همشهری آنلاین: رئیس جمهور گواتمالا از کشف میکروفون‌ و دوربین‌های جاسوسی در کاخ ریاست جمهوری گواتمالا خبر داد.

آلوارو کولوم رئیس جمهور گواتمالا روز جمعه 5 سپتامبر در مصاحبه با سی ان ان اعلام کرد که دادستانان دولتی در حال بررسی این مساله هستند که چه کسی میکروفون و دوربین‌های ویدئویی در کاخ ریاست جمهوری کار گذاشته است. او افزود: این اتفاق بسیار جدی است که تاکنون در گواتمالا رخ نداده بود.

رئیس جمهور گواتمالا ضمن بیان این مطلب که اطلاعی از هویت فرد مسئول این نفوذ امنیتی ندارد، گفت: احتمال می‌رود که این رخنه امنیتی با گرو‌های مرتبط با جرایم سازمان یافته ارتباط داشته باشد.

رئیس جمهور گواتمالا افزود که افراد زیادی به کاخ و دفتر وی دسترسی داشتند.

کولوم به این مساله نیز اشاره کرد که احتمال دارد تلاش‌های انجام گرفته توسط فلیپه کالدرون در جهت مبارزه با قاچاقچیان، کارتل‌های مواد مخدر را وادار به تغییر مسیر قاچاق از مکزیک به کشور‌های دیگر کرده است.

کالدرون رئیس جمهور مکزیک در ماه ژوئن اعلام کرده بود که مبارزاتش علیه قاچاقچیان مواد  مخدر نتیجه داده است طی این مدت به ادعای کالدرون مکزیک موفق به کشف و ضبط بیشترین کوکائین و پول از کارتل‌های قاچاق مواد مخدر شده است. طی تابستان سال جاری مقامات مکزیکی 16 هزار تفنگ و هزار نارنجک  ضبط کرده‌اند.

کولوم رئیس جمهوری گواتمالا ضمن ارتباط دادن مساله کار گذاشتن دستگا‌ه‌های شنود در کاخ ریاست جمهوری گواتمالا با گروه‌های مرتبط با جرایم سازمان یافته اعلام کرده که تدابیری را برای تامین امنیت خود و اعضای خانواده‌اش اتخاذ کرده است.

رئیس جمهور گوالاتمالا گفت: کشف میکروفون‌ها و دوربین‌ها تجربه‌ای بود که اخیرا پشت سر گذاشته‌ام.

"در دفترم نشسته بودم که از ستاد ارتش گواتمالا تماس گرفتند و خواستار صدور مجوز برای توقیف کردن هواپیمایی شدند که گمان می‌رفت حامل مواد مخدر بود. مدت کوتاهی از صدور فرمان توقیف هواپیمای مذکور نگذشته بود که با خبر شدم هواپیما ناپدید شده است. بنابراین متقاعد شدم که تلفن‌ها کنترل می‌شوند.

کولوم در ژانویه سال جاری به عنوان اولین رئیس جمهور چپگرای گواتمالا پس از 53 سال انتخاب شد.[پیروزی یک چپگرا در انتخابات گواتمالا]

کد خبر 62633

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز