سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: اجرایی نشدن بسته‌های حمایتی و عدم‌پرداخت تسهیلات، گلایه‌های تولید‌کنندگان و وعده‌های چندباره مسئولان را به‌دنبال داشته است.

پس از اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و از ابتدای امسال بسیاری از بنگاه‌های صنعتی و تولیدی افزایش هزینه تمام‌شده تولید و اجرایی‌نشدن بسته‌های حمایتی را عامل کاهش قدرت رقابت‌پذیری کالاهای ساخت داخل و تعطیلی یا کاهش ظرفیت خطوط تولید قلمداد کردند. گلایه‌های تولید‌کنندگان از اجرانشدن بسته‌های حمایتی و سخت‌تر شدن شرایط تولید در حالی تشدید می‌شد که دست‌اندرکاران بخش صنعت فقط تعدادی از بنگاه‌های تولیدی را مشمول بسته‌های حمایتی می‌دانستند اما تسهیلات مذکور حتی به بنگاه‌های مشمول نیز پرداخت نشد و گلایه‌ها ادامه دارد.

بسته جدید برای صنایع

با وجود این، روز گذشته وزیر صنعت، معدن و تجارت از پیش‌بینی 300میلیارد تومان اعتبار برای اجرای بسته دوم حمایتی به تولید‌کنندگان خبر داده و اعلام کرده است، که ارائه تسهیلات بسته دوم حمایتی تحت عنوان «بازسازی واحدهای کوچک» از هفته گذشته آغاز شده و سقف تسهیلات در این بسته 150میلیون تومان است. مهدی غضنفری همچنین از بسته سوم حمایتی با عنوان بازسازی واحدهای بزرگ نام برد و گفت: بسته سوم برای کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی که با توجه به مصرف انرژی نیاز به تغییرات اساسی در فناوری ماشین‌آلات دارند، اجرا می‌شود.

پرداخت یارانه حمایتی به کشاورزان

همچنین بخش کشاورزی نیز از جمله محورهای اصلی تولید است که به‌رغم تکالیف قانونی موجود برای پرداخت تسهیلات و ارائه بسته حمایتی به کشاورزان هنوز بهره‌ای از این بسته‌ها نبرده است.
این امر گلایه‌های تولید‌کنندگان و حتی نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به‌دنبال داشته و طی چند ماه اخیر بارها محور اصلی انتقاد به دست‌اندرکاران این بخش بوده است. به‌رغم این انتقادها روز گذشته وزیر جهاد کشاورزی وعده پرداخت یارانه حمایتی به 40درصد واحدهای کشاورزی مشمول تا پایان امسال را مطرح کرده است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، صادق خلیلیان با بیان این مطلب افزود: از اوایل امسال کارهای مربوط به بسته‌های حمایتی بخش کشاورزی سرعت پیدا کرده و امیدواریم تا پایان سال بتوانیم حداقل 40درصد واحدهای زیرمجموعه بخش کشاورزی را تحت پوشش قرار دهیم.وی افزود: به‌طور طبیعی اوایل کار به‌دلیل مشکلات ناشی از ناهماهنگی‌ بین سیستم بانکی و واحدهای تولیدی، مقداری زمان صرف شد اما خوشبختانه از اوایل سال کارها سرعت پیدا کرده است.

کد خبر 142691
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز