گروه اقتصادی: وزیر صنعت، معدن و تجارت در حالی از پرداخت تسهیلات تازه به بخش تولید خبر داده که هنوز وعده‌های قبلی برای پرداخت کمک بلاعوض به برخی واحدهای صنعتی مانند سیمان و آجر عملی نشده است.

مهدی غضنفری که اواخر تیرماه امسال از اعطای کمک بلاعوض به واحدهای تولید سیمان و آجر خبر داده‌ بود، اواخر مرداد ماه نیز جزئیات تسهیلات جدید بخش تولید و شروط بخشودگی معوقات بانکی را تشریح کرد.وی با اشاره به اختصاص 300 میلیارد تومان اعتبار برای بازسازی صنایع کو‌چک، اعلام کرد، براساس مصوبه جدید بانک مرکزی، آن دسته از تولیدکنندگانی که در برنامه بازتقسیط جدید دچار معوقه شوند، باید جرایم را بپردازند.

غضنفری با تشریح اجرای بسته دوم حمایت از صنایع و معادن گفت: اکنون بازسازی واحدهای صنعتی کوچک شروع شده و حدود 2 هزار متقاضی برای آن ثبت‌نام کرده‌اند که قرار است به هر واحد صنعتی تا سقف 150 میلیون تومان تسهیلات ارائه شود.این خبر در حالی مطرح می‌شود که 20 تیر ماه امسال نیز غضنفری از جایگزینی کمک بلاعوض برای واحدهای سیمانی که از خط اعتباری انرژی استفاده می‌کردند خبر داد و گفت: در بخش‌های آجر و سیمان به جای خط اعتباری انرژی، کمک‌های بلاعوض برای هر لیتر نفت کوره 50 تومان و برای هر لیتر گاز مایع 300 تومان لحاظ خواهد شد.

این در حالی است که عضو هیأت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان سیمان با بیان اینکه از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها تا‌کنون فقط یک بسته حمایتی در قالب تسهیلات با سود 4 درصدی به واحد‌های سیمانی تعلق گرفته تا هزینه‌ انرژی واحد‌ها تامین شود به ایسنا گفت: اکنون سقف هزینه برخی از واحد‌ها به اتمام رسیده و اعطای خط انرژی به این واحد‌ها تمدید نشده است.محمد رضا لطفی افزود: طبق توافق‌ها مقرر شده بود تا از تیرماه امسال واحد‌های سیمانی صرفا گاز‌سوز بابت افزایش قیمت هر تن محصولات خود مبلغ 600 تومان برای تامین هزینه انرژی واحد‌های صرفا مازوت‌ سوز به این واحدها پرداخت کنند. اما هنوز هیچ تسهیلات یارانه‌ای رایگانی به واحدهای سیمانی داده نشده است. وی تصریح کرد: همچنین گرچه سازمان صنایع استان پیشنهاد اعطای تسهیلات با سود4 درصدی به واحد‌ها برای بهینه‌سازی خطوط تولید را داده اما این موضوع هم هنوز اجرایی نشده است. خط اعتباری انرژی برخی از واحد‌های سیمانی تمام شده و هنوز تمدید نشده است.

خبری از کمک نیست

رئیس اتحادیه‌ صنف فخاران استان تهران درباره آخرین وضعیت واحد‌های آجرساز گفت: هیچ خط اعتباری انرژی به واحد‌ها داده نشده و با ادامه این روند، تعداد بیشتری از آجر‌سازان تعطیل می‌شوند. به گفته منبع‌چی، واحد‌های آجرپزی قادر به خرید مازوت مورد نیاز خود نبوده، بسیاری از کوره‌های آجرپزی تعطیل شده و حتی واحد‌ها توان پرداخت قبوض گاز خود را نیز ندارند. اما به‌رغم این شرایط حتی با افزایش قیمت آجر نیز موافقت نشده و ادامه این روند تعطیلی سایر واحد‌های آجر‌پزی را به‌دنبال خواهد داشت. وی تصریح کرد: به‌صورت مداوم با وزارت صنعت، معدن و تجارت مکاتبه می‌کنیم اما هنوز جلسه‌ای در این مورد نداشته‌ایم.

کد خبر 143988
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز