چهارشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

پس از افزایش بی‌سرو صدای 40 درصدی قیمت شیر یارانه‌ای و افزایش 10 تا 15درصدی قیمت آب‌میوه، تازه‌ترین خبرها ازبازار برخی اقلام خوراکی و مواد پروتئینی در سطح شهر تهران، از افزایش قیمت انواع گوشت قرمز، مرغ و برنج ایرانی و خارجی حکایت دارد.

این افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که مسئولان تنظیم بازار از ثبات نسبی یا کاهش قیمت این اقلام خبر داده و بر تشدید برخورد با متخلفان تأکید دارند. اما بررسی قیمت‌ مواد پروتئینی در سطح شهر تهران بیانگر افزایش قیمت انواع گوشت قرمز و مرغ و ثبات قیمت تخم مرغ در نقاط مختلف شهر و خیز انواع برنج ایرانی و خارجی برای افزایش قیمت است.

سیر صعودی قیمت مواد پروتئینی

بازار گوشت قرمز که در روزهای اخیر متأثر از مباحث مطرح در زمینه تلفات دام‌های داخلی به‌دلیل گسترش شیوع بیماری تب برفکی، اعمال سختگیرانه‌تر مقرارت قرنطینه دام و کاهش تولید داخلی این فراورده قرار داشته در هفته‌جاری با نوسان قیمت همراه بود. گزارش ایسنا از قیمت گوشت گوسفندی در 12 نقطه شهر تهران حاکی از آن است که در روزهای اخیر گوشت گوسفندی در سطح شهر تهران از 11هزار تا 15 هزار و 200تومان به مردم عرضه می‌شود که این قیمت حداکثری حدود 3هزار و 500تومان با قیمت اعلام شده در اواخر فروردین ماه امسال تفاوت دارد. همچنین اکنون گوشت ران گوسفندی در حالی به قیمت کیلویی 12 هزار تا 17 هزار تومان عرضه می‌شود که قیمت این فرآورده ابتدای اسفند ماه سال گذشته حدود 13هزار تومان بوده است.

قیمت هر کیلو گوشت گوساله در سطح شهر تهران نیز از 7هزارو 500 تا 15 هزار تومان در نوسان است که نسبت به قیمت اعلام شده توسط وزارت بازرگانی در اسفند ماه تقریبا 2برابر شده است. همچنین قیمت گوشت مرغ نیز صعودی شده و اکنون در سطح شهر تهران، مرغ به قیمت 2 هزار و700 تا 3هزارو 700تومان در هر کیلو‌گرم به فروش می‌رسد. افزایش قیمت مرغ در حالی صورت می‌گیرد که قیمت تخم مرغ نسبت به اواخر سال گذشته افزایش نیافته و اکنون هر شانه تخم مرغ به قیمت هزارو 850 تا 3 هزار تومان به مصرف‌کنندگان عرضه می‌شود.

افزایش قیمت انواع برنج‌

 بررسی قیمت انواع برنج در سطح بازار همانند آخرین آمارهای بانک مرکزی، بیانگر سیر صعودی قیمت انواع برنج‌های داخلی و خارجی است. با این روند قیمت برنج صدری که اواخر سال گذشته در سطح شهر تهران کیلویی 2هزار تومان به فروش می‌رسید اکنون با قیمت‌های متفاوت از 2هزارو 200 تا 3 هزار و 150 تومان در نقاط مختلف شهر تهران در نوسان است. همچنین برنج هاشمی که در اسفند ماه سال گذشته کیلویی 2هزارو 400 تا 2هزارو 800 تومان بوده، اکنون در نقاط مختلف شهر به قیمت 2هزارو 600 تا 3 هزار تومان فروخته می‌شود. برنج طارم نیز با قیمت کیلویی 2هزار تومان تا 2هزار و 900 تومان در مناطق مختلف عرضه می‌شود.

افزایش قیمت برنج در شرایطی صورت می‌گیرد که بانک مرکزی  درآخرین گزارش  خود  اعلام کرده است: قیمت برنج داخله درجه یک و درجه 2 به‌ترتیب معادل 3/0درصد و 4/0درصد افزایش یافته است. همچنین برنج خارجی پاکستانی که در اواخر سال گذشته با قیمت هزارو 800 تومان و با کیفیت‌ پایین‌تر به نرخ هزارو 300 تومان در نقاطی از تهران عرضه می‌شد، اکنون از هزارو 700 تا 2 هزار و 300تومان در نقاط مختلف شهر تهران در نوسان است. افزایش قیمت برنج‌های پاکستانی در حالی صورت می‌گیرد که قیمت برنج‌های محسن و تایلندی مانند اواخر سال گذشته همان هزارو 600 و هزار 200 تومان است و به‌نظر نمی‌رسد تغییری در قیمت‌ آنها رخ داده باشد.

کد خبر 106135

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز