این موضوع را باید هیات رئیسه مجلس و دولت پاسخ دهند.

کد خبر 172658
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز