چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل- محمد کرباسی: ورود حزب کادیما به دولت ائتلافی رژیم صهیونیستی از برگزاری انتخابات زودهنگام جلوگیری کرد و بنیامین نتانیاهو، کابینه جدیدی را با ائتلافی بی‌سابقه در این رژیم تشکیل داد.

در این رابطه با حسین رویوران، کارشناس مسائل خاورمیانه گفت‌وگو کردیم.

  • تشکیل دولت ائتلافی جدید اسرائیل با گسترش احزاب شرکت‌کننده چه تاثیری بر سیاست خارجی رژیم صهیونیستی و مذاکره با فلسطینی‌ها دارد ؟

گسترش ائتلاف در رژیم صهیونیستی، موضع دولت را تقویت می‌کند. پیش از این دولت ۶۸ یا ۶۹ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان را در اختیار داشته و اکنون با اضافه شدن ۲۸ کرسی پارلمان، عملاً دولت از یک اکثریت بسیار بهتری برخودار است. این مسئله دست کابینه رژیم صهیونیستی را باز می‌گذارد و سیاست‌های تجاوزکارانه این رژیم مانند شهرک‌سازی‌ها با آزادی عمل بیشتری خواهد بود. به همین خاطر این ائتلاف می‌تواند علیه مردم فلسطین باشد. این مسئله می‌تواند رژیم صهیونیستی را برای تجاوزهای بیشتر به حقوق مردم فلسطین تشویق کند.

  • گفته می‌شود که کادیما مواضع معتدل‌تری نسبت به لیکود دارد. آیا حضور این حزب تغییری در سیاست‌های رژیم صهیونیستی نخواهد داشت؟

کادیما به خاطر اینکه به نفعش نبود و برای جلوگیری از انتخابات زودهنگام این ائتلاف را پذیرفت اما این‌طور نیست که تندرو نباشد. جنگ غزه را اولمرت و لیونی از همین حزب کادیما به راه انداختند. تفاوت زیادی بین لیکود و کادیما وجود ندارد. تنها فرق این دو حزب این است که شرایط سنجی کادیما نسبت به لیکود بهتر است. لیکود بدون درنظر گرفتن شرایط بین‌المللی به تجاوزگری‌های خود ادامه می‌دهد اما کادیما عقیده دارد باید به این شرایط توجه کرد.

  • چنین ائتلافی در رژیم صهیونیستی سابقه نداشته است. چه مسائلی باعث شده که مخالفان وارد ائتلاف شوند؟

رژیم صهیونیستی در یک بحران قرار دارد و این بحران ناشی از شرایط محیطی است که به بیداری اسلامی باز می‌گردد.این رژیم پیش از این با اتکا به سازش با مصر و اردن ارتش خود را در حد تقابل با سوریه و لبنان جمع و جور کرده بود. اکنون مصر به‌عنوان یک کشور دشمن نسبت به اسرائیل در حال تعریف شدن است و اردن یک دشمن بالقوه برای این رژیم به حساب می‌آید.

اسرائیل به همین خاطر ناچار است در حال حاضر نیروهای نظامی خود را بازتعریف کند. عمده احزاب با نگرانی از این وضعیت و برای مقابله با این شرایط خطرناک برای رژیم صهیونیستی حاضر به شرکت در این ائتلاف شده‌اند.

  • این ائتلاف جدید در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بوده است و برخی این دو موضوع را مرتبط می‌دانند. شرایط دو طرف چطور پیش خواهد رفت؟

دیدگاه آمریکا و رژیم صهیونیستی اکنون درباره صلح خاورمیانه کاملاً متفاوت است. آمریکا عقیده دارد که طرح دو دولت در فلسطین باید به اجرا درآید و اسرائیل این مسئله را قبول ندارد. رژیم صهیونیستی تلاش بسیاری کرد که ایران را به‌عنوان اولویت تضاد در منطقه معرفی کند اما این اقدام آنها ناکام ماند و کشورهای غربی در حال مذاکره با ایران هستند.

اکنون شرایط به سمت اولویت حل بحران فلسطین باز می‌گردد. ایجاد این ائتلاف بزرگ برای عبور از این چالش است. اجماع بیشتر در رژیم صهیونیستی باعث می‌شود تا این رژیم کمتر در مقابل آمریکا فشار پذیر باشد.

شرایط اکنون طوری است که آمریکا مجبور است اسرائیل را تحت فشار قرار دهد. این کابینه اما کابینه جنگ و تجاوز است و رژیم صهیونیستی از مواضع خود عقب‌نشینی نمی‌کند. تصور می‌کنم که این رژیم در یک موضع تدافعی در مقابل آمریکا قرار خواهد گرفت. آمریکا هم به خاطر شرایط انتخابات و قدرت تاثیرگذاری لابی رژیم صهیونیستی در این کشور مجبور است با چشم‌پوشی نسبت به سیاست‌های اسرائیل رفتار کند.

کد خبر 169851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز