همشهری‌آنلاین: رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «طرف 1+5 محکم، روشن و متحد است برای پی‌گیری یک راه حل اساسی سریع درباره‌ی نگرانی‌های جامعه‌ی بین‌المللی که برنامه‌ی هسته‌یی ایران کاملا صلح‌آمیز باشد و براساس ان‌پی‌تی و قطعنامه شورای امنیت و قطعنامه شورای حکام مورد بررسی قرار گیرد».

ashton

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به بغداد، کاترین اشتون در بیانیه‌ی خود در پایان دو روز مذاکره با ایران در بغداد افزود: «انتظار داریم ایران اقدامات عملی و قطعی برای این‌که نگرانی‌های جامعه‌ی بین‌الملل را لحاظ کند، به شکل فوری انجام دهد تا اعتمادسازی ایجاد شود و ایران به تعهدات بین‌المللی‌اش عمل کند».

اشتون با اشاره به مذاکرات دو روزه‌اش با ایران تصریح کرد: «ما (3+3) با همتایان ایرانی خود گفت‌وگو کردیم و گفت‌وگوهای فشرده و با جزییات زیاد بود و در راستای توافق‌ها در استانبول پیشنهادهای روشنی را در مورد موضوع هسته‌یی ایران و به‌ویژه تمام جوانب غنی‌سازی 20 درصد مطرح کردیم. ما هم‌چنان ایده‌هایی را روی میز گذاشتیم و درباره‌ی اقدامات دوطرفه به اقدامات متقابل که آمادگی داریم انجام دهیم گفت‌وگو کردیم».

نماینده 1+5  در مذاکرات با ایران ادامه داد: «ایران آمادگی خودش را برای این‌که موضوع غنی‌سازی 20 درصد را بررسی کند اعلام کرد و در یک طرح پنج ماده‌ای که شامل به رسمیت شناختن حق غنی‌سازی برای ایران از سوی ماست، تاکید کرد».
او ادامه داد: «پس از برگزاری مذاکرات عمیق با طرف ایرانی در دو روز گذشته که به طور گروهی و دوجانبه برگزار شد، خیلی روشن مشخص است که هر دو طرف خواستار پیشرفت در مذاکرات هستند و زمینه‌های مشترک برای همکاری وجود دارد. در عین حال اختلافات گسترده پابرجاست».

اشتون اظهار کرد: «ما موافقیم که نیاز برای گفت‌وگوهای بیش‌تر برای این‌که زمینه‌های مشترک در بین‌مان بیش‌تر ایجاد شود وجود دارد. ما به پایتخت‌های خود بازمی‌گردیم که مشورت کنیم و ارتباطات گسترده را با همتایان ایرانی خود برای آماده کردن یک دیدار بیش‌تر در مسکو که 17 ژوئن به آن‌جا وارد می‌شویم و مذاکرات به طور رسمی 18 و 19 ژوئن برگزار خواهد شد، حفظ می‌کنیم».

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا افزود: «گفت‌وگوها بر اساس دیدگاه گام به گام و نگاه دوجانبه خواهد بود. ما مصمم هستیم که این مشکل را حل کنیم. این مشکل را در آینده‌ی نزدیک از طریق مذاکرات حل کنیم و به گفت‌وگوهای خود ادامه می‌دهیم».
او در پاسخ به سوال خبرنگاری اظهار کرد: «گفت‌وگوهای ما در یک پروسه‌ی گام به گام مهم است و امیدواریم در این پروسه، اعتماد و امید به وجود آید که مسائل را به شکل درست و واضح حل کنیم. فکر می‌کنیم دلایل مشترک زیادی وجود دارد که به مذاکرات ادامه دهیم».

اشتون گفت: «البته ما دیدگاه‌های متفاوت داریم. با این حال تاریخ مذاکرات بعدی را مشخص کردیم و با آمادگی کامل در این مذاکرات حاضر می‌شویم».

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این‌که واکنش ایران به پیشنهادات شما چه بود؟ بیان کرد: «ما پیشنهادات واضحی را مطرح کردیم و در رابطه با غنی‌سازی 20 درصد صحبت کردیم اما از من انتظار نداشته باشید که این‌جا وارد جزییات شوم. هم‌چنین در این مذاکرات مسائل دیگری مطرح شد و من فکر می‌کنم برای ادامه‌ی کار وجوه مشترک خوبی داریم».

کد خبر 171801
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز