دوشنبه ۱۴ آبان ۱۳۸۶ - ۱۰:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: الوارو کولوم چپگرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا به پیروزی رسید.

به نوشته ال موندو، با شمارش 95.11 درصد آرای انتخابات ریاست جمهوری گواتملا مشخص شد که الوارو کولوم سوسیال دموکرات که از طرف حزب "وحدت ملی امیدواری" کاندیدا شده بود با 52.67 درصد آرا در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برابر اتو  پرس مولینا رقیب خود به پیروزی رسیده است.

مولینا که از طرف حزب میهنی کاندیدا شده بود 47.33 درصد آرا را کسب کرده است.

پس از مشخص شدن نتایج انتخابات کولوم در گفت و گویی مطبوعاتی که در محل سکونتش انجام گرفت، گفت: از نتایج انتخابات بسیار رضایت داریم و از خداوند و ملت گواتمالا سپاسگذاریم.

 رییس جمهوری منتخب گواتمالا در ادامه گفت: اسکار برگر(رییس جمهوری کنونی گواتمالا) با من  از طریق تلفن تماس گرفت و ضمن تبریک پیروزی ما در انتخابات، حمایت خود را از روند تفویض مقام رییس جمهوری اعلام کرد.

کولوم افزود: دانیل اورتگا رییس جمهوری نیکاراگوئه و مارتین توریخوس رییس جمهوری پاناما نیز از طریق تلفن پیروزی من در انتخابات ریاست جمهوری گواتمالا را تبریک گفته‌اند.

الوارو کولوم گفت: از زمان پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری، دیگر مصالح حزبی را در سیاست‌هایم مد نظر قرار نخواهم داد و از این پس منافع ملی گواتمالا مبنای سیاستگذاری‌های من قرار خواهد گرفت.

از دیگر سو پرس مولینا ژنرال بازنشسته ارتش گواتمالا نیز شکست در انتخابات را پذیرفت و اعلام کرد: از این پس مخالفت سازنده‌ای را درپیش خواهد گرفت.او گفت: امروز در یک نبرد بازنده شدیم، اما در نبرد علیه فساد، خشونت، ناامنی و فقر شکست نخورده‌ایم. این نبرد در کشور برقرار خواهد ماند.

الوارو کولوم در تداریخ معاصر گواتمالا اولین رییس جمهوری سوسیال دموکرات این کشور محسوب می‌شود.

از سال 1954 و از زمان سرنگونی سرهنگ خاکوبو اربنس گوسمان که سیاستمداری توسعه گرا بود، حاکمیت به طور کامل طی سه دهه در اختیار دیکتاتور‌های نظامی قرار گرفت.از زمان برقراری مجدد دموکراسی در گواتمالا در دهه 1980 این ششمین باری است که رییس جمهوری این کشور با آرای مستقیم مردم انتخاب می‌شود.

کد خبر 35854

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز