همشهری آنلاین: رئیس موقت مجلس نهم گفت: بن‌غازی سازی آمریکا در سوریه به داخل فلسطین کشیده می‌شود و خاکستر این آتش افروزی قطعا رژیم صهیونیستی را می‌پوشاند.

علی لاریجانی رئیس موقت مجلس نهم شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه) در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس اظهار داشت: نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم، سبوعیت جدیدی است که در یکی دو روز اخیر در بیانات مقامات آمریکایی و اقدامات آنها و برخی کشورهای غربی نسبت به سوریه مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: به نظر می‌رسد آمریکا و غرب به دنبال زمینه‌سازی بحران جدیدی هستند. یکی از مقامات نظامی آمریکا گفته که "ممکن است ما مثل دخالت در لیبی در سوریه عملیات نظامی کنیم".

به گزارش فارس، رئیس موقت مجلس نهم همچنین خاطرنشان کرد: احتمالا مقامات نظامی آمریکا دچار سوءتفاهم نسبت به خود و مسائل منطقه شده‌اند چراکه سوریه به هیچ وجه مختصات لیبی را ندارد و بن‌غازی‌سازی در سوریه به داخل فلسطین کشیده می‌شود و خاکستر این آتش‌‌افروزی قطعا رژیم صهیونیستی را می‌پوشاند.

لاریجانی همچنین اضافه کرد: مقامات آمریکایی باید متوجه بازی خطرناک خود باشند؛ آیا نسبت به اشغال نظامی بحرین لازم نیست اقدامی کنند؟ سؤال این است که چرا مجال نمی‌دهند طرح اصلاحات سیاسی در سوریه جلو برود.

سیاسیون سهل‌اندیش در رابطه با آمریکا دچار تردید و سستی شده‌اند

 علی لاریجانی همچنین در نطق پیش از دستور خود در صحن علنی مجلس با اشاره به سالگرد رحلت جانسوز پیشوای بزرگ انقلاب اسلامی، این مصیبت را به ملت ایران و نمایندگان مجلس تسلیت گفت و اظهار داشت: امام (ره) از منظر احیاگری دینی و اصلاح‌گری اجتماعی در سده‌های اخیر از مرتبتی بالا برخوردار است که کمتر می‌توان در بین محییان دینی و مصلحان اجتماعی نظیر آن را یافت.

وی ادامه داد: عمق بینش دینی و تسلط ایشان به علوم مختلف اسلامی و نگاه نافذ ایشان به علل انحطاط مسلمانان به شگردهای استعمار گران و به خصوص داشتن تئوری حکومت اسلامی از ایشان نه تنها در ایران بلکه در جهان اسلام شخصیتی استثنایی ساخت.

رئیس موقت مجلس خاطرنشان کرد: تأثیرات اندیشه‌های بلند ایشان تا امروز در بین توده‌های مسلمانان منطقه می‌توان به روشنی درک کرد، منظومه فکری امام در ابعاد مختلف در ارکانی چند استوار است، نخست امام به عنوان اندیشمندی زمان‌شناس و روشن‌بین هم مخالف کج‌اندیشی و واپس‌گرایی بود و با متحجران ستیز داشت و هم با روشنفکر‌زدگی دین‌ستیز که ریاکارانه برای دنیا‌طلبی اسلام را التقاطی معرفی می‌کردند، مبارزه می‌کرد.

لاریجانی با بیان اینکه اسلام امام (ره) در عصر عسرت ایدئولوژی‌های بشری و ناتوانی آنها از تامین عدالت و استقرار آزادی و معنویت حیات جدیدی را برای مسلمانان و بشریت تعریف کرد، گفت: امام (ره) از این اندیشه به اسلام ناب محمدی یاد کرد؛ ویژگی قرائت امام از اسلام اصالت فکر فقهی و ممزوج کردن با روح معنوی و عرفانی و عقلانی بودن به جامعیت اجتماعی و سیاسی و پرتحرک بودن و انقلابی بودن در عرصه‌های سیاسی و مبارزه با استعمار و استبداد است.

لاریجانی گفت:  واژه شیطان بزرگ در نگاه امام خمینی صرفا یک ابتکار در واژه‌گزینی نیست بلکه نقش چراغ خطر برای نسل‌های مختلف دارد تا از مکر و فسون آن در امان بمانند و انصافا خط فکری امام عامل عزتمندی نظام جمهوری اسلامی ایران شد، در این سه دهه بارها و بارها ایالات متحده آمریکا علی رغم اشتلم گویی‌های سیاسی در پی رخنه‌ بود با ظاهر دوستانه که گاه برخی سهل‌اندیشان میدان سیاست در این وادی دچار تردید و سستی شدند.

رئیس موقت مجلس نهم اضافه کرد: در چنین شرایط حکم سخن امام و نقش رهبری معظم انقلاب مانع غفلت سیاسی شد لذا یکی از عوامل عزت‌مندی امروز ایران در استقلال سیاسی با قرائت انقلابی امام (ره) است‌.

لاریجانی همچنین خاطرنشان کرد: عضوی از اعضای شورای روابط خارجی آمریکا گفته است که ایران از موقعیت‌ ژئواستراتژیک برخوردار است و ایفای نقش رهبری در خاورمیانه، قفقاز و آسیای مرکزی منوط به ایران است و این نتیجه پایداری در صراطی است که امام پایه‌گذار آن بوده است، همچنین امام حکمت استقلال اقتصادی را در این امر می‌دانست که اسلام نمی‌خواهد غیرمسلمان بر مسلمان تسلط و نفوذ داشته باشد و این هدف هنگامی میسر است که ملت مسلمان در اقتصاد نیازمند نباشد.

لاریجانی افزود: بنابراین ایشان در تولید داخلی و خودکفایی مصر بودند و عامل پیشرفت جامعه را در تکیه بر تولید داخلی می‌دانستند، همچنین شاگرد مکتب ایشان شهید مطهری نیز چنین فکری را تعقیب می‌کردند، همچنین از نظر اسلام هدف‌های اسلامی بدون اقتصاد سالم غیرقابل تامین است.

وی عامل پنجم در مکتب امام را نقش آزادی فکر و اندیشه دانست و خاطرنشان کرد: بن مایه رشد استعدادها و ترقی جامعه در ابعاد مختلف و شادابی و سرزندگی جامعه در آزادی نهفته است، امام خمینی (ره) تاریخ دیکتاتوری گذشته ایران را به خوبی می‌دانستند و درد استبداد و خفقان را حس کرده بود بنابراین جز قانون منبعث از اسلام مرزی برای آزادی قائل نبود و بی‌قانونی و قانون‌شکنی را عامل تخریب آزادی و بازگشت دیکتاتوری و استبداد می‌دانستند.

رئیس موقت مجلس نهم در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که این ایام فرصت باز اندیشی مولفه‌های اصلی مدرسه فکری امام خمینی برای نمایندگان مجلس حاصل شود که توشه راه مجلس نهم گردد.

 وی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: برخی از مرتجعین منطقه افتخار می‌کنند که پول و سلاح برای تخریب و جنگ داخلی سوریه استفاده کرده‌اند و به نظر می‌رسد رئیس جمهور دموکرات آمریکا دچار همان اشتباه محاسباتی کارتر شده است که عجولانه به تاریخچه سیاسی خود مهر باطل زد.

رئیس موقت مجلس نهم در ادامه تاکید کرد: مجلس شورای اسلامی از اصلاحات دموکراتیک در سوریه که بتواند حقوق ملت را تامین کند، حمایت می‌کند و رفتارهای تروریستی و دخالت‌های فرصت‌طلبانه برخی کشورها در سوریه و همچنین پیام‌های جنگ طلبانه و غیره عقلانی آمریکا را محکوم کرده و هشدار می‌دهد که شروع این ماجراجویی ممکن است سهل جلو کند اما پایان آن قطعا سخت خواهد بود.

 

 

کد خبر 172573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز