همشهری آنلاین: ساکنان مناطق وسیعی از زمین، دوشنبه اول خردادماه (21 می) شاهد گرفت حلقوی یا جزئی خورشید خواهند بود

خورشید گرفتگی - کسوف

کسوف خورشیدی زمانی رخ می دهد که ماه مستقیم میان زمین و خورشید قرار می گیرد. مهر گزارش می‌دهد طی این کسوف سالانه، ماه شبیه یک سکه سیاه در مقابل خورشید به عنوان یک سکه درخشان قرار می‌گیرد و حلقه ای از آتش را در آسمان ایجاد می‌کند.

این کسوف سالانه زمانی رخ می‌دهد که ماه در نزدیک‌ترین یا دورترین فاصله خود از زمین در مدار غیر مدور خود قرار دارد.

زمین در گردش به دور خورشید و ماه در گردش به دور زمین در مدارهای بیضی‌شکل اما نزدیک به دایره حرکت می‌کنند. شعاع مدار گردش زمین به دور خورشید تقریباً 150 میلیون کیلومتر، حدود 400 برابر بزرگ‌تر از شعاع مدار گردش ماه به دور زمین (تقریباً 380 هزار کیلومتر) است و این در حالی است که اندازه واقعی خورشید نیز حدود 400 برابر بزرگ‌تر از اندازه واقعی ماه است. این وضعیت باعث شده ‌است که اندازه ظاهری ماه و خورشید از دید اهالی کره زمین تقریباً یکسان باشد.

به گزارش ایسنا، این کسوف در ایران قابل مشاهده نیست در بخشی از جنوب شرق ژاپن و چین، هنگ کنگ و شمال تایوان و غرب امریکا به صورت حلقوی و در شرق و شمال شرق آسیا، اقیانوس آرام و آمریکای شمالی به صورت جزئی دیده می‌شود.

در اوج کسوف جزئی، ماه حدود 94 درصد از نور خورشید را مسدود می‌کند.

دانشگاه کلرادو در ابتکاری جالب قصد دارد بزرگ‌ترین مراسم رصد خورشید گرفتگی جهان را در استادیوم فوتبال شهر‌ برگزار کند. طراحان، هدف اصلی از این اقدام را علاقه‌مند کردن خانواده‌ها به ویژه کودکان به پدیده‌های نجومی و طبیعت زیبای آسمان عنوان کرده‌اند.

ظرفیت ورزشگاه حدود 40 هزار نفر است و پیش بینی می‌شود حدود 20 هزار نفر در این مراسم شرکت کنند. همچنین تاکنون 39 هزار عینک مخصوص در اختیار علاقه‌مندان رصد این پدیده نجومی قرار داده شده است.

در زمان وقوع خورشیدگرفتگی نباید هرگز به طور مستقیم یا حتی با عینک آفتابی به خورشید نگاه کرد و استفاده از عینک‌های مخصوص، دوربین دو چشمی یا تلسکوپ می‌تواند از صدمه به چشم پیشگیری کند.

کد خبر 171007
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز