دوشنبه ۱ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

گروه سیاسی: دور چهارم سفرهای استانی دولت در استان ایلام متوقف شده و نزدیک به 2 ماه است که این سفرها انجام نمی‌شود.

سفر استانی

دولت تا حالا‌ در7 چهارشنبه آخر هفته به 7 استان سفر کرده و یک‌سال‌و‌نیم فرصت دارد با انجام 24 سفر استانی دیگر، زنجیره سفرهای استانی‌اش را تکمیل و مصوبات بر زمین مانده را اجرا کند.دور چهارم سفرهای استانی بعد از وقفه‌ای طولانی ‌ با هدف بررسی موانع پیشرفت مصوبات سفرهای قبلی و اتخاذ تصمیم درباره مسائل و مواردی که بعضا در سفرهای دور قبل استانی از قلم افتاده است، انجام شد. رئیس‌جمهور13مهرماه در جریان یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که این دور از سفرها و برنامه‌های دولت برای پیگیری اجرای همه مصوبات در استان‌های کشور انجام می‌شود تا دولت‌های بعدی هیچ دغدغه‌ای از ناحیه عملکرد دولت نهم و دهم نداشته باشند.

محمود احمدی‌نژاد چند روزی قبل از آنکه برای حضور در شصت و ششمین اجلاس سازمان ملل به نیویورک برود دور چهارم سفرهای استانی‌اش را با سفر به اردبیل آغاز کرد. او قبل از سفر گفته بود که دینی از اردبیل برگردن من بود که باعث شد برای نخستین سفر به اردبیل برویم. پیش از انجام این سفر البته فاطمه بداغی معاون حقوقی رئیس‌جمهور از بررسی موانع پیشرفت اجرایی شدن مصوبات دور اول، دوم و سوم سفرهای استانی در یکی از جلسات هیات دولت خبر داده بود.

محمدرضا میرتاج‌الدینی معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نیز صحبت‌هایی درباره اهداف سفرهای دور چهارم انجام داده بود که در 3روز گذشته تلاش‌های خبرنگار همشهری برای دسترسی به معاون حقوقی و معاون پارلمانی رئیس‌جمهور نتیجه نداد تا نتایج بررسی این موانع در جلسات هیات دولت تشریح شود. در سوی دیگر اما نمایندگان استان‌هایی که دولت به آنها سر زده است، معتقدند در جلساتی که هیات دولت در استان‌ها تشکیل داده موانع پیشرفت مصوبات استانی بررسی شده ولی تقریبا گامی برای رفع این موانع برداشته نشده است. حسین ابراهیمی نماینده مردم بیرجند که استانش چهارمین مقصد دولت در دور چهارم سفرهای استانی بود، سفرهای استانی هیات دولت را کلا مطلوب ارزیابی می‌کند و می‌گوید: در دور چهارم، بر اجرایی شدن مصوبات دور قبل تاکید شد.

او از مصوباتی مثل ریل چابهار به بیرجند و مشهد، تعریض جاده‌های بیرجند، انتقال آب به خراسان جنوبی از داخل و خارج کشور، تاسیس 4 مجتمع پتروشیمی، تخصیص صد درصد اعتبارات استانی و تاسیس دبیرخانه زرشک و زعفران در این استان اشاره می‌کند و می‌گوید که برخی از این مصوبات مثل تخصیص صد درصد اعتبارات بودجه 90 به استان اجرایی شده است اما برای بقیه هنوز اقدامی صورت نگرفته است. ابراهیمی یادآور می‌شود که در جلسات هیات دولت موانع اجرایی نشدن این مصوبات بررسی شد و راه‌های برون رفت از این موانع هم تدوین شد اما وی به‌عنوان نماینده استان تا این لحظه از اقدامات انجام شده راضی نیست.

داریوش قنبری نماینده مردم ایلام نیز مصوبات سفرهای استانی را به 3 دسته مصوبات اعتباری، مصوبات تسهیلاتی و مصوبات اداری تقسیم می‌کند و می‌گوید: مصوبات اعتباری مصوباتی هستند که دولت باید برای اجرای آنها بودجه و اعتباری تخصیص می‌داد. مثلا در دور دوم سفرها مقرر شد که 8 کارخانه در استان ایلام احداث شود که چون دولت اعتباری برای آن تخصیص نداده‌ این مصوبه همچنان روی کاغذ باقی مانده است.او افزود: مصوبات تسهیلاتی مصوباتی هستند که دولت باید برای توسعه صنعت و کشاورزی در استان به مردم وام می‌داد. مثلا در دور اول قرار شد حدود700 میلیارد تومان تسهیلات برای کارهای تولیدی پرداخت شود که مجموع وام‌هایی که تا به حال پرداخت شده است به 300 میلیارد تومان هم نمی‌رسد. قنبری گفت که تنها مصوباتی که اجرایی شده‌اند مصوبات اداری هستند.

از 23 شهریور که نخستین سفر استانی رئیس‌جمهور از دور سفرهای چهارمش از اردبیل کلیدخورد تا 13 مهر که آخرین سفر استانی احمدی‌نژاد در ایلام رقم خورده، هیات دولت 7 سفر استانی انجام داده است. اردبیل، همدان، چهارمحال و بختیاری، خراسان جنوبی، کهگیلویه و بویراحمد، تهران و ایلام مقصد این سفرها بوده‌اند. این سفرها به غیراز سفرهایی است که در این خلال، محمود احمدی‌نژاد برای افتتاح برخی پروژه‌های استانی به استان‌هایی مثل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، اردبیل، مرکزی، آذربایجان غربی، البرز و خراسان شمالی رفته است. ب

گذریم از اینکه او در خلال این7 سفر استانی، سفرهایی بین‌المللی هم به نیویورک، کوبا، اکوادور، سودان، موریتانی و تاجیکستان انجام داده است اما‌ چنان که دولت گفته سفرهای استانی مقدمه برداشتن موانع اجرایی شدن مصوبات سفرهای دور قبل است، باید در فاصله نزدیک به 18 ماه به پایان دولت دهم، 24 سفر دیگر انجام تا این چرخه تکمیل شود.

18 ماه فرصت کمی برای دولتی که پایه‌گذار سفرهای استانی و دیدارهای رو در رو با مردم بوده نیست. چه اینکه محمود احمدی‌نژاد در دولت نهم در مدت 42 ماه، 59 سفر استانی (به جز استان تهران) را طی دو مرحله در سراسر کشور انجام داد که معادل فاصله هر سفر استانی 19 روز بود اما آیا 18 ماه فرصتی کافی برای اجرای همه مصوبات دولت است تا دولت‌های بعدی هیچ دغدغه‌ای از ناحیه عملکرد دولت نهم و دهم نداشته باشند؟

سفرهای استانی دور چهارم

اولین سفر: چهارشنبه 23 شهریور: اردبیل
دومین سفر: چهارشنبه 13 مهر: همدان
سومین سفر: سه‌شنبه 3 آبان: چهار محال و بختیاری
چهارمین سفر: چهارشنبه 18 آبان: خراسان جنوبی
پنجمین سفر: چهارشنبه 23 آذر: کهگیلویه و بویراحمد
ششمین سفر: چهارشنبه 2 آذر، 9 آذر و 30 آذر 1390: پاکدشت، اسلامشهر و غرب تهران
هفتمین سفر: چهارشنبه 7 دی: ایلام

کد خبر 161163
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز