همشهری آنلاین: هوای تهران که دیروز شرایط هشدار را تجربه کرد، امروز در وضعیت اضطاری است. توصیه می شود تمام شهروندانی که کار ضروری در خارج از منزل ندارند و همچنین بیماران قلبی و تنفسی، افراد مسن، کودکان خردسال و خانم‌های باردار در خانه بمانند.

air pollution 2

«براساس نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی، در روز چهارشنبه (امروز) در غرب، جنوب غرب، مرکز، دامنه‌های البرز و در جنوب کشور آسمان غبارآلود و به تناوب وقوع پدیده باد و گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود. همچنین طی همین مدت در برخی مناطق استان‌های واقع در شرق و جنوب شرق کشور به ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب پدیده باد و گرد و خاک انتظار می‌رود. این شرایط در روز پنجشنبه احتمالا به جنوب‌غرب، غرب و جنوب کشور محدود می‌شود.»

آخرین اطلاعیه سازمان هواشناسی کشور حاکی از آن است که شهروندان بسیاری از نقاط ایران و همچنین ساکنان پایتخت باید امروز و فردا را هم با گرد و غبار سوغات همسایگان سر کنند.

گرد و غباری که چند روزی است آسمان بسیاری از نقاط کشور را فرا گرفته است، چند پرواز روز سه‌شنبه را لغو کرده، مدارس برخی استان‌های غربی را دیروز تعطیل کرده و البته تهران را هم روز سه‌شنبه در وضعیت هشدار قرار داده است. وضعیتی که پیش‌بینی می شود امروز در شرایط «اضطرار» قرا گیرد و اگر چنین شود یک‌بار دیگر مسولان شهر را دور هم جمع می‌کند تا در «کمیته اضطراری هوای پایتخت» تصمیم‌های جدیدی برای گذر از این شرایط داشته باشند.

آماده‌باش برای بیمارستان‌ها

«از ساعت 16 روز سه‌شنبه 4 دستگاه اتوبوس آمبولانس در میادین مهم شهر تهران مستقر شده‌اند.»

حسین عباسی، مدیر روابط عمومی اورژانس تهران با بیان این مطلب، ادامه می‌دهد: این اتوبوس آمبولانس‌ها در میدان‌های امام حسین، انقلاب، ولی عصر و آزادی مستقر هستند و به عنوان کلینیک سیار در صورت مشکل تنفسی به شهروندان خدمات رسانی می‌کنند. ضمن اینکه 140 پایگاه سطح شهر نیز در آماده‌باش به سر می‌برند و شهروندان در صورتی که دچار مشکل تنفسی شدند می‌توانند ضمن تماس با 115 از خدمات اورژانس استفاده کنند.

اما در صورتی که هر یک از مراجعه‌کنندگان به اتوبوس آمبولانس‌های سیار نیاز به اعزام به بیمارستان داشته باشند بلافاصله منتقل می‌شوند.

احمدی، رییس بهداشت محیط دانشگاه شهید بهشتی نیز از اعلام آمادگی وزارت بهداشت در خصوص گرد و غبار تهران خبر می‌دهد: معاونت درمان وزارت بهداشت در این خصوص اعلام آماده‌باش کرده است و تمامی بیمارستان‌های پایتخت در این خصوص در آماده‌باش به سر می‌برند.

در جلسه کاهش آلودگی هوای تهران چه گذشت؟

دیروز درحالی جلسه‌ای برای کاهش آلودگی هوای تهران تشکیل شد که این جلسه به‌طور معمول در مواقعی که شاخص آلودگی در وضعیت اضطرار قرار می‌گیرد، تشکیل می‌شود. اما این‌بار مسوولان کمی زودتر به فکر افتادند تا شاید هوای تهران از چیزی که هست «غیر‌قابل‌تنفس‌تر» نشود.

more  کثیف مثل هوای تهران

در این جلسه تاکید شد که با توجه به تشکیل کانون جدید گرد و غبار در عراق و همچنین وزش باد، پیش‌بینی می‌شود هوای تهران در روز چهارشنبه در شرایط «اضطرار» قرار گیرد.

بر این اساس در مورد لزوم آمادگی بیمارستان‌ها، کاهش فعالیت‌های عمرانی در شهر، نظارت آموزش و پرورش بر فعالیت‌های ورزشی دانش‌آموزان در این روزها و حتی تعطیلی مدارس در صورت لزوم طی روزهای آینده و البته برخورد شدید با خودروهای دودزا تصمیم‌های اتخاذ شد.

به این ترتیب به گفته جانشین رئیس پلیس راهور تهران، از صبح امروز طرح تشدید کنترل محدوده زوج و فرد و برخورد با خودروها و موتور سیکلت‌های دودزا اجرا می‌شود و این خودروها از سوی ماموران توقیف می‌شوند. ضمن اینکه خودروهای فاقد معاینه فنی نیز اعمال قانون می‌شوند.

«روزانه بین 900 تا هزار خودرو سنگین که کارهای عمرانی می‌کنند در تهران تردد دارند. در عین حال هر شب 10 هزار کامیون و خودرو سنگین نیز در سطح شهر تهران فعالند که باید راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با خودروهای آلاینده و دودزای سنگین به طور جدی برخورد کنند.»

دکتر رسول علی اشرفی‌پور، مدیرکل محیط زیست استان تهران با بیان این مطلب و تاکید بر لزوم کاهش فعالیت‌های عمرانی در شهر و در این شرایط، در خصوص برخورد با ضایعات‌سوزی در تهران گفت: متاسفانه برخی دستگاه‌ها تصور می‌کنند که این امر وظیفه محیط زیست است در حالی که برخورد با این مقوله مسئولیت شهرداری‌ها است.

لزوم برخورد با صنایع آلاینده و همچنین توصیه به وزارت بهداشت برای توزیع ماسک‌های استاندارد در داروخانه‌ها از دیگر نکاتی بود که روز گذشته در جلسه کاهش آلودگی هوا مورد بحث قرار گرفت.

اما در شرایط فعلی بهترین توصیه برای شهروندان مانند همیشه ماندن در خانه و خودداری از تردد غیر ضروری در شهر است. اما اگر ناچارید در شهر تردد کنید، سعی کنید از ماسک‌های استاندارد استفاده کنید هنگامی‌که در خودرو هستید، شیشه‌ها را بسته نگاه دارید.

کد خبر 170710
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز