شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۴
۰ نفر

سفر‌های استانی دولت با انجام چهارمین دور سفر به استان خراسان رضوی به عدد 100 رسید و همانطور که دولت اعلام کرده قرار است به همین مناسبت جشنواره‌ای در نکوداشت این سفر‌ها برگزار شود.

دولت در حالی درنظر دارد برای خود جشن نکوداشت برگزار کند که بسیاری از نمایندگان با تایید اصل سفر‌های استانی، ایرادات و انتقادات بسیاری به نحوه اجرای این سفر‌ها وارد می‌کنند. در همین رابطه گفت‌وگویی انجام داده‌ایم با حمیدرضا فولادگر؛ نماینده مردم اصفهان در مجلس هشتم.

  • ارزیابی شما از 4 دور سفر‌های استانی دولت چیست؟

سفر‌های استانی کار پسندیده‌ای بود که در دولت‌های نهم و دهم انجام شد و این امکان را به‌وجود آورد که مسئولین به میان مردم بروند و از نزدیک با مشکلات آنان آشنا شوند. مخصوصا که بسیاری از این مناطق تا‌کنون حتی یک بار میزبان یک مقام مسئول نبودند اما الان بالاترین مقام اجرایی کشور شخصا به این مناطق سر می‌زند و مشکلات آنان را برطرف می‌کند.

  • علت ناتمام ماندن تعداد زیادی از مصوبات سفر‌های استانی چیست؟

ببینید، مصوبات سفر‌های استانی باید در چارچوب مقررات و قوانین اقتصادی کشور مانند قوانین بودجه، برنامه‌های 5ساله و سند چشم‌انداز به تصویب می‌رسید و اعتبارات لازم برای آنان از مسیر‌های مشخص شده و قانونی تامین می‌شد. یک دلیل ناتمام‌ماندن مصوبات سفر‌های استانی این است که برخی از این مصوبات خارج از ردیف‌های بودجه و اعتبارات قانونی به تصویب رسیده و مسیر قانونی را طی نکرده‌اند.

دلیل دیگر این امر درنظر نگرفتن شرایط آمایش سرزمینی و مزیت‌های نسبی مناطقی بود که برای آنها مصوبه تصویب شده بود. همچنین برخی از این مصوبات اساسا توجیه اقتصادی نداشتند. از سوی دیگر دولت در سفرهای استانی به یکباره چندین هزار طرح را به تصویب می‌رساند درحالی‌که اعتبارات برای اجرای این مصوبات محدود بود و درنتیجه دولت ناچار به انتخاب میان طرح‌های مصوب می‌شد و سراغ برخی از طرح‌ها نمی‌رفت.

  • برخی نمایندگان معتقد هستند دولت در این سفر‌ها میان نمایندگان همسو و غیرهمسو تفاوت قائل می‌شود و اعتبارات بیشتری را برای حوزه‌های انتخابیه نمایندگان همسو تخصیص می‌دهد؟

من منکر وجود این رفتار نمی‌شوم اما به‌نظر نمی‌رسد عمومیت داشته باشد.

  • آیا تحقیق و تفحص از سفر‌های استانی درصورت تصویب می‌توانست جلوی این رفتار‌ها و ایراداتی که اشاره کردید را بگیرد؟

به‌نظرم اگر تحقیق و تفحص دقیق، کارشناسی و منصفانه انجام می‌شد که هم نقاط ضعف و هم نقاط قوت این سفر‌ها را مشخص می‌کرد، می‌توانست در نظام‌مند کردن بیشتر این سفر‌ها موثر باشد و به تحقق اهداف سفر‌های استانی کمک کند.

  • در حال حاضر نمایندگان نظارت کافی بر سفر‌های استانی دارند؟

نه. متاسفانه نظارت زیادی وجود ندارد.

  • یعنی نمایندگان حتی در جریان مصوبات سفرهای استانی قرار نمی‌گیرند؟

اگر مصوباتی به هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین بیاید در آنجا این مصوبات مورد بررسی قرار می‌گیرد و چنانچه با قوانین مجلس مغایرت داشته باشد به دولت اعلام می‌شود تا اصلاح کند. همچنین مجلس می‌تواند از طریق دیوان محاسبات مصوبات سفرهای استانی را دنبال کند.

  • آیا منابع هزینه‌ها مشخص است؟

چنانچه در بودجه پیش‌بینی شده باشد یا ردیف مشخصی داشته باشد بله اما اگر منابع قانونی نباشد ما نمی‌توانیم در جریان منابع تامین هزینه‌های سفرهای استانی قرار بگیریم. در سفر‌های اول شفاف بودن منابع هزینه‌ها کمتر رعایت می‌شد اما در دوره‌های بعد کم کم این روند اصلاح شد. یعنی الان خود دولت هم متوجه شده که همه این اعتبارات باید از کانال بودجه تخصیص داده شوند.

کد خبر 170143
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز