همشهری آنلاین: کرگ‌ونتر، محققی که توالی کامل ژنوم انسان را با استفاده از DNA خود به دست آورد و پس از آن توانست اولین حیات ترکیبی را با کمک ژن‌های دست‌ساز خلق کند، اکنون قصد دارد با استفاده از چاپگرهای سه بعدی سلول‌های بیولوژیکی را ایمیل کند

کرگ ونتر

این تکنیک می‌تواند در سیستم بهداشت و درمان عمومی تحولی باورنکردنی ایجاد کند.

ونتر این طرح جدید را در کنفرانس Wired Health در نیویورک مطرح کرد، اگرچه طرح وی توسط طرح دیگرش مبنی بر ثبت توالی DNA مریخی‌ها و ارسال اطلاعات آن به زمین تحت‌الشعاع قرار گرفت، با این‌همه طرح اول ونتر ملموس‌تر و شدنی‌تر به نظر می‌آید زیرا امکان استفاده از چاپگر‌های زیستی برای ارسال واکسن‌ها و سلول‌های زیستی به سراسر جهان، کار غیرممکنی نیست.

عملی شدن چنین طرحی دور از ذهن نیست. اگر بتوان دستورالعمل سه‌بعدی چاپ قطعات یدکی تفنگ را برای ارتش ارسال کرد، می‌توان ماکرومولکول‌ها را نیز ایمیل کرد، به این شرط که چاپگر بتواند رپرتواری (فهرست یا لیست) از نوکلئوتید‌ها، قندها، و آمینواسید‌ها را در جای خود چاپ کرده و میان آنها ارتباط شیمیایی برقرار کند.

برای ساخت یک ساختار زیستی به کارتریج‌های متعددی نیاز خواهد بود،‌اما برای ساخت واکسن به تجهیزات زیادی نیاز نیست. در واقع، برای واکسن‌های DNA که به دلایل ایمنی هرگز تجاری نشده و در اختیار عموم قرار نگرفته اند، می‌توان از دستگاهی برای ترکیب کردن DNA با یک توالی ایمیل شده استفاده کرد. از همین شیوه نیز می‌توان برای ترکیب پروتئین‌ها و ساخت واکسن استفاده کرد.

درصورتی که چنین طرحی با موفقیت اجرا شود، تحولی بزرگ در زمینه بهداشت عمومی و دفاع زیستی به وجود خواهد آمد. مهمترین بخش این تحول در زمینه مبارزه با بیماری‌های عفونی خواهد بود که به محض آماده شدن واکسن، می‌توان آن را به انسان‌های زیادی ایمیل کرد، یا دست کم می‌توان از مرگ 15 کودک در ساعت در اثر ابتلا به سرخک جلوگیری کرد.

طرح چاپگر زیستی ونتر می‌تواند هردو روند ساخت و توزیع واکسن‌های ماکرومولکولی را تسریع کند. اگر هر انسان، یا دست کم هر کلینیک محلی به یک چاپگر زیستی مجهز باشد،‌ ایمیل عمومی یک واکسن می‌تواند منجر به کنترل سریع یک بیماری واگیردار یا حمله تروریستی زیستی شود، زیرا می‌توان به راحتی واکسن را چاپ کرده و تزریق کرد.

بر اساس گزارش نیوساینتیست، با این همه خطراتی نیز این طرح را تهدید می‌کند، که مهمترین آنها قابلیت تبدیل شدن این طرح به سلاحی زیستی است، زیرا این امکان وجود دارد که تبهکاران با دادن اطلاعات خطا، واکسنی آلوده را برای درمان بیماری ساختگی برای همه ایمیل کنند و به این شکل افراد آن را بدون چون و چرا داروی آلوده را به خود تزریق خواهند کرد. همچنین در صورتی که چنین تکنیکی برای ارسال دارو امکان‌پذیر شود، کنترل مصرف مواد مخدر نیز به اندازه ارسال هرزنامه‌های واکسنی غیر قابل کنترل خواهد شد.

کد خبر 188780
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز