همشهری آنلاین: عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشکی ایران از اقدام شرکت‌های خصوصی مبنی بر سفارش به چین برای تولید اجناس پزشکی بی‌کیفیت خبرداد.

دندان پزشکی

  محسن امین سبحانی در گفتگو با ایلنا گفت: متاسفانه از بازار پلاستیک فروش‌ها گرفته تا بالا‌ترین سطح در دندانپزشکی همه درگیر کالاهای چینی هستند.

 وی با بیان اینکه نباید بگوئیم جنس چینی بلکه باید بگوئیم جنسی که ما به چین سفارش می‌دهیم توضیح داد: خیلی از مواد دارویی و تجهیزات پزشک چینی که در دنیا استفاده می‌شود از کیفیت خیلی بالایی برخوردار است اما متاسفانه جنس‌هایی چینی که وارد کشور می‌شود به دلیل سفارش بر تولید بی‌کیفیت آن‌ها از کارایی لازم برخوردار نیستند.

سبحانی با بیان اینکه این اقدام تنها در راستای ارزان‌تر تمام شدن ساخت و کسب سود بیشتر صورت می‌گیرد افزود: حتی برخی از این شرکت‌ها که عنوان تولید کننده هم دارند خیلی از اجناس را از چین می‌آورند و در ایران مونتاژ می‌کنند و به اسم ساخت ایران وارد بازار می‌کنند.

 رئیس پنجاه و دومین کنگره انجمن دندان پزشکی ایران تصریح کرد: اینجا مسئله مهم نظارت وزارت بهداشت است که باید بر روی تجهیزات و مواد دندانپزشکی که قرار است به کشوروارد شوند کنترل کامل و کافی داشته باشد.

 عضو هیات مدیره انجمن دندانپزشکی با بیان اینکه در مورد لوازم بهداشتی دندانپزشکی همین اتفاق صورت گرفته افزود: زمانی وزارت بهداشت با انجمن دندانپزشکی تعامل کرد که انجمن تحقیقات لازم را بر روی مواد دندانپزشکی انجام دهد و در صورت معتبربودن به کشور وارد کند.

 و ی با بیان اینکه البته این تعامل مقداری کمتر شده است افزود: به طور مثال با تحقیقاتی که بر روی مسواک‌های چینی انجام دادیم مشخص شد این مسواک‌ها از استانداردهای لازم برخوردار نیستند و این را به وزارت بهداشت اعلام کردیم و گفتیم که نباید این مسواک‌ها وارد شود.

 امین سبحانی درمورد اثرات ناشی از استفاده مواد دارویی بی‌کیفیت چینی گفت: این مواد، عمر درمانی را که بر روی دندان انجام می‌شود پایین می‌آورد، زمانی که تحت فشار قرار می‌گیرند می‌شکنند، از شفافیت کمتری برخوردار هستند و تغییر رنگ می‌دهند.

 وی علت ورود تجهیزات و مواد دندانپزشکی بی‌کیفیت به کشور را علاوه بر اعمال تحریم‌ها، عدم نظارت کافی عنوان کرد.

کد خبر 169929
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز