همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون طرح تحوال اقتصادی با بیان اینکه اهداف کسانی که در ایجاد التهاب در بازار سکه و ارز مقصر هستند مشخص نیست گفت: عامل اصلی شوک ارزی سوء مدیریت دولت و بانک مرکزی است نه عاملی ناشناخته!

به گزارش همشهری آنلاین؛ «حجت الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شواری اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران؛ به عملکرد برخی مقامات دولتی در مقصر جلوه دادن سایر نهاد‌ها و ارگان‌ها از جمله قوه مقننه در شوک ارزی سال گذشته واکنش نشان داد و گفت: در‌‌ همان موقع مجلس با تشکیل جلسه‌ای غیر علنی غیر رسمی از وزیر صنعت، معدن و تجارت، رئیس کل بانک مرکزی و معاون وزیر اقتصاد در خصوص شوک ارزی طرح مسئله شد و خواستار شناسایی عوامل این مسئله شدیم.


وی افزود: بنده در نطقی که در آن جلسه داشتم شوک ارزی وقت را یک توطئه از ناحیه مراکزی دانستم که رفتار آن‌ها شبهه برانگیز بود لذا احتمال دادم که این افراد آب را گل آلوده کرده‌اند تا ماهی بگیرند و با وارد شدن شوک به قیمت ارز و سکه فضا را مغتنم شمرده و در صدد کسب در‌آمد باد آورده بودند.

خلاصه گفت‎وگوی مصباحی مقدم را با باشگاه خبرنگاران جوان را می‌توانید در متن زیر بخوانید:

  • به وزارت اطلاعات گوشزد کرده و خواستار پیدا کردن سر نخ این مسئله و سرنوشت این پول شدم.
  • ایجاد شوک ارزی اخیر را حاصل دست روی دست گذاشتن و عدم اقدام به موقع دولت می‌دانم.
  • بنده در جلسه اخیر رئیس جمهور با اعضای کمیسون تلفیق که به دعوت احمدی‌نژاد تشکیل شده بود، به این مسئله مهم اشاره کرده و گفتم که گرانی‌های موجود معلول دو عامل تزریق نقدینگی اضافی و شوک ارزی اخیر است.
  • تزریق نقدینگی اضافی برای هدفمند سازی یارانه‌ها و پرداخت به مردم که ۹ هزار میلیارد تومان بود، نقدینگی بسیار سنگین ۵۰ هزار میلیارد تومانی را ایجاد کرد و از طرفی شوک وارده با عدم مدیریت درست دولت مواجه شده و با پوشش همدیگر موجبات گرانی‌های اخیر را دامن زدند.
  • من از رئیس جمهور پرسیدم که مدیریت قوی‌ای که دولت در آغاز اجرای هدفمند سازی یارانه‌ها اعمال کرد و مدیریت تغییر قیمت ۹ قلم کالا که همراه با وضعیت روانی ایده آل صورت گرفت در قضیه شوک ارزی کجا رفت؟ چرا به موقع اقدام نکردید؟ چرا مصوبه شواری پول و اعتبار در افزایش نرخ سود سپرده را بعد از ۳ هفته امضا کردید؟
  • اگر رئیس دولت به عنوان مجری سیاستهای پولی کشور مصوبه شواری پول و اعتبار را به موقع امضا می‌کرد شاید افزایش بی‌رویه قیمت‌ها نبود و اثر تورمی بر روی کالا‌ها وجود نداشت.
  • نمی توانم عامل افرایش قیمت‌ها را توطئه داخلی یا خارجی اعلام کنم بلکه عامل اصلی دست روی دست گذاشتن و سوء مدیریت دولت و بانک مرکزی است نه عاملی ناشناخته!
  • دولت می‌توانست تمام آنهایی را که مسبب افزایش قیمت سکه و ارز بودند شناسایی کرده و برخورد کند.
  • چرا وزارت اطلاعات و بانک مرکزی به عنوان زیر مجموعه‌های دولت در ایجاد التهاب در بازار ارز و سکه به وظیفه خود عمل نکردند؟
  • بنابراین دولت باید مسئولیت خودش را در قضیه شوک ارزی پذیرفته و علت عدم اقدام و سکوت ۳ هفته‌ای خود در خصوص مصوبه شواری پول و اعتبار را توضیح دهد.
  • وقتی شوک ارزی وارد بازار شد دولت به عنوان مجری این کار باید آن را مدیریت می‌کرد. البته من‌‌ همان وقت به رئیس کل بانک مرکزی با این تعبیر که اگر اسبی چموش باشد صاحب آن با سرعت بیشتر در صدد مهار آن خواهد بود گفتم پس الان که قیمت ارز حالت چموش پیدا کرده باید قیمت ارز را به‌‌ همان قیمت موجود یا بلکه بالا‌تر به بازار عرضه کنید تا قیمت‌ها پایین بیاید!
  • به بهمنی یاد آورشدم کسانی که ارز در اختیار دارند با مشاهده قیمت بالا حاضر خواهند شد ارز خود را در بازار عرضه کنند وقتی قیمت افزایش پیدا کرد تقاضا به نسبت آن کاهش پیدا کرده و خیلی سریع این معضل مدیریت خواهد شد که متاسفانه این هرگز اتفاق نیفتاد!
  • نمی دانم دولت با چه دلیلی به موقع اقدام نکرد. مهم‌ترین تاثیر عدم اقدام به موقع دولت در مهار شوک ارزی، افزایش روز به روز قیمت‌ها و گله‌مندی مردم از وضعیت موجود بود.
  • پیگیر استقلال بانک مرکزی بودیم تا دولت نتواند روی منابع مرکزی و سیاست‌های پولی و بانکی و ارزی اعمال نظر کند یا به عبارتی بانک مرکزی خزانه دولت نباشد ولی متاسفانه با مقاوت دولت مصوبه مجلس نتیجه‌ای نداشت و همچنان باک مرکزی در قبضه دولت قرار دارد به طوری که هر روز تکلیف جدید روانه بانک مرکزی می‌شود!
  • کسانی که در شوک ارزی اخیر سکوت را به مدیریت ترجیح داده بودند خواستار افزایش نقدینگی هستند ولی این رویه به ضرر مصالح ملی و اقتصادی کشور است به طوری که در حال حاضر شاهد نقدینگی بسیار بالای ۳۳۵ هزار میلیارد تومان هستیم که این رقم در ابتدای دولت احمدی‌نژاد ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که این نشان دهنده تزریق بدون برنامه نقدینگی در جامعه است.
  • با افزایش نقدینگی رفاه جامعه حاصل نمی‌شود بلکه تورم در کشور تشدید می‌شود.
کد خبر 170727
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز