همشهری آنلاین: مسئله بیمه مترو و سخنرانی‌های متفاوت مسئولان دولتی درباره خسارت سیل بر خط 4 مترو، دولت سهم خود را برای ترخیص واگن‌های مترو نداده است، یک میلیارد هزینه تونل صدر-نیایش و ... از مهمترین نکات مطرح شده از سوی شهرداری تهران بود.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، محمدباقر قالیباف  امروز در حاشیه بازدید خبرنگاران از پروژه تونل صدر - نیایش با بیان این مطلب افزود: پروژه تونل صدر - نیایش از جمله مهم ترین پروژه های عمرانی است که در سطح تهران در دست اجرا قرار دارد و جزو افتخارات مهندسی کشور محسوب می شود؛ به موازات این پروژه، پروژه های مهم دیگری از جمله پروژه ادامه بزرگراه امام علی (ع)، پروژه بزرگراه آزادگان، دریاچه مصنوعی تهران و بزرگراه شهید زین الدین در دست اجرا قرار دارد که تمامی این پروژه ها بر اساس زمان بندی های اعلام شده با سرعت و دقت در حال اجرا هستند.

شهردار تهران در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران مبنی بر این که پروژه تونل صدر - نیایش در بخش آبرفتی شهر قرار دارد و قنات های زیادی بر سر راه پروژه وجود دارد آیا پیش بینی های لازم برای آن که مشکلاتی مشابه تونل توحید در این پروژه ایجاد نشود، صورت گرفته است گفت: در ارتباط با مسائل فنی به طور قطع همه ابعاد دیده شده و با توجه به این که مسیر عمومی آب های زیرزمینی در تهران شمال به جنوب است و مسیر تونل صدر نیایش شرقی غربی است یکی از مشکلات پروژه آب های زیرزمینی محسوب می شود اما در مورد قنات ها راحت تر می توانیم نسبت به منحرف کردن مسیر قنات اقدام کنیم ولی آب های زیرزمینی مشکلات بیشتری را به دنبال دارند.

وی ادامه داد : اما در هر صورت برای جلوگیری از نفوذ هرگونه آب در مسیر تونل از لایه های آب بند استفاده شده تا از ورود آب جلوگیری شود . این در حالی است که در پروژه های قبلی ابتدا تونل ساخته می شد و بعد با تزریق موادی خاص جلوی نفوذ آب را می گرفتند ولی در این پروژه برای اولین بار عایق های خاصی متصل شده که به طور کامل از ورود هرگونه آب جلوگیری می کند.

یک میلیارد هزینه ساخت تونل صدر-نیایش

شهردار تهران در ادامه در پاسخ به پرسش دیگری درباره هزینه پروژه تونل صدر - نیایش گفت: پیش بینی اولیه برای اجرای این پروژه یک میلیارد دلار بوده است که فکر نمی کنیم هزینه ها بیش از این رقم شود چرا که اکنون با پیشرفت 50 درصدی در پل و 70 درصدی در بخش تونل ، هزینه ها مطابق با پیش بینی ها است.

قالیباف ادامه داد: سرعت کار حتماً هزینه ها را کاهش می دهد نه افزایش. زمانی که راه برای تردد سریع خودروها و تسهیل ترافیک باز شود با یک ضرب و تقسیم ساده خواهیم دید که تنها در بخش صرفه جویی بنزین و موضوعات زیست محیطی چقدر کاهش هزینه ها را داریم.

باغ موزه دفاع مقدس افتتاح شده است

شهردار تهران همچنین درباره اینکه چرا بهره برداری از باغ موزه دفاع مقدس به تعویق افتاده گفت: باغ موزه دفاع مقدس از مدت ها پیش تمام شده است و بیش از 18 ماه است که مراسم های مختلف در این مکان برگزار می شود چنان که در ماه مبارک رمضان سال گذشته هر شب برنامه های متعددی در باغ موزه دفاع مقدس اجرا می شد و تعداد زیادی از دبیرستان ها و دانشگاه ها از این مکان بازدید کردند؛ همچنین پیکر مطهر شهدای گمنام هم پس از یکسال انتظار در این مکان به خاک سپرده شدند. اما در بخش محتوایی این پروژه زمان بندی اش خیلی معنا و مفهوم ندارد زیرا نیازمند جمع آوری سوابق در موزه هستیم اگر منظور شما از بهره برداری از این پروژه مراسمی رسمی است درست است اما مدت ها است که باغ موزه دفاع مقدس به صورت غیررسمی بهره برداری شده است.

وی ادامه داد: در هر صورت امسال در هفته دفاع مقدس به صورت رسمی مراسمی برای بهره برداری از این پروژه برگزار می کنیم.

دولت سهم خود را برای ترخیص واگن مترو نپرداخت

شهردار تهران در ادامه در مورد ترخیص واگن های مترو از گمرک گفت : برای ترخیص واگن های مترو بودجه مورد نیاز و بحث بر سر 50 یا 80 میلیارد بوده بلکه واگن های مترو نیاز به 640 میلیون دلار بوده و با صراحت می گویم همه پول این مهم را شهرداری تهران پرداخت کرده و پول هایی که می گفتند می خواهند بدهند را ندادند.

قالیباف تشریح کرد: شرکت مترو برای ترخیص واگن ها به 640 میلیون دلار نیاز داشت که بر اساس قانون باید 50 درصد این سهم را دولت و 50 درصد را شهرداری پرداخت می کرد ولی دولت پولی پرداخت نکرد و ما پول مورد نیاز برای این کار را تأمین کردیم. به این امید که دولت بعداً پول به ما بدهد که طبق معمول حتماً نخواهد داد البته شاید هم بدهد.

وی ادامه داد: واگن های متوقف شده در گمرک ترخیص شده است که امیدواریم به زودی این واگن ها آماده سازی و وارد خطوط شوند که بر این اساس پیش بینی می شود از اول مهر ماه بین 600 تا 700 هزار نفر روزانه به ظرفیت مترو افزوده شود.

تغییر سخنان درباره خسارت متروی تهران

وی همچنین در خصوص بیمه بودن یا نبودن مترو و دریافت خسارت ناشی از سیلاب اخیر در مترو از بیمه گذاران گفت : مترو بیمه هست و إن شاء ا... بحث های فنی هیچ وقت سیاسی نشود . روزی که سیل وارد شبکه مترو شد روزنامه ها نوشتند که خسارات چند هزار میلیارد ریالی به مترو وارد شده اما بعد از چند روز گفته شد که میزان خسارت 250 میلیارد تومان بوده؛ حالا که بحث برآورد خسارت و پرداخت آن توسط بیمه است می گویند که میزان خسارت 8 تا 9 میلیارد بوده است.

قالیباف تصریح کرد: خود قضاوت کنید زمانی که توهین می کنند و به ناحق می گویند هزار میلیارد تومان مترو خسارت دیده چگونه امروز مدعی اند که میزان خسارت کمتر از ده میلیارد بوده ما از روز اول گفتیم خسارت وارده به مترو در اثر ورود سیلاب به این شبکه حدود بیست و یک میلیارد تومان بوده است . نه هزار میلیارد آن روز و نه هشت تا نه میلیاردی که امروز مدعی هستند.

شهردار تهران ادامه داد: متروی تهران بیمه بوده و حالا حرف هایی مبنی بر این که فقط واگن ها بیمه بوده اند مطرح می شود . اختلاف هایی وجود دارد که حل می شود؛ ما وقت نداریم که به این حرف ها دقت کنیم و می خواهیم راه را باز کنیم تا عمر و زمان مردم تلف نشود.

وی تأکید کرد : ما از مجلس نهم همانند مجلس هشتم توقع داریم که حمایت های لازم را از مدیریت شهری و در مجموع شهرداری ها داشته باشند تا بتوانیم از اعتبارات مصوب و قانونی بهره مند شویم.

دولت بگوید چند اتوبوس به شهرداری داده است

قالیباف با اشاره به موضوع ورود اتوبوس های جدید به ناوگان گفت : سال گذشته واگذاری اتوبوسی از سمت دولت را شاهد نبودیم و بهتر است بپرسید که از محل سهمیه پارسال به تهران چند اتوبوس داده اند.

وی ادامه داد: تمام اتوبوس های دوکابین را از محل اعتبارات شهرداری خریداری کرده ایم این در حالی است که باید حداقل 82 درصد هزینه هر اتوبوس از طرف دولت پرداخت شود. اما بابت اتوبوس های دوکابین حتی یک ریال به ما پرداخت نکردند. با این حال داریم خودمان کارهایمان را پیگیری می کنیم.

شهردار تهران تصریح کرد: تا زمانی که موضوعات کارشناسی را سیاسی بدانیم و بر قانون گردن ننهیم مشکلات به قوت خود باقی می ماند.

کد خبر 172302
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز