سه‌شنبه ۲ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دیکتاتور پیشین گواتمالا برای دومین بار به اتهام نسل‌کشی محاکمه می‌شود.

گواتمالا-افرین مونت

یک قاضی روز دوشنبه اول خرداد حکم داد اِفرین ریوس مونت به خاطر دستور به قتل عام  که 201 کشته برجای گذاشت، باید محاکمه شود.

ریوس منت 85 ساله که در طی سال‌های خونبار 1982 تا 1983 بر سر قدرت بود پیش از این هم به خاطر یک سری اتهام‌های دیگر درخصوص قتل عام و جنایت علیه بشریت محاکمه شده بود.

قاضی پاتریشیا فلورس روز دوشنبه گفت او مدارک کافی به دست آورده که حاکی از ارتباط ریوس با نسل‌کشی لاس دوس ارس، یکی از بدترین کشتارهای دست‌جمعی در اوج جنگ داخلی 26 ساله و وحشیانه گواتمالاست.

این قتل عام بعد از این‌که به 20 سرباز دستور داده شد تا روستا را برای پیداکردن سلاح بگردند، رخ داد. آن‌ها چشم‌های روستائیان را بسته بودند، و پیش از آن که همه را به داخحل چاه بیندازند خفه‌شان کردند یا با گلوله کشتند و حتی یک نوزاد را هم مانند برخی روستائیان تا سر حد مرگ با پتک  زدند.

وکیل مدافع‌ها برای رفع اتهام از مونت گفته‌اند او که 17 ماه به‌عنوان فرمانده کل حکومت کرده در طی قتل عام در محل حضور نداشته بنابراین نمی‌توان متهمش کرد. اما قاضی گفته است سربازان بدون دستور کاری را انجام نمی‌دهند.

دادگاه‌های گواتمالا تا به حال 5 سرباز پیشین را به دلیل حضور در قتل عام لاس دوس ارس به 6 هزار و 60 سال زندان محکوم کرده‌اند.

کد خبر 171535
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز