یکشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان موسسه فناوری ماساچوست برای افرادی که از سوزن سرنگ برای تزریق دارو وحشت دارند سرنگ بدون سوزنی را طراحی کردند که کمترین وحشت را همراه دارد

دیگر آمپول زدن ترس ندارد!

به گزارش خبرگزاری مهر، این ابزار جدید طراحی شده توسط محققان موسسه فناوری (MIT) با استفاده از محرک نیروى لورنتس یک جهش فشار بالای قابل تنظیمی را ایجاد می‌کند که دارو در دهانه این ابزار که به کوچکی خرطوم مکنده پشه‌ها است وارد پوست می‌شود؛ اما میزان ورود دارو به بدن توسط این ابزار به دقت کنترل شده و وارد اعماق مختلف بدن خواهد شد.

سرنگ‌های جهشی طی دهه‌های متمادی وجود داشته است و آنها عمدتا از هوای فشرده شده یا گاز کارتریج استفاده می‌کردند، اما محرک نیروی لورنتس آهن‌ربای کوچک و قدرتمندی است که اطراف آن را که یک حلقه سیم پوشانده که به پیستون داخل آمپول دارو متصل است و قدرت آن از طریق جریان برق تأمین می‌شود.

این ابزار می‌تواند 100 مگا پاسکال دارو را در یک هزارم ثانیه تزریق کند، همچنین با تغییر جریان برق سرعت تزریق تغییر کند.

این گروه تحقیقاتی در موسسه فناوری ماساچوست برای تنظیم سرعت یک تزریق حالات مختلف فشار را فراهم کرده است که این حالات دربرگیرنده 2 فاز اصلی است؛ یکی فاز رسیدن دارو به پوست و دیگری فاز عمق نفوذ دارو به داخل بدن است که در پی آن یک فشار اندک برای جذب دارو توسط بافت‌های اطراف نیز وجود دارد این فشارها را می‌تواند برای انطباق با انواع مختلف پوست‌ها تنظیم کرد.

کاترین هوگان دانشمند محقق گروه مهندسی مکانیک موسسه فناوری ماساچوست گفت: اگر می‌خواهیم به کودکی واکسن تزریق کنیم، به فشاری مشابه تزریق به فرد بزرگسال نیاز نداریم. می‌توان میزان فشار را تنظیم کرد که این امر ویژگی مهم این ابزار است.

از دیگر مزایای ابزار تازه ابداع شده محققان MIT این است که این روش انتقال دارو می‌تواند برای انجام تزریقات زیر جلدی موثر باشد، چرا که با استفاده از این دستگاه خطر احتمالی سوزن سرنگ در این نوع تزریق‌ها کاهش می‌یابد.

مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها تخمین زده‌اند که حدود 385 هزار رویداد ناشی از صدمات سوزن سرنگ سالانه در مراکز درمانی بهداشتی آمریکا رخ می‌دهد.

علاوه بر اینکه افرادی که از تزریق وحشت دارند می‌توانند از این ابزار سود ببرند، محققان MIT اظهار داشتند که این ابزار به طور خاص برای افرادی که باید به طور مرتب تزریق داشته باشند کاربرد دارد.

هوگان اظهار داشت: اگر از سوزن وحشت دارید یا اینکه باید تزریق‌های مرتبی داشته باشید، این دستگاه می‌تواند بسیار موثر باشد، ما اعتقاد داریم که این نوع فناوری‌ها می‌توانند برخی از هراس‌های مردم را نسبت به سوزن از بین ببرد.

کد خبر 172117
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز