همشهری آنلاین - فهمیه طباطبایی: مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران درباره علل مخالفت دولت با افزایش کرایه تاکسی‌ها و سخنان دبیر شورای عالی ترافیک مبنی بر اینکه انتظار داشتیم امسال افزایشی در این حوزه نداشته باشیم زیرا دولت کمک‌های خوبی در این بخش کرده است گفت: افزایش بهره وام‌های بانکی به تاکسیرانان به 14 درصد از این کمک‌هاست!

به گزارش همشهری آنلاین، یکشنبه این هفته اعضای شورای شهر تهران نرخ جدید کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس‌های خصوصی و دولتی را تصویب و اعلام کردند، قرار است که نرخ کرایه تاکسی ها بین هشت تا 21/6 درصد و اتوبوس‌ها نیز براساس مسافت رفت و آمد افزایش یابد؛ موضوعی که موجب اعتراض مسئولان دولتی قرار گرفته و به شدت با آن مخالفت می‌کنند.

هرگونه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی غیرقانونی است

معاون عمرانی استانداری تهران با اشاره به اینکه هرگونه افزایش نرخ کرایه حمل و نقل عمومی بدون تائید فرمانداری غیرقانونی است گفت: تبلیغات بر روی بدنه تاکسی‌ در راستای جلوگیری از افزایش نرخ کرایه مصوب شده است.

محمدرضا محمودی به فارس گفته است: تا زمانی که فرمانداری مصوبه‌ای را تأئید نکرده هرگونه افزایش نرخ کرایه حمل ونقل عمومی غیرقانونی است.

وی معتقد است که تاکسیران‌ها باید هزینه‌های خود را از طریق تبلیغات بر روی بدنه تامین کنند و شورای عالی ترافیک کشور به شرطی تبلیغات بر روی بدنه تاکسی را تأیید کرد که جلوی افزایش نرخ کرایه تاکسی را بگیرد در غیر این صورت همه مخالف این طرح بودند.

تبلیغات تاکسی و نرخ کرایه آنها

همچنین مجتبی شفیعی، دبیر شورای عالی ترافیک گفته است: اگر در بخش تبلیغات تاکسی درآمد 70 درصدی تاکسی محقق شود نیازی به گران کردن کرایه‌ها نداریم بلکه می‌توان آن را ارزان هم کرد. اگر قرار بود این کمک‌ها تأثیری در کاهش قیمت‌ها نداشته باشد، چرا منظر شهری را خراب کرده‌ایم؟

وی افزود: اگر قرار است کرایه‌های تاکسی هر ساله افزایش داشته باشد، چرا ما باید به آنها سهمیه سوخت بدهیم یا تسهیلات دیگر در اختیارشان بگذاریم در حالی که بسیاری از این تاکسی‌ها با کوچک‌ترین بارندگی تبدیل به تاکسی دربستی می‌شوند یا بخشی از آنها در پارکینگ‌ها پارک است؟

فقط هزار تاکسی دارای تبلیغات هستند

اما مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران این موضوع را رد کرده و به همشهری آنلاین گفت: بحث تبلیغات بر روی بدنه تاکسی‌ها در سال گذشته به تصویب رسید که به صورت پایلوت در حال اجرا است و هم اکنون کمتر از هزار تاکسی دارای تبلیغات هستند در حالی که 80 هزار تاکسی در پایتخت فعالیت می‌کنند.

احمدی بافنده ادامه داد: با این وضع چطور تاکسی‌ها می‌توانند از طریق تبلیغات هزینه‌های خود را تامین کنند.

وی با اشاره به آن بخش از صحبت‌های حمید رضا صارمی معاون امورشهرداری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که گفته است "تمامی موضوعاتی که به رانندگان تاکسی مربوط می‌شود از جمله افزایش قیمت لاستیک، لوازم یدکی و... را رصد می‌کنیم و به نظر می‌رسد کرایه‌های فعلی تاکسی معقول باشد،" گفت: قیمت لوازم یدکی و تعمیرات خودرو افزایش چشمگیری داشته همان طور که قیمت سایر کالاها بالا رفته و این امر قابل انکار نیست.

افزایش هزینه بیمه شخص ثالث و بهره وام بانکی

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران با اشاره به افزایش هزینه بیمه شخص ثالث نیز گفت: علاوه بر این بانک‌ها سود وام 10 میلیونی که برای تبدیل به نحوه احسن خودروها ارائه می‌شود را از 7 درصد به 14 درصد افزایش داده‌اند که همه اینها هزینه‌های اضافی را بر دوش رانندگان گذاشته است.

احمدی بافنده افزود: همچنین قیمت گاز مصرفی خودروهای دوگانه سوز از 40 تومان به 300 تومان افزایش یافته است.

وی با اشاره به افزایش 15 درصدی حقوق کارکنان دولت اظهار داشت: چرا باید در سال جدید در همه بخش‌ها دستمزدها چند برابر افزایش پیدا کند اما نرخ کرایه تاکسی براساس ضوابط و قوانین افزایش نیابد.

مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسی‌های شهر تهران ادامه داد: چگونه مسئولان دولتی مدعی هستند که در بخش بیمه به تاکسیرانی کمک کرده‌اند وقتی که شورای عالی بیمه تامین اجتماعی با بیمه 42 هزار تاکسیران بالای 50 سال مخالفت کرده است.

به هر سو نرخ کرایه تاکسی‌ها و اتوبوس در دو بخش دولتی و خصوصی مشخص شده و قرار است اعضای شورای شهر در جلسه بعدی خود نرخ جدید بلیط مترو را نیز مشخص کنند.

کد خبر 170406
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز