شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه بین‌الملل: همزمان با اذعان تونس به نقش اتباعش در درگیری‌های سوریه، موج دیگری از انفجارهای خونین روز گذشته سوریه را لرزاند و این بار بیش از 109 نفر در یک عملیات انتحاری کشته و زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، فردی سوار بر خودروی بمب‌گذاری شده وارد محله مساکن غازی عیاش در دیرالزور در شرق سوریه شده و ضمن منفجر کردن خود و خودرو، 9 نفر را کشته و 100 نفر دیگر را زخمی کرد که حال برخی از آنها وخیم گزارش شده است.

در همین حال، یک مقام مسئول در استان دیرالزور سوریه با اشاره به این انفجار، افزود: انفجار یادشده باعث ویرانی منازلی در مسافت 100 متری انفجار شده است. وی میزان مواد منفجره استفاده شده را یک هزار کیلوگرم برآورد کرد.طی هفته‌های گذشته و در خونین‌ترین انفجار در سوریه از زمان آغاز ناآرامی‌ها، در دمشق دست کم 55نفر کشته و 370 نفر دیگر زخمی شدند.

بان کی مون دبیرکل سازمان ملل روز جمعه در سخنانی به نقش القاعده در انفجارهای سوریه اذعان کرده و گفته بود، حضور و فعالیت القاعده در سوریه تحولات این کشور را پیچیده‌تر کرده است.از سوی دیگر، رئیس ناظران سازمان ملل در سوریه تاکید کرد که در سایه همکاری دولت سوریه و ریاست سازمان ملل در مأموریت محول شده به ناظران، قصد فراهم‌سازی‌ راهکاری موفق برای آرام کردن سوریه را دارد.

رابرت مود نروژی تاکید کرد که درصدد اعطای مجوز انتقال از مرحله بسترسازی‌های پیش از استقرار به مرحله اجرای ماموریت است. اشاره او به ماموریت 200 ناظر سازمان ملل در سوریه است. مود کاهش قابل توجه خشونت در سوریه را منوط به اقدام طرف‌های داخلی و خارجی درگیر به‌منظور اعطای فرصت واقعی به گفت‌وگو دانست و افزود: خشونت هر قدر هم شدت گیرد نمی‌تواند بحران جاری در سوریه را حل کند.

وی اظهارات درباره بالا گرفتن خشونت‌ها از زمان حضور ناظران در سوریه را رد کرد و افزود: میزان خشونت‌ها به میزان بسیار بالایی از زمان ورود ناظران به سوریه کاهش یافته است.این درحالی است که در پی پخش اعترافاتی از گروهی تونسی مسلح در تلویزیون سوریه، مقام‌های این کشور به پیوستن برخی از اتباعشان به گروه‌های مسلح در سوریه اذعان کردند.

به گزارش خبرگزاری ایتالیا، وزیر کشور تونس با اذعان به کشته شدن شماری از اتباع تونسی در درگیری با ارتش سوریه، به شمار آنان اشاره‌ای نکرد اما این اقدام را ماجراجویی‌هایی ناآگاهانه توصیف کرد.علی العریض با اشاره به قطعی شدن بازداشت و کشته شدن شماری از اتباع تونسی دست داشته در درگیری‌های سوریه، اذعان کرد که هنوز شماری دیگر از تونسی‌ها در کنار گروه‌های مسلح، در حال درگیری با ارتش سوریه هستند. پیش‌تر دولت سوریه از حضور برخی اتباع کشورهای عربی در میان مخالفان مسلح داخل کشور خبر داده بود.

از سوی دیگر، روسیه با انتقاد از فراخوان رهبر شورای ملی مخالفان سوریه برای مسلح کردن گروه‌های مسلح در سوریه، هدف قرار دادن ناظران بین‌المللی در سوریه را محکوم کرد.الکساندر لوکاشیویچ سخنگوی وزارت خارجه روسیه با اشاره به اینکه برخی طرف‌های شناخته شده در تلاش برای شکست طرح کوفی‌عنان هستند، برخی کشورها را بدون ذکر نام به همکاری عملی و نه گفتاری با طرح عنان فراخواند.

شایعه ترور ماهر اسد رد شد

روز گذشته یک شخصیت دینی سلفی در صفحه شخصی خود در یکی از سایت‌های ارتباط جمعی از کشته شدن ماهر الاسد برادر رئیس‌جمهور سوریه خبر داد.عبدالرحمن دمشقیه در صفحه شخصی خود نوشت که اخباری درباره کشته شدن ماهر اسد به دست یکی از محافظانش، به دستش رسیده است. اما وی به منابع خود اشاره‌ای نکرد. ماهر اسد سومین فرزند حافظ اسد و دارای رتبه سرلشکر در ارتش سوریه است. شبکه خبری العالم این خبر را کذب دانسته و آن را رد کرده است.

کد خبر 171123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز