همشهری‌آنلاین: مذاکرات ایران و گروه 1+5 در بغداد که دور اول آن به پایان رسید و دو دوم به چهارم خرداد موکول شد در رسانه‌های عرب و غرب بازتاب داشته است که مهترین آنها منتشر می‌شود.

واشنگتن‌پست با بیان اینکه مذاکرات بغداد، رقابت هراس‌هاست تلویحا اذعان کرد که ایالات متحده در برابر ایران و در مذاکرات هسته‌ای چاره‌ای جز دادن امتیازات بیشتر ندارد.

این روزنامه آمریکایی در یک مطلب گردآوری شده از سایر رسانه‌ها تلویحا اذعان کرد که ایالات متحده در برابر ایران و در مذاکرات هسته‌ای چاره‌ای جز دادن امتیازات بیشتر ندارد و اگر لازم باشد از پیشنهاد امتیازات بیشتر چاره‌ای نخواهد داشت.

مذاکرات بغداد، به‌زعم واشنگتن‌پست رقابت هراس‌هاست.

روزنامه لس‌آنجلس تایمز و دیلی تلگراف نیز در گزارشی به نقل از برخی دیپلمات‌ها گزارش دادند:‌ اگر ایران با تعلیق غنی سازی 20 درصد موافقت کند 1+5 سوخت راکتور تحقیقاتی تهران را تامین می‌کنند.کاخ سفید: ادامه مذاکرات در بغداد "نشانه پیشرفت" است

"کونا" کویت نوشت: "جی کارنی" امروز چهارشنبه تصریح کرد که این واقعیت که مذاکرات ایران در بغداد درباره برنامه هسته‌ای این کشور هم اکنون در ادامه دور اول این مذاکرات در حال انجام است، یک "نشانه پیشرفت" به حساب می‌آید.

وی ادامه داد: دور اول مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول حائز اهمیت بود زیرا ایران بر برنامه هسته‌ای خود تمرکز کرد و امیدواریم که این مسئله ادامه داشته باشد.

کارنی در یک کنفرانس خبری اعلام کرد: من هیچ بازخوانی از مذاکرات امروز بغداد نداشتم اما می‌توانم بگویم ما می‌خواهیم شاهد موفقیت این تلاش‌ها باشیم. هرگونه فرایندی نیاز به اقدامات دوطرفه دارد و ایران باید نشان دهد که با جدیت نگرانی‌های جامعه بین الملل درباره برنامه هسته‌ای‌اش را مورد خطاب قرار می‌دهد.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: این واقعیت که گام‌های رو به جلویی برداشته شده است قطعاً ارزشمند است اما ما ایران را از اقداماتی که انجام می‌دهد و نه براساس وعده‌هایش مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و به همین دلیل با دیگر همپیمانان و شرکای خود به اعمال فشارعلیه ایران از طریق تحریم‌ها ادامه می‌دهیم و در مسیری جداگانه نیز با گروه 1+5 همکاری داریم تا از طریق دیپلماتیک به رفع مسئله هسته‌ای ایران بپردازیم.

کارنی در خصوص انتخاب بغداد بعنوان مکان این مذاکرات گفت: ما به طور قطع در خصوص اینکه بغداد به عنوان مکان مذاکرات است، احساس راحتی داریم. فکر می‌کنم این مسئله جایگاه کنونی عراق را نشان می‌دهد و این به طور قطع حائز اهمیت است اما در ورای آن، تمرکز ما بر مکان یا نماد مذاکرات نیست بلکه محتوای مذاکرات است.

کد خبر 171779
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز