چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۰۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ساعتی بعد از آنکه کوفی عنان در خلال گزارشش به شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات سوریه، نسبت به وقوع جنگ داخلی به دولت و مخالفان سوری هشدار داد، انفجار بمب در مسیر حرکت ناظران بین‌المللی در این کشور، از نظامیان سوریه قربانی گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، ظهر دیروز در انفجار یک بمب در مسیر کاروان حامل رابرت مود رئیس ناظران بین المللی، نیراگ سینگ سخنگوی ناظران و شماری از همراهانشان در نزدیکی شهر درعا در جنوب سوریه، دست کم 6 نظامی سوری از جمله یک افسر زخمی شدند.

این نخستین بار از زمان ورود ناظران بین‌المللی به سوریه است که این افراد هدف حمله قرار می‌گیرند. در روزهای گذشته حملات انتحاری و انفجارهای مرگبار در شهرهای بزرگ سوریه شدت گرفته‌است. یک گروه وابسته به القاعده مسئولیت بعضی از این انفجارها را به‌عهده گرفته‌است. کوفی عنان، فرستاده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه سه‌شنبه‌شب در گزارشی به شورای امنیت که از طریق ویدئو کنفرانس ارائه می‌شد، با پیش‌بینی اینکه طرحش آخرین فرصت برای بازداشتن سوریه از غلتیدن به جنگ داخلی است، تاکید کرد که خشونت در سوریه از زمان استقرار ناظران کاهش یافته اما همچنان ادامه دارد. کوفی عنان در این گزارش به دولت سوریه و مخالفان هشدار داد و گفت: من با هر دو طرف سخن می‌گویم و از هر دو می‌خواهم که درگیری‌ها را متوقف کنند.

عنان با ابراز امیدواری به اینکه استقرار ناظران در اوضاع جاری در سوریه تاثیرگذار باشد، تاکید کرد که همچنان افراد مسلح به نیروهای سوریه و نهادهای دولتی حمله می‌برند و نیروهای سوری هم واکنش نشان می‌دهند.تعداد ناظران بین‌المللی در سوریه که تاکنون به حدود 100 نفر رسیده، قرار است تا پایان ماه جاری میلادی به 300 نفر افزایش یابد.

عنان با تاکید بر ضرورت آماده‌سازی‌ شرایط برای آغاز گفت‌وگوی سیاسی در سوریه، درباره امکان درگرفتن جنگی داخلی در این کشور ابراز نگرانی کرد و افزود: امیدوارم دولت سوریه و مخالفانش این امر را درک کرده و فرصت شکننده ایجاد‌شده را برای کنترل اوضاع مغتنم شمارند.این درحالی است که مارک لایل گرانت نماینده انگلیس در شورای امنیت تاکید کرد که کوفی عنان طی روزهای آینده عازم سوریه می‌شود. وی اما به زمان مشخص این سفر اشاره‌ای نکرد.

در همین حال، نماینده روسیه در سازمان ملل روند تحولات در سوریه را مثبت دانسته و از امکان از بین بردن موانع سخن گفت. این در حالی است که نماینده آمریکا در سازمان ملل سوریه را به عدم‌پایبندی به طرح عنان متهم کرد. 

کد خبر 169848
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز