همشهری آنلاین: دانشمندان دانشگاه نوا ساوث‌ایسترن، در تلاش برای دستیابی به دندان‌های طبیعی از سلول‌های خود فرد، به بررسی شیوه‌های ممکن برای کنترل رشد سلول‌های بنیادی به منظور تولید بافت دندانی پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، رویکرد محققان آمریکایی، استخراج سلول‌های بنیادی از بافت دهانی مانند داخل بافت دندان یا مغز استخوان است.

این سلول‌ها پس از جمع‌آوری در یک داربست پلیمری به شکل دندان دلخواه نصب می‌شود. این پلیمر از مواد مشابه مورد استفاده در ساختار زیستی قابل جذب مجدد بوده؛ و به مرور زمان حل می‌شود.

پس از آن دندان‌ها به‌طور جداگانه رشد کرد، در دهان فرد قرار می‌گیرند یا این که سلول بنیادی را درون دهان پرورش داده تا طی چند ماه به اندازه یک دندان کامل برسد.

تاکنون این دندان‌ها در دهان موش‌ها و میمون‌ها پرورش داده شده و کارآزمایی‌های انسانی نیز در راه است؛ اما این مسئله که آیا این فناوری قادر به تولید دندانهایی است که با خون تغذیه شده و از حس کامل برخوردارند، در آینده مشخص خواهد شد.

پرورش دندان برای دانشمندان یک چالش بزرگ است؛ چرا که سلول‌های بنیادی باید برای ایجاد تعادل کامل بافت سخت، عاج و مینای دندان تحریک شده و همچنین اندازه و شکل دقیق نیز بدست آید.

تا امروز این محققان حدود 1.7 میلیون دلار کمک هزینه برای تحقیقات خود دریافت کرده‌اند.

 

محققان بر این باورند که با کنترل رشد مجدد دندان و اثبات ایمن بودن این فناوری، این دندان‌ها بطور گسترده در آمریکا مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

moreدندان‌سازی با استفاده از «عقل»

کد خبر 170573
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز