همشهری آنلاین: عضو هیئت مدیره کانون‌عالی شوراهای اسلامی کشور با اعلام اینکه کارخانجات تولیدی کبریت تبریز در شرف تعطیلی قرار دارند، اظهار کرد: استان آذربایجان‌شرقی دارای چندین واحد کبریت‌سازی از جمله ممتاز، تبریز، 29 بهمن و... است که در حال حاضر به جهت افزایش قیمت حامل‌های انرژی و قاچاق کبریت‌های غیراستاندارد در شرف تعطیلی قرار دارند.

کبریت

چنگیز قاسمی با بیان اینکه 1300 کارگر در این کارخانجات فعالند افزود: کارخانه‌های کبریت‌سازی هم اکنون با حداقل ظرفیت خود فعالیت می‌کنند که اگر این وضعیت ادامه داشته باشد زمانی نخواهد گذشت که صنعت تولید کبریت در ایران کلاً از بین می‌رود.

به گفته این فعال کارگری متولیان و صاحبان صنعت کبریت‌سازی، این صنعت را در حال نابودی می‌دانند اما آنچه در شرایط فعلی علت پرداختن به این موضوع را ضروری می‌کند مشکلاتی است که این صنعت در حال دست و پنجه نرم کردن با آن است و بی‌توجهی به آن ضمن تعطیلی یک صنعت دیگر، بیکاری تعداد زیادی کارگر در بخش‌های مختلف آن را فراهم خواهد کرد و به مجموع بیکاران کشور رقمی قابل ملاحظه می‌افزاید.

وی همچنین تصریح کرد: به تازگی کبریت‌های غیراستاندارد و قاچاق چینی با آرم کارخانجات ایرانی تولید و به بازار ایران وارد شده‌اند.

او ادامه داد: در حال حاضر انبار کارخانه‌های کبریت‌سازی از کبریت‌های تولید شده انباشته است و مسئولین این واحدهای تولیدی با مشکلات فروش کالاهای خود مواجه هستند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای کار استان آذربایجان شرقی در ادامه افزود: دولت تهسیلاتی برای افزایش قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفته بود ولی این عوامل از ریشه‌دارای مشکل هستند و کمبود نقدینیگی و عدم وجود مواد اولیه با کیفیت سبب شده مشکلات بسیاری از جمله وارد شدن بسیار مواد اولیه غیر استاندارد از کشور چین برای قشر تولید کننده کشور ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه ارائه نکردن این تسهیلات بر مشکلات موجود تولیدکنندگان می افزاید به ایلنا گفت: کمبود نقدینگی در اختیار تولید کنندگان و به تبع عدم پرداخت به موقع اقساط وام‌ها توسط آنان موجب ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای بسیاری از کارخانه‌ها شده است.

قاسمی تاکید کرد: با حذف یارانه‌های برق و گاز از واحدهای صنعتی، بهای این حامل‌های انرژی 10 برابر افزایش یافته است و این افزایش قیمت‌ها به تولیدکنندگان فشار وارد می‌کند.

کد خبر 161547
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز