یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: یک مرد در جریان راهپیمایی درخواست عدالت اجتماعی که شنبه شب در تل آویو برگزار شد، خود را به آتش کشید.

تحلیلگران این اقدام را نشان‌دهنده عمق شکاف فزاینده بین مردم و دولت رژیم صهیونیستی می‌دانند. به نوشته جروزالم پست، این مرد که 46ساله است، موشه سیلمان نام دارد و اهل شهر حیفاست. وی شنبه شب در خیابان کاپلان مواد اشتعال‌زا روی خودش ریخت و خود را در برابر چشمان وحشت‌زده دیگر معترضان به آتش کشید.

آنان کوشیدند با ریختن آب، آتش را خاموش کنند. نیروهای امدادی وی را که گفته می‌شود دچار سوختگی درجه دو و سه در تمام قسمت‌های بدن شده است، به بیمارستان منتقل کردند و حال وی وخیم اعلام شده است. پیش از اقدام به‌خودسوزی، سیلمان رونوشت نامه‌ای را در میان مردم توزیع کرد که در آن، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یووال استینیتز وزیر دارایی را عامل مصایب اقتصادی خود دانسته بود.

سیلمان که این دو نفر را خبیث نامیده است، در نامه‌اش گفته است با وجود اینکه دچار سکته مغزی شده و قادر به‌کار کردن نیست، کمک هزینه مسکن دریافت نکرده است. این مرد سپس اسامی افرادی را در وزارت مسکن و مؤسسه بیمه ملی که به قول خودش زندگی را برایش ناممکن کرده‌اند، نام برده است. وی همچنین نوشته است پولی برای پرداخت مخارج پزشکی یا اجاره خانه ندارد، هرچند که در ارتش خدمت کرده و تا 46سالگی جزو نیروهای ذخیره بوده‌ است.

تظاهرات برای درخواست عدالت

این حادثه در بحبوحه راهپیمایی حدود 10هزار نفر معترض درخیابان‌های تل آویو رخ داد که در سالگرد شکل‌گیری جنبش عدالت اجتماعی در این رژیم برپا شد. معترضان به مانند سال گذشته با دادن شعارهایی خواستار عدالت اجتماعی و بازگشت دولت رفاه شدند. آنان همچنین دولت را فاسد خواندند و خواهان استعفای نتانیاهو شدند. در بیت‌المقدس نیز حدود 500نفر معترض به طرف منزل نخست‌وزیر راهپیمایی کردند.

شکاف بین دولت و مردم

در این حال، روزنامه هاآرتص با مقایسه خودسوزی موشه سیلمان با خودسوزی محمد بو عزیزی دستفروش تونسی که جرقه خیزش مردمی را در کشورهای عربی زد، خواستار تداوم راهپیمایی‌ها و اعتراض‌ها برای ایجاد تغییر شده است. به نوشته این روزنامه، ناامیدی سیلمان که به‌خودسوزی وی انجامید، نمونه غم‌انگیز عمق شکاف فزاینده بین مردم و دولت است که سال‌هاست در حال شکل‌گیری است و از پارسال به نمایش درآمده است. نویسنده مطلب یادشده وضعیت اقتصادی سیلمان را منحصر به وی نمی‌داند و می‌گوید که این عمل نشان‌دهنده سؤال‌های بزرگی است که فراروی سیاست اجتماعی اقتصادی این رژیم در 30سال گذشته قرار دارد.

کد خبر 177553
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز