چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۵
۰ نفر

گروه اقتصادی: اجرایی نشدن یا تعویق رعایت برخی استانداردهای اجباری خودرو موجب شده تا اولتیماتوم‌هایی در زمینه توقف تولید یا جلوگیری از شماره‌گذاری برخی خودروهای ساخت داخل مطرح شود.

احمد نعمت‌بخش

به‌رغم ضرب‌الاجل تعیین شده برای توقف تولید برخی خودروها مانند روآ، ریو و پراید، روز گذشته شرکت‌های خودروسازی با رد این دیدگاه‌ها از ادامه روند تولید خودروهای مذکور خبر داند. عبد‌الله بابایی، قائم مقام فروش ایران خودرو با بیان اینکه تولید روآ از مهر ماه امسال متوقف نمی‌شود، اعلام کرده است، با ارتقای سطح کیفی خودروی روآ، تا زمانی که این خودرو متقاضی خرید داشته باشد، تولید خواهد شد. از سوی دیگر نعمت‌الله پوستین‌دوز مدیرعامل سایپا اعلام کرده است، طبق جدول زمانبندی برای نصب2 کیسه هوای خودرو ریو تا پایان امسال فرصت داشته و نصب ایربگ پراید نیز در حال اجراست. با احمد نعمت‌بخش، دبیر انجمن خودرو‌سازان گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • چرا رعایت استانداردهای اجباری خودرو به چالشی بین خودرو‌سازان و دستگاه‌ها نظارتی تبدیل شده است؟

چالشی در این زمینه وجود نداشته و استانداردهای اجباری خودرو در کشورمان مطابق با استانداردهای 55 گانه (ای.ا ی. سی) اروپایی است که 51 استاندارد مربوط به ایمنی و عملکرد و 4 استاندارد محیط‌زیستی را در بر می‌گیرد. اکنون همه خودروهای تولیدی کشور استانداردهای مذکور را رعایت می‌کنند و سازمان استاندارد بر این فرایند نظارت می‌کند. اما علاوه بر این استانداردها در 2مقطع زمانی 2 استاندارد اجباری دیگر یعنی نصب ایربگ و ای. بی.اس که در کشورهای اروپایی جزو استانداردهای اجباری نبوده و آپشن محسوب می‌شود در ساخت خودروهای داخلی اجباری شد. با وجود این اکنون همه خودروهای ساخت داخل مجهز به ای.بی.اس بوده و در زمینه ایربگ نیز تا پایان امسال برخی خودروهایی که فاقد این استاندارد هستند به مرور به ایربگ مجهز خواهند شد و شرکت‌های خودروسازی براساس مصوبه دولت این استانداردها را رعایت خواهند کرد.

  • با این روند چرا هر بار پس از تعیین ضرب‌الاجل‌ رعایت استانداردهای اجباری خودرو، بازار چانه‌زنی برای تعویق اجرای این استانداردها داغ‌تر می‌شود؟

نصب استانداردهای اجباری خودرو براساس جدول زمانبندی ارائه شده توسط وزارت صنایع و معادن صورت می‌گیرد، براساس مصوبه‌ای که به امضای رئیس‌جمهور نیز رسیده است وزارت صنایع و معادن ملزم شده تا متناسب با امکانات کشور برنامه زمانبندی اجرایی شدن این استانداردها را تدوین کند. از سوی دیگر باید توجه کرد که اکنون صنعت خودروسازی کشور با برخی تحریم‌ها مواجه بوده و امکان تامین همه قطعات مورد نیاز برای رعایت این استانداردها به سهولت امکان‌پذیر نیست.براین اساس، وزارت صنایع با توجه به این محدودیت‌ها، امکانات ساخت داخل و تولید، برنامه‌ریزی کرده و جدول زمانبندی اجرای استانداردهای اجباری را ارائه کرده است. بحث چانه زنی مطرح نیست بلکه محور اصلی این زمانبندی میزان امکانات کشور برای رعایت اینگونه استانداردهاست.

  • علت ارائه برنامه زمانبندی تنها در مشکلات تأمین قطعه بوده یا دشواری اجرای استانداردها در برخی خودروها نیز در این زمینه مؤثر بوده است؟

ارائه این برنامه زمانبندی صرفا به‌دلیل مشکلات و تنگناهای موجود برای تامین قطعات بوده است. به‌نحوی که اکنون مشکل اصلی برای نصب ایربگ در خودروهای ساخت داخل تامین این قطعه بوده و خودرو‌سازان مشکل دیگری برای رعایت این استاندارد ندارند، چرا که تولید‌کنندگان ایربگ محدود بوده و برخی شرکت‌های صهیونیستی نیز با تحریم قطعه‌سازان کشورمان مشکلاتی را در این زمینه ایجاد کرده‌اند. با وجود این وزارت صنایع و معادن جلساتی را با مؤسسه استاندارد، ، تولید‌کنندگان ایربگ و خودروسازان برگزار کرده و مقرر شد تا پایان امسال همه خودروهای ساخت داخل به ایربگ مجهز شوند. نصب استاندارد اجباری ایربگ در برخی خودروها اجرایی شده یا در حال اجرا بوده و با پایان سال انجام خواهد شد. نصب ایربگ روی خودروی پراید نیز آغاز شده اما با توجه به تیراژ تولید این خودرو نمی‌توان انتظار داشت تا این فرایند در مدت زمان کوتاهی اجرایی شود اما تا پایان امسال این خودرو نیز به ایربگ مجهز خواهد شد.

 

کد خبر 142807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز